Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[GAMESCOM] Metroid Prime: Federation Force

Wij waren aanwezig op het jaarlijkse evenement en konden de demo van Metroid Prime: Federation Force spelen. Lees verder om onze ervaringen van de aankomende titel te lezen.

Metroid Prime: Federation Force werd op E3 2015 onthuld. Hoewel er al jaren werd uitgekeken naar een nieuw avontuur in de Metroid-serie, ging de onthulling gepaard met veel kritiek. De kritische noten hadden betrekking op het grafische aspect, de afwezigheid van Samus Aran en de geboden gameplay.

De afwezigheid van Samus is bij de fans een doorn in het oog, want wat is een Metroid-titel zonder haar eigen hoofdpersonage? Hoewel het verhaal van Federation Force het een en ander zal verklaren, is het vreemd om niet met de geliefde premiejager te kunnen spelen. Maar ook de gameplay kent een koerswijziging. Metroid Prime: Federation Force zal zich met name richten op de mutiplayerstand, waarbij je zowel met vrienden als met onbekenden het spel kan spelen.

Inmiddels is het ruim een jaar later. De game gaat bijna uitkomen in Europa en was dan ook speelbaar op Gamescom 2016. Wij waren aanwezig op het jaarlijkse evenement en konden de demo van Metroid Prime: Federation Force spelen. Lees hieronder onze ervaringen van de aankomende titel.

36190303mpff-1469133320861

Vincent

Ik was net als vele fans teleurgesteld in Nintendo dat zij met een game als Federation Force tevoorschijn kwamen. Toch was ik wel benieuwd naar de game, want de ontwikkelaar van de 3DS-titel was ook zeer nauw betrokken bij de voorgaande titels. Het leek mij dan ook sterk dat dezelfde man achter de reeks de geliefde Metroid Prime-serie om zeep wilde helpen. Was mijn teleurstelling dan ook gegrond? Het antwoord is nee!

Mijn mening werd een aantal weken geleden bijgesteld nadat Nintendo de minigame van Federation Force als demo in de eShop plaatste. De demo van Metroid Prime: Blast Ball liet al goed zien hoe de besturing in elkaar stak en hoe sfeervol de grafische vormgeving kan zijn, waardoor ik alsmaar meer interesse kreeg in de aankomende titel. De speelsessie van Federation Force op Gamescom heeft het positieve gevoel dat ik na het spelen van Blast Ball had verder uitgebouwd.

De game is net zo sfeervol als andere delen uit de serie en kent bovendien ontzettend veel actie. Het is ook goed om te benoemen dat we tijdens de mutliplayersessie geen haperingen in beeld hebben ervaren en dat we weinig communicatie nodig hadden om te begrijpen wat we moesten doen. De speelsessie verliep dan ook zeer vloeiend. Metroid Prime: Federation Force biedt ook ruimte voor puzzelelementen. Dit waren geen hersenkrakers, maar de afwisseling in gameplay is zeer prettig te noemen. Tegen het einde van de speelsessie mochten we het opnemen tegen een eindbaas waarbij de gekozen specialiteiten van de spelers tot zijn recht kwamen. Zo had ik gekozen om te beschikken over raketten, welke ik in veelvoud had afgevuurd. Net als het leven van de eindbaas kwam de speelsessie tot een einde, waarbij een positief gevoel overheersend was, maar het valt niet te ontkennen dat er zeker ook minpunten zijn.

tabane-federation-force-spot3

Een van de minpunten die voor mij het zwaarst wegen is de keuze van de personages en hun uiterlijk. De personages in Metroid Prime: Federation Force hebben een Chibi-uiterlijk en zijn alles behalve Metroid-waardig. Dit geldt ook voor de Mechs waarin de personages zich grotendeels bevinden. De Mechs ogen lomp en zeer gedateerd, waardoor de afwezigheid van Samus Aran nogal pijnlijk is. Een ander minpunt is de afwezigheid van objecten en/of vijanden scannen. Dit maakte de Metroid Prime-serie uniek en was bovendien leuk om te doen. Met name om meer informatie over de planeten en haar bewoners te krijgen, waardoor je meer betrokken raakt bij de planeet waar je je op dat moment bevindt. Dit zal ongetwijfeld eruit gehaald zijn om de multiplayersessie sneller te doen laten verlopen, maar het valt niet te ontkennen dat de afwezigheid van het meest karakteristieke onderdeel uit de serie zeer teleurstellend is. Wellicht dat het scannen van objecten alsnog aanwezig is in de volledige versie, maar dat is tijdens de gespeelde sessie niet voorgekomen.

Hoe de game uiteindelijk zal zijn is nog even afwachten. Wel is bekend dat de game ook een singleplayermodus zal bevatten, waarbij de moeilijkheidsgraad wat hoger ligt. Tijdens Gamescom hebben we dit niet kunnen testen, maar de gespeelde sessie gaf mij, ondanks de minpunten, wel goede moed voor de titel. Metroid Prime: Federation Force zou nog best wel een goede game kunnen zijn!

Randy

Metroid Prime Federation Force had aan het begin nogal last van veel negatieve reacties. Juist daarom was ik zo benieuwd naar de game. Zou Nintendo een grote IP echt zo slecht afleveren? Ik kon het mij niet voorstellen en inmiddels ben ik na het spelen ook redelijk gerustgesteld. 

Metroid Prime Federation Force is net als de vorige Metroid Prime delen een first-person shooter en dat blijkt goed uit te pakken. De besturing werkt prima en soepel. Ook grafisch oogt alles eigenlijk best wel oké. Ik heb alleen het multiplayer deel gespeeld en zal mijn ervaring ook alleen daar op richten. Met vier man voer je opdrachten uit om een level uit te spelen. Het multiplayer-aspect pakte best goed uit. Je kunt voldoende met elkaar communiceren en mocht je elkaar kwijt zijn, zie je op de map duidelijk waar de iedereen is. Wij hadden de missie vrij vlot doorlopen en niet geheel onbelangrijk: het was ook echt leuk om te spelen! Iedereen kan lekker zijn ding doen en het punten-systeem beloont het goed spelen. Vijanden bieden voldoende uitdaging en, indien nodig, help je elkaar om vijanden te verslaan. Of het in je eentje ook allemaal leuk is moeten we nog zien, maar samen spelen pakte voor mij goed uit!

federation-force-preview-spot1

Jordy

Na alle negatieve reacties over Metroid Prime: Federation Force vlak na de aankondiging was ik wel erg benieuwd hoe deze game echt is. Voor zover ik de demo heb gespeeld ben ik redelijk positief. Metroid Prime: Federation Force lijkt in bepaalde opzichten wel en in bepaalde opzichten niet op andere delen in de Metroid Prime-serie.

De demo bestond uit een missie die met z’n vieren uitgevoerd werd. Net als in andere spellen uit de serie moet je gebieden ontdekken en in first-person op vijanden schieten.  De besturing is aan het begin even wennen. Je bent gewend in shooters met de c-stick de camera te kunnen bewegen, maar in de demo kon je daarmee de camera alleen omhoog en omlaag doen. Dit is op zich te begrijpen omdat het first-person shooter is, maar aan het begin is het wel even raar.  Metroid Prime: Federation Force verschilt met andere Metroid Prime games door de multiplayer, het (voorlopige) gebrek aan verhaal en de afwezigheid van Samus. De multiplayer is een goede toevoeging en voelde aan als Zelda: Triforce Heroes. Hier heb ik geen problemen mee, zolang de single-player modus, die we niet hebben gespeeld, ook goed is en het een volwaardige Metroid Prime game wordt. Benieuwd naar de single-player modus, ben ik voorzichtig positief over deze game!

metroid-prime-federation-force

 

Wat is jouw mening over Metroid Prime: Federation Force? Laat het ons weten in de onderstaande berichtensectie!