Het derde en laatste deel van de BoxBoy-serie is nabij. Weet deze laatste puzzelbundel nog net zo te verrassen als zijn voorgangers?

De BoxBoy-serie is in twee woorden te beschrijven: simpel en effectief. Het zal je niet ontgaan zijn dat de games er allemaal wat eenvoudig uitzien, met een vooral zwart-wit kleurenpallet en simpele vormen. Vergis je echter niet, want achter dat simpele uiterlijk zijn inmiddels drie unieke puzzelgames schuil gegaan. Net als in voorgaande delen speel je Qbby, wiens taak het is om een aantal planeten te redden van een vreemde zwarte substantie.

If it ain’t broke, don’t fix it

BYE-BYE BOXBOY! borduurt voort op de mechanieken van de vorige delen. Qbby kan per level een bepaald aantal dozen uit zijn lichaam toveren en die gebruiken om puzzels op te lossen. Hoe simpel dit ook klinkt, sommige van de puzzels zetten je behoorlijk aan het denken. Waar je in BOXBOXBOY! meerdere rijen blokken kon neergooien, keert deze game terug naar het basisprincipe van het eerste deel. Dit is geen enkel probleem, want de game bewijst dat er zat andere manieren zijn om spelers te verrassen met nieuwe manieren van spelen.

Sommige werelden in de game laten Qbby kleine personen begeleiden door levels. Deze hebben geen speciale krachten, dus het is aan jou om ze veilig van begin tot eind te loodsen. Andere werelden geven Qbby speciale krachten, zoals raketblokken en bomblokken. Het klinkt allemaal simpel, maar het werkt gewoon prima. Op deze manier zorgt HAL ervoor dat de game variërend blijft en zich onderscheidt van de vorige delen.

Veel voor weinig

Qbby’s laatste avontuur is zeker niet zijn kortste. Met meer dan twintig werelden met in totaal bijna 200 levels is dit zijn grootste game tot nu toe. Je zult dus heel wat uurtjes bezig zijn voordat je alle puzzels hebt opgelost. Daarnaast is het ook een hele uitdaging om alle kronen in de levels te vinden. Om deze te pakken te krijgen moet je puzzels op andere manieren proberen op te lossen. Met deze kronen kun je vervolgens allemaal bonussen kopen zoals extra levels, muziek, strips en kostuums. Het mooiste is dat je dus een behoorlijk uitgebreide game krijgt voor slechts €4,99.

Ze zeggen wel eens dat je op je hoogtepunt moet stoppen en dat is precies wat HAL nu doet met de BoxBoy-serie. De game bevat ontzettend veel content, van makkelijke puzzels om de technieken te leren, tot heuse hersenkrakers. Twee jaar en drie games verder laat Qbby een mooie serie achter zich waar ik zeker nog wel eens naar zal terugkeren. Alle puzzel- en platformfans kan ik BYE-BYE-BOXBOY! van harte aanbevelen.

+ Heel veel content, voor een lage prijs
+ Nieuwe elementen zijn goed uitgewerkt
+ Veel extra’s om vrij te spelen