[REVIEW] Mario Party: Star Rush

De Mario Party-reeks bestaat bijna twintig jaar en wordt geroemd om zijn lokale multiplayer speelplezier, maar de serie krijgt ook vaak kritiek te verwerken. Met Mario Party: Star Rush voor de Nintendo 3DS lijkt de serie wederom een nieuwe weg te zijn ingeslagen. Een juiste keuze of niet?

De Mario Party-reeks bestaat bijna twintig jaar en wordt geroemd om zijn lokale multiplayer speelplezier, maar de reeks krijgt ook vaak kritiek te verwerken. De kritische noten worden vaak gevormd door de koerswijzigingen die de franchise heeft gemaakt en het gebrek aan originaliteit. Met Mario Party: Star Rush voor de Nintendo 3DS lijkt de serie wederom een nieuwe weg te zijn ingeslagen. Een juiste keuze of niet?

Met Mario Party: Star Rush lijkt Nintendo de kritiek over de afgelopen delen aan te pakken. Als speler heb je in de 3DS-titel de volledige vrijheid over de gekozen personage en ben je niet gebonden aan een autootje waar je in Mario Party 9 en 10 te maken mee had. De ontwikkelaar doet zelf ng meer veranderingen doorvoeren. In de nieuwste titel kan je zelf een route bewandelen, geheel naar eigen inzicht. Geen vaste routes meer en geen beperking in vrijheid. Al een stap vooruit, nietwaar?

si_3ds_mariopartystarrush_bannerxs

Toad Scramble

De onbeperkte vrijheid komt al helemaal goed tot zijn recht in de hoofdmodus, genaamd Toad Scramble. Net als in alle voorgaande delen is het ook in de hoofdmodus van Mario Party: Star Rush de bedoeling om aan het einde van het potje de meeste sterren en muntjes te hebben. Door de gevechten succesvol af te ronden en de minigames te winnen kan je het doel bewerkstelligen, maar toch wijkt Toad Scramble af van alle andere titels van de beroemde franchise.

Doordat je als speler een eigen route kan bewandelen, vergelijkbaar als in Fire Emblem, is er minder sprake van de sterk bekritiseerde geluksfactor. Sterker nog, in dit avontuur zal je gebruik maken van strategische inzichten waardoor je meer invloed lijkt te hebben op het eindresultaat. Zo kan je bijvoorbeeld verschillende minigames activeren als je langs de minigame-ballon bent geweest of kan je bewust op een item-vakje terecht komen om een van de vele items te krijgen. Hierdoor zal je zelden het gevoel krijgen dat je tekort wordt gedaan en dat is weleens anders geweest.

Een ander element dat vernieuwend is, is dat je in de selectiescherm geen keuze hebt over de geliefde Mario-figuren. In Toad Scramble kan je enkel kiezen uit gekleurde Toads, die ieder op zijn beurt de verschillende personages op het bord kan tegenkomen. Mario en zijn vrienden en vijanden worden willekeurig op het bord getoverd en wachten om opgehaald te worden. Zodra je een van de talrijke figuren hebt verzameld kan je gebruik maken van de speciale vaardigheden. Zo kan Wario een rots met muntjes kapot hakken en kan Luigi op Goomba’s springen. Interessanter is dat de personages de speler ondersteunen bij de minigames en baasgevechten. Ze verzamelen punten en helpen je om de overwinning binnen te slepen. Het is dus van strategisch belang om de diverse figuren te verzamelen.

De vernieuwingen die Toad Scramble met zich meebrengt zijn zeer positief te noemen. Het combineert de beste elementen uit de voorgaande titels, zoals het zelfstandig kunnen lopen en de baasgevechten uit de laatste twee delen. Maar Mario Party: Star Rush heeft nog veel meer te bieden.

12

Modi

Buiten de hoofdmodus heeft Mario Party: Star Rush heeft nog zes andere modi. Elke modus biedt een ander speelervaring en verschillen aanzienlijk in speelduur.  Zo biedt Balloon Bash een vergelijkbare speelervaring aan als Toad Scramble, maar laat de spelers ballonnen knappen waarin verschillende items zijn te verzamelen. Een andere gamemodus die voor een verfrissende ervaring zorgt is Rythm Recital. Hierin kan je een muziekinstrument kiezen en op maat van de muziek kan je het instrument bespelen. De uitvoering is simplistisch, maar plezierig te noemen. De muziekstukken die je kan bespelen komen voort uit de catalogus van Super Mario. Zo speel je de ene keer Super Bell Hill en de andere keer de meest herkenbare stuk uit Mario Bros.

Het is ook mogelijk om de minigames te spelen, zonder dat je daarvoor een modus moet spelen. In totaal biedt de game een kleine vijftig minigames aan. Dit is inclusief de baasgevechten, en dat is voor een Mario Party-titel zeer beperkt te noemen. Hoewel deze kleine spelletjes een soort compilatie is van de beste uit de serie kan het door het beperkte aanbod als eentonig worden ervaren. Dit is teleurstellend te noemen.

De gamemodi en verschillende personages worden vrijgespeeld met behulp van een levelsysteem. Per potje krijg de speler een ‘x’ aantal punten en wordt beloond met de eerder benoemde extra’s bij het bereiken van het volgende niveau. In totaal zijn er twaalf levels te bereiken en kosten dan ook een flink aantal uur om alles vrij te spelen. Het levelsysteem zorgt naast het verlengen van de speelduur ook dat de speler verschillende keren wordt verrast en aan de slag kan met een nieuwe modus.

49

Multiplayer

Net als in elke titel uit de serie is ook het multiplayer-gedeelte de drijvende kracht van Mario Party: Star Rush. In deze game kan je alle modi met andere mensen spelen. Het is zelfs mogelijk om mensen uit te nodigen die niet beschikken over het spel. Zij kunnen door de gast-applicatie uit de eShop toegang krijgen tot de volledige versie van Star Rush. Dit is alleen mogelijk als de speler die de game wel heeft gekocht een kamer aanmaakt en andere spelers toevoegt. De uitvoering is bijzonder goed uitgewerkt. Tijdens de gespeelde speelsessie was er zelden sprake van haperingen en lag het speeltempo hoog, dat ten goede van het speelplezier komt.

Een minpunt is dat de serie nog steeds niet wordt ondersteund met een onlinemodus. Anno 2016 is dit haast ondenkbaar en een titel als Mario Party schreeuwt om deze functie. Het is een fijne ontwikkeling dat de titel op een andere wijze toegankelijk is gemaakt, maar het zal voor de wat eenzamere gamer toch fijner geweest zijn om Star Rush met andere mensen te kunnen spelen middels het digitale netwerk. Wederom een gemiste kans.

download

De grafische kwaliteiten van Mario Party: Star Rush zijn goed verzorgd. Dit is terug te zien in zowel het menuscherm als de omgevingen die zeer sfeervol en kleurrijk zijn. Leuk om uit te lichten is dat bij elk personage en schurk uit de Mushroom Kingdom een getekend avatar op het beeld verschijnt dat doet denken aan de artwork uit het verleden, waarbij een nostalgisch gevoel naar boven kan komen. De sfeer van Mario Party: Star Rush wordt door de soundtrack versterkt. De soundtrack is voorzien van bekende muziekfragmenten en nieuwe stukken wat bij de fans van de serie meer dan goed zal doen.

Mario Party: Star Rush is een samensmelting van de beste elementen uit de gehele serie. Als speler heb je de volledige vrijheid over de gekozen personage, zijn baasgevechten aanwezig en is er minder sprake van een geluksfactor. Doordat iedere speler een eigen route kan uit stippelen wordt er zelfs beroep gedaan op het strategische inzicht van de speler. Dit is voor de serie vernieuwend en verfrissend. Desalniettemin kan er worden geconcludeerd dat het aanbod van de minigames wat beperkt is, waardoor je vaak dezelfde minigames speelt. De afwezigheid van een onlinemodus zal gemist worden door de wat eenzamere gamer, maar dit wordt goed gemaakt door de gastapplicatie uit de eShop. Nintendo heeft met Star Rush een van de betere Mario Party-titels van de afgelopen jaren geleverd en dat is voor de fans wel reden voor een feestje!

+ Ideaal voor korte speelsessies
+ Grafisch verzorgd
+ Strategische elementen zijn geslaagd