3DS Review: Rytmik Ultimate

Op de computer is er veel software om muziek mee te maken. Maar is Rytmik Ultimate op de Nintendo 3DS ook geschikt om je creativiteit kwijt te kunnen?

Rytmik Ultimate biedt je namelijk de mogelijkheid om een heleboel verschillende beats in elkaar te zetten op je eigen Nintendo 3DS. Met behulp van instrumenten, wat trial en error en wat gevoel voor ritme, kan bij het maken van beats de ware musici in je te boven komen. Misschien is dit wel een titel waar jij creatieve ei in kwijt kunt, want Rytmik Ultimate is erg uitgebreidt.

rytmikultimate2De vele instrumenten

Zo kent Rytmik een bibliotheek met daarin wel meer dan 750  instrumenten. Hieronder vallen veel dezelfde soorten instrumenten in net een andere uitvoering, die allemaal kunnen worden ingezet voor een hele breedt podium aan muziekstijlen. Zo zijn er instrumenten die veel in HipHop worden toegepast, maar ook instrumenten die in een DubStep of 8-bit muziekfragment erg van pas kunnen komen. Denk hierbij aan instrumenten als Synthezers, een Bas en een Percussion. De grote hoeveelheid instrumenten geeft je een enorme kick om ze allemaal eens uit te proberen. (of om veel kicks in je Dubstep-beat te stoppen)

Song- en Clipeditor

In de software heb je twee grote schermen ter beschikking . Het gaat hier om de Clip Editor, waarin je een bepaald korte clip in elkaar kunt zetten en om de Song Editor waarin je al je verschillende losse clipjes in een gewenste volgorde achter elkaar kunt monteren.

In de Clip Editor kun je een clip aanmaken die je in één van de vele slots van de Song Editor opslaat.  Deze clips bestaan uit verschillende noten die je in één maat zet. De noten kun je bepalen door je stylus over het touchscreen te slepen en daarbij goed te letten op wat je hoort en daarnaast wat er wordt weergeven op een keyboard dat links in je scherm aangeeft wat voor noot er op dat moment wordt gespeeld. De maten kun je in dit scherm aanpassen,

Rytmikultimate3In de Song Editor krijg je veel slots om je clips in op te slaan en daarbij vier kanalen om al deze clips in een bepaalde volgorde achterelkaar te monteren. Naast de vier kanalen, kun je handmatig de lengte van de kanalen aanpassen tot aan de 245 maten. Door de aanwezigheid van die vier kanalen en de mogelijkheid om met zoveel maten te werken, kun je een redelijk aantal variaties aanbrengen in je muziek, waarin je heel veel verschillende clips verwerkt.

The Rytmik Cloud

Een veel snelle manier om je muziek te delen is om deze te uploaden naar de Rytmik Cloud. In de Rytmik Cloud vind je een hele lijst aan verschillende beats die door gebruikers zijn gemaakt, en jij kunt hier als gebruiker van de software zelf ook je muziek aan toevoegen. Hiervoor zijn veertig slots beschikbaar voor elke gebruiker. In de cloud kun je een heleboel verschillende toffe dingen vinden en hier veel inspiratie opdoen voor nieuwe beats. Jammer genoeg is de Rytmik Cloud alleen toegankelijk voor Rytmik-gebruikers en zul je hier maar een kleine hoeveelheid mensen mee bereiken.

Frustrerend exporteren

Je wilt je muziek dus liever snel op de computer overzetten. De software stelt je hiertoe dan ook in staat, zo kun je al je beats naar een WAV-bestand te exporteren. Dit bestandje komt dan op je SD te staan die je per direct uit je Nintendo 3DS kunt halen, om deze beats vervolgens op je computer over te zetten. Tenminste, als je een ouder model Nintendo 3DS hebt, want de New Nintendo 3DS (XL) moet worden opengeschroeft mocht je je Wav-bestandje op je computer willen overzetten. Voor New Nintendo 3DS-gebruikers is het exporteren daarom mogelijk redelijk frustrerend.

rytmikultimateWat is de toegevoegde waarde?

Het grootste probleem dat ik voornamelijk daarom met deze applicatie heb is: wat is de toegevoegde waarde om deze applicatie naar een GAMEsysteem als de Nintendo 3DS te brengen. Met de applicatie is het mogelijk om je eigen muziek in elkaar te zetten aan de hand van simpele beats, maar moet je dit per se op je Nintendo 3DS kunnen? Er is op de computer veel betere software beschikbaar om muziek mee te maken die daarbij ook vele malen uitgebreidder is in wat je kunt maken, maar ook in de mogelijkheden betreft export van je uiteindelijke muziek. Want over het algemeen is het leuk om er mee te experimenteren, maar serieus muziek kan beter op de pc.

Interface

Daarnaast kan een pc-versie al snel een veel overzichtelijkere interface brengen, dan mogelijk is op het kleine scherm van de Nintendo DS. Zo is deze applicatie redelijk onoverzichtelijk, omdat alle functionaliteiten op één hoop moet worden gepropt. Je hebt een balk voor de verschillende muzieksporen, je hebt de knoppen voor de export, je hebt de verschillende loops, het hele scherm staat vol met mogelijkheden en door de bomen zie je bij je eerste sessies het bos niet meer. Dat er ook geen uitleg wordt gegeven, maakt het er niet overzichtelijker op.

Rytmik ultimate kent een heleboel mogelijkheden. Met veel instrumenten en veel functies kun je toch voor een handheld-software veel in elkaar zetten. Ook kun je je muziek uiteindelijk delen in The Cloud. De vraag is echter of iemand deze software nodig hebt. Serieuze muziek kun je alsnog beter op de pc maken, en de exportmogelijkheden en interface van de titel zijn in het begin eerder frustrerend dan gebruiksvriendelijk.

+ Veel instrumenten
+ Veel mogelijkheden om vette beats te maken,
voor een handheld versie van Rytmik.