[REVIEW] Super Bomberman R

Een van de launch-games voor de Nintendo Switch is Super Bomberman R. Een inmiddels klassieke franchise wordt nieuw leven ingeblazen op Nintendo's nieuwste console. Met succes?

Een van de launch-games voor de Nintendo Switch is Super Bomberman R. Een inmiddels klassieke franchise wordt nieuw leven ingeblazen op Nintendo’s nieuwste console. Met succes?

De Bomberman-serie gaat al flink wat jaartjes mee. Met name in de jaren ’90 beleefde de serie haar grootste successen, maar inmiddels leek het zijn beste tijd wel gehad te hebben. Weet het nieuwste deel voor de Nintendo Switch daar verandering in te brengen?

De gameplay van Bomberman is simpel. Op een speelveld is het de bedoeling dat verschillende spelers zo lang mogelijk proberen te overleven. Door bommen te plaatsen kun je jouw tegenstanders uitschakelen en de kunst is om als laatste over te blijven. Op wat kleine variaties in de verhaalmodus na is dit concept gelijk gebleven in de Nintendo Switch-versie. Dat is iets wat overigens zeker niet erg hoeft te zijn, de klassieke Bomberman-formule kan ten slotte nog altijd erg leuk zijn en leent zich perfect voor multiplayer. Juist dat is ook een van de sterke punten van de Nintendo Switch en dus zou deze titel zomaar eens erg leuk uit kunnen gaan pakken.

Super Bomberman R kun je zowel lokaal als online met meerdere spelers spelen. Voor wie zich ook alleen met het spel wil van maken is er een verhalenmodus welke je flink wat missies laat uitspelen en waarin je regelmatig tegen een eindbaas aanloopt. Ondanks dat er vijftig levels zijn om uit te spelen en het verhaal door soms best wel komische filmpjes redelijk aan elkaar wordt gepraat, zal de gemiddelde gamer hier vermoedelijk snel op uitgekeken zijn. Uiteindelijk is de essentie van elke missie vrijwel hetzelfde, met als uitzondering de eindbazen, die dan wel weer erg leuk zijn gemaakt en soms flink pittig kunnen zijn. Leuk voor even dus, maar zeker niet een reden het spel in huis te halen.

De kracht van de game zit dan ook vooral in het multiplayer-gedeelte. En dat doet Super Bomberman  R dan ook erg goed. Zowel offline als online kun je in totaal met 8 spelers tegelijk spelen. Online werkte het spelen erg soepel en al redelijk snel na het opstarten heb je voldoende tegenstanders gevonden om de online strijd mee aan te gaan. Dat kan soms fantastisch hectische potjes opleveren, welke de kracht van de gameplay achter Bomberman maar weer eens aantonen. Er zijn voldoende verschillende levels én leuke items om het spel leuk te houden. Zo kun je onder andere meerdere bommen krijgen, bommen wegschoppen en verder weggooien. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor lokale matches. De lokale potjes zijn bovendien ook zo opgestart doordat de controls zeer makkelijk te configureren zijn.

Op audiovisueel gebied is er niet al te veel aan te merken op Super Bomberman R. Zowel de graphics als het geluid doen precies wat je mag verwachten van een Bomberman-game, niets meer en niets minder. Wellicht dat je de ingesproken stemmen tijdens de tussenfilmpjes in het verhaal wat irritant vindt, maar dat is persoonlijk.

Super Bomberman R op de Nintendo Switch lijkt dus best wel goed uit te pakken. Toch is hier een behoorlijke kanttekening bij te plaatsen en dat is de prijs van het spel. Je zult rond de €50 moeten neerleggen om aan de slag te kunnen met Super Bomberman R en dat is behoorlijk aan de hoge kant. Ondanks dat je echt veel plezier kunt beleven aan het multiplayer-gedeelte, voelt de prijs te hoog aan. In feite doet het spel weinig meer dan eerdere Bomberman- spellen. Zeker wanneer je bedenkt dat Bomberman Live op de Xbox 360 destijds slechts rond de 15 euro kostte, voelt de Nintendo Switch-versie echt te duur aan.

Al met al is Super Bomberman R Een leuke launch-game geworden waarbij je vooral met de multiplayer veel plezier zal hebben. Het is echter de vraag of €50 voor jou een acceptabele prijs is. Mocht je besluiten het spel te kopen, dan staan vele gekke en leuke multiplayer matches op je te wachten!

+ Geweldige multiplayer
+ Online werkt soepel
+ Grafisch in orde