[Review] The Legend of Legacy

Een klassieke turn-based RPG, dat is wat Legend of Legacy voor de Nintendo 3DS is. Weet deze game zich staande te houden tussen andere 3DS toppers als Bravely Default en Final Fantasy Explorers?

Legend of Legacy is in Japan al een tijdje terug verschenen. De komst naar het Westen heeft dan ook ruim een jaar geduurd. En het feit dat medewerkers van de game ook hebben gewerkt aan games als Final Fantasy, Chrono Trigger en de SaGa series zou er zomaar eens voor kunnen zorgen dat we er op de 3DS hier een prachtige titel bij hebben!

the_legend_of_legacy_nintendo_3ds_screenshot_5

Zoals gezegd is Legend of Legacy een echte Japanse RPG. Wanneer je begint met de game kun je uit 7 verschillende personages kiezen. Meurs de elementalist,  Eloise de alchemist, Liber de schattenjager, Bianca de amnesiac, Garnet de knight, Owen de huurling en Filmia de kikkerprins. Elk met hun eigen unieke aanvallen en eigenschappen en allemaal een eigen reden om het grote avontuur aan te gaan in Avalon. Uiteindelijk vorm je een groep van 3 waarmee je het avontuur aangaat. Overigens krijg je vrij weinig mee van het hoe en waarom. Het verhaal in de game komt niet heel erg naar voren en blijft allemaal nogal vaagjes. Wél kun je op zoek gaan naar Singing stones welke beetje bij beetje informatie over de personages geven. Ondanks dat is de bedoeling van het spel duidelijk. Gebieden ontdekken, gevechten aangaan en puzzels oplossen.

20150813_190024_thumb

Zodra je met de game begint zul je direct merken dat het spel om twee dingen draait: onderzoeken en vechten. In de enige stad van het spel, Initium, zul je in staat zijn om van alles te kopen en uit te rusten. Je kunt items en wapens krijgen maar ook maps van niet in kaart gebrachte gebieden van Avalon . Deze maps heb je nodig om verder te komen. Zo kun je nieuwe gebieden betreden om verder in het verhaal te komen. Binnen elk gebied zijn er verschillende secties. Wanneer je een gebied voor 100% hebt gezien kun je een compleet ingevulde map weer verkopen in het stadje. De verschillende gebieden zitten vol met monsters en dus staan er flink pittige gevechten op je te wachten. In elk gebied loop je rond en kom je monsters tegen. Wanneer je daar tegenaan loopt begint een battle. En dat is waar The Legend of Legacy écht straalt.

LoL-Localization-Probably-Atlus

The Legend of Legacy kent namelijk een bijzonder diepgaand en goed uitgedacht battle systeem. Gevechten in The Legend of Legacy zijn turn-based. Tijdens de gevechten kies je voor elk van je teamleden een bepaalde houding. Ga je aanvallen, verdedigen of juist gebruik maken van speciale functies als healen of boosts geven? Je kunt telkens veel keuzes maken. De keuzes die je maakt zij bovendien belangrijk. Een battle win je vaak alleen als je een goede tactiek kiest. Daarnaast spelen ook elementen een belangrijke rol. Er zijn vier elementen: water, lucht, vuur, en schaduw. Als je in een gevecht in een gebied met veel vuur vecht, zullen bijvoorbeeld vuur aanvallen sterker zijn. Ook daar dien je dus rekening mee te houden om grote kans op overwinning te hebben tijdens gevechten. Het is belangrijk dat je een personage die krachtige aanvallen heeft juist laat aanvallen, de ander laat je juist verdedigen en weer een ander gebruik je om jezelf te healen.

De gevechten in de game zijn écht pittig. Je kunt, als je denkt dat je het niet gaat redden, wegrennen. Veel vechten, trainen en beter worden zorgt ervoor dat je uiteindelijk steeds verder komt. Maar hoe verder je komt hoe lastiger gevechten worden. Het vergt dan ook flink wat geduld en discipline om verder te komen. Misschien voor de gemiddelde gamer wel nét iets te lastig.

The Legend of Legacy ziet er op de 3DS erg mooi uit. De game oogt kleurrijk. Omgevingen worden mooi in beeld gebracht en ook personages en monsters ogen prima. De game kent een in RPG’s veelgebruikte artstyle. Niets vernieuwend maar wel erg mooi. De muziek past goed bij de game en laat gevechten net wat spannender klinken. Verder is ook de besturing in orde. Ondanks de vele opties die je hebt tijdens battles, is al snel duidelijk hoe je gemakkelijk door de menu’s navigeert. Jammer is wel dat het touch-screen vrijwel niet wordt gebruikt. Al met al is de game erg leuk geworden. The Legend of Legacy is voor fans van RPG’s een regelrechte aanrader. Heb je nog nooit een turn-based RPG gespeeld? Dan is dit je kans om dit prachtige genre te ontdekken!

+ Enorm veel gameplay
+ Goed en diepgaand battle systeem
+ Oogt grafisch erg goed