[REVIEW] Alpha Mission II

De Nintendo Switch krijgt zijn eerste verticale shooter in de vorm van een Neo Geo-klassieker.

In 1990 – en bij ons een jaar later – kwam de Neo Geo uit en deze console deed wat andere spelcomputers alleen beloofde, maar uiteindelijk niet leverden: games die je in de arcade kon spelen één op één bij je thuis brengen. Het enige nadeel was dat de verschillende spellen verschrikkelijk duur waren. Gelukkig is dat niet het geval nu de Switch op de markt is. Er worden regelmatig games van het systeem van SNK naar de nieuwe console van Nintendo gebracht en die kosten maar een schijntje van de originele prijs. Voor nog geen zeven euro kun je de verschillende titels spelen.

Alpha Missie Twee

De nieuwste telg is Alpha Mission Two, die in Japan onder de naam ASO II: The Last Guardian door het leven ging. Deze titel kwam aan het begin van de levenscyclus van de Neo Geo uit en dat is wel te zien. De spelcomputer van SNK kan indrukwekkende 2D-games tentoon spreiden, maar AM2 ziet er niet al te bijzonder uit. De diverse sprites zien er wel naar behoren uit, maar zijn verre van spectaculair. De scrolling is wel heel ‘smooth’ en er is ook geen ‘slowdown’ te bespeuren. Er is dus in principe weinig te zeuren, maar er is ook weinig om echt enthousiast van te worden. De deuntjes die vergezelt gaan met de actie op het scherm weten wel iets meer indruk te maken, maar ook hier geldt dat het duidelijk is dat het gaat om een Neo Geo-game van de beginjaren van de console.

Strategie

Ook qua gameplay doet de game op het eerste gezicht niets bijzonders. Je moet gewoon alles wat je tegenkomt neerschieten en de prima controls zorgen er voor dat je dat zonder problemen kunt doen. Het neerknallen van vijanden is ook leuk, er is een twee speler-optie voor extra speelplezier en er zijn genoeg bazen om fans van het genre tevreden te houden. Je kunt natuurlijk ook krachtigere wapens vergaren. Op dit punt weet de game zich wel te onderscheiden van andere shooters. Het spel maakt gebruik van een ‘armour system’. Dit zijn niets anders dan dat je je schip sterkere wapens geeft. Hiervan zijn er elf te verkrijgen, waaronder Homing: die je raketten geeft die je vijanden opzoeken. Deze kun je afvuren door de X-knop in te drukken.

Er zit alleen een addertje onder het gras met deze wapens: het kost je namelijk energie. Je moet dus opletten dat het gebruiken van de zwaardere wapens er niet voor zorgen dat één kogel van een vijand je schip laat ontploffen. Dit geeft de game een strategisch element en dat pakt zeer goed uit. Je kunt dus niet constant als een kip zonder kop knallen, maar je moet dus op meer dingen letten dan alleen je vijanden en diens kogels.

Het alfabet

Er zijn ook nog meer verschillende power-ups te vinden in de game, maar deze pakken niet allemaal even positief uit. Je zal zien dat sommige vijanden een letter achterlaten en je moet goed in de gaten houden welke je oppikt. Zo geeft de ‘S’ je schip meer snelheid, maar zorgt de ‘C’ er voor dat je je armour verliest. Er zijn zoveel verschillende letters die je op kunt pikken, dat dit in het begin heel erg verwarrend is. Er is geen tutorial, dus je hebt geen idee wat er gaande is. Pas na enige tijd krijg je door wat welke letter precies doet en pas dan kun je volop van de game genieten.

Het is echter wel zo dat als je alle extra bewapening voor je schip kwijt bent, je wel heel erg zwak bent. Op sommige momenten in de game is het haast niet door te komen als je alleen je standaard uitrusting kunt gebruiken. Je krijgt dan ook echt het gevoel dat het niet aan jou ligt, maar dat je gewoon niet krachtig genoeg bent.

Ben je op zoek naar een ouderwetse verticale shooter, dan is Alpha Mission II iets voor jou. Het spel doet niets anders dan vele andere games in hetzelfde genre hebben gedaan, maar er is wel degelijk plezier aan te beleven. Audiovisueel zit het wel aardig in elkaar, maar is het verre van spectaculair. Het spel speelt voor de rest lekker weg, maar het zijn de power-ups die van Alpha Mission II een meer dan standaard shooter maken. Je moet echter wel eerst zelf uitvogelen hoe dit precies in zijn werk gaat, want dit kan in het begin wat verwarrend zijn. Al met al is Alpha Mission II een solide shooter, die er voor zorgt dat de Switch een breder spectrum qua genres heeft gekregen.

+ Extra strategisch element door ‘armour’-systeem
+ Speelt lekker
+ Veel bazen