[REVIEW] Snipperclips – Cut it out, together!

De lancering van de Switch heeft met name in teken gestaan van een titel uit een legendarische serie, maar wie verder kijkt weet dat meer titels de lancering kleur hebben gegeven. Een van die titels is Snipperclips waarin samenwerken en puzzelen thema's zijn die de boventoon voeren. Ons oordeel van het geknipte avontuur lees je hier!

De lancering van de Switch heeft met name in teken gestaan van een titel uit een legendarische serie, maar wie verder kijkt weet dat meer titels de lancering kleur hebben gegeven. Een van die titels is Snipperclips waarin samenwerken en puzzelen thema’s zijn die de boventoon voeren. Ons oordeel van het geknipte avontuur lees je hier!

Snipperclips – Cut it out, together! draait om het oplossen van puzzels door constructief samen te werken. Dit is mogelijk gemaakt met behulp van twee figuren, Snip en Clip, die de hoofdrol stelen. Het unieke aspect van de game is dat de samenwerking tot stand komt door elkaar te bewerken. Dit is mogelijk gemaakt met een knipoptie waardoor de medespeler een ander vorm kan krijgen. Dit is dan ook broodnodig, want in de talloze puzzels die de titel rijk is wordt een beroep gedaan op de creativiteit van de speler.

De puzzels zijn verdeeld over drie werelden en kennen elk vijftien puzzels. De puzzels verschillen van opdracht waardoor het aanbod gevarieerd en verfrissend aanvoelt. De opdrachten verschillen van het vormen van een figuur tot aan het vervoeren van een bal. Door de verschillende opdrachten is het aan de speler(s) om de figuren zodanig te bewerken dat de puzzel wordt opgelost. Met de mogelijkheden om personages te roteren, springen, kruipen en op hun tenen te laten staan, zijn de mogelijkheden oneindig. Gelukkig is een bewerking reversibel waardoor het altijd mogelijk is om naar het oorspronkelijke gedaante terug te keren.

Snipperclips kent ook ruimte voor het opbouwen van de moeilijkheidsgraad. Zo zal de eerste wereld als makkelijk worden ervaren, maar wordt de moeilijkheidsgraad per puzzel omhoog geschroefd. Dit kan betekenen dat sommige puzzels hersenkrakers zijn en dat creativiteit en behendigheid op de proef worden gesteld. Dit is voor de ervaren speler een fijne bijkomstigheid, maar voor wie wil spelen met een jongere speler zal merken dat sommige puzzels te moeilijk zijn.

De duur van puzzels in Snipperclips verschillen door de moeilijkheidsgraad. Sommige opdrachten zijn in één oogopslag duidelijk, waardoor het volbrengen van de puzzel snel gedaan is. Bij andere opdrachten is dat minder duidelijk, waardoor het langer duurt voordat deze klaar is. Uiteindelijk is het uitspelen van een puzzel minutenwerk en is mede daardoor een titel die ideaal is korte speelsessies en speelsessies die onderweg plaats vinden.

De hoofdmodus van Snipperclips kan als solist gespeeld worden, maar komt het meest tot zijn recht in de multiplayersessies. Dit is mogelijk met een tweede speler. De samenwerking kan tot hilarische taferelen leiden, want het bewerken van elkaars personage is een grappig element dat zelfs tot bedenkelijke reacties van Snip en Clip leidt. Voor wie met meer dan twee mensen de puzzels wilt oplossen biedt Snipperclips een tweede modus waarin je met maar liefst vier spelers kan puzzelen. De puzzels zijn door de toevoeging van meer spelers wat uitdagender, maar tevens een aanrader om tijdens een avondje met vrienden op te starten.

Blitz Mode

Een modus die na het samenwerken als geroepen komt draagt de naam Blitz Mode. In deze modus is het mogelijk om het tegen elkaar op te nemen in drie minigames. De eerste twee minigames bestaan uit het nabootsen van een sport, namelijk basketbal en ijshockey. Hoewel beide minigames leuk zijn is de derde de meest noemenswaardige variant. De derde minigame is een heuse knipfestijn. De bedoeling is om elkaar helemaal weg te knippen totdat de laatste overblijft en die zich als winnaar van de speelronde mag kronen. Dit is verrassend leuk.

Snipperclips – Cut it out, together! is een unieke game en komt het meest tot zijn recht in multiplayersessies. De puzzels zijn gevarieerd en kennen een mooie opbouw in moeilijkheidsgraad. Verwacht niet dat je de titel voor lange speelsessies zult gebruiken, maar ter afwisseling en voor onderweg is het een ideale titel om te spelen. Naast de hoofdmodus biedt Snipperclips ook ruimte om met maximaal vier spelers met en tegen elkaar te spelen. Dit verlengt de speelduur en speelplezier. Als minpunt kan genoemd worden dat de puzzels voor jongere spelers moeilijk gevonden kan worden. Maar wie daar geen last van heeft, kan voor een klein bedrag een aardige titel in huis halen.

+ Unieke presentatie
+ Uitdagende puzzels
+ Ideaal voor korte speelsessies