Wii U eShop Review: Human Resource Machine

Ben ik een man, of een machine? Als ik een man ben, zit er echt een schroefje los. Als ik een machine ben, voel ik mij best menselijk…

Op het eerste gezicht oogt de bedoeling van Human Resource Machine erg simpel. Je bent een poppetje die dodelijk saai werk moet uitvoeren: namelijk blokken vanaf de input naar de output verplaatsen. En als je klaar bent, zit je werkdag erop, en mag je de dag erop weer met blokken zeulen. Klinkt niet erg interessant, is het niet? Gelukkig wordt je tijdens het uitvoeren van dit geestdodende werk op vele manieren toch flink uitgedaagd.

Gameplay

HumanResourceMachineIn Human Resource Machine kan je aan de hand van blokjes zodanig een programma-code in elkaar zetten dat je poppetje begrijpt welke blokken hij nu wel of niet van de Input naar de Output moet brengen. Hiervoor gebruik je commando’s om je personage te laten weten dat hij iets uit de Input moet pakken, iets op de grond moet leggen, iets moet herhalen of bijvoorbeeld iets moet optellen bij een blokje die hij eerder via een ander commando op de grond heeft neergelegd.

Klinkt ingewikkeld, maar het valt simpel samen te vatten als: je zet als het ware een heel programma in elkaar van handelingen die je personage moet uitvoeren. Wanneer je dit hele programma hebt geprogrammeerd, laat je het programma draaien. Wanneer je programma de opdracht die je bij elk level krijgt goed uitvoert, speel je vervolgens het level uit. Mocht het fout gaan, dan moet je terug naar de tekentafel en moet je de programmering veranderen.

Humanresourcemachine2Opdrachten

Je speelt het level uit door een programma samen te stellen waarbij je voldoet aan de verschillende opdrachten die in het spel worden gesteld. Zo krijg je uitdagingen waarin je bijvoorbeeld alleen alle nullen naar de Output moet verplaatsen, of opdrachten dat je een woord moet vormen met letters die op de blokjes in de Input staan. Zo moet je in één van de eerste levels het woord bug spellen door de blokken B, U en G naar de output te verplaatsen.

Door uit te moeten vogelen hoe een programmering voldoet aan een opdracht, ontstaan er leuke en interessante puzzels waar je toch wel even zoet mee kunt zijn. Het feit dat elk level nieuwe aspecten worden geïntroduceerd, zorgt er tevens voor dat het spel interessant blijft en de opdrachten minder snel gaan vervelen. Zo kan je vele puzzels achter elkaar spelen.

HumanResourceMachine4

Opbouw in moeilijkheidsgraad

Het spel houd je zoet. Je bent in de latere levels dan ook wel lang bezig met het vinden van de oplossingen.In het begin is alles nog makkelijk. Zo heb je in het begin weinig commando’s en kun je nog wat uitproberen. Daarbij kom je in het begin elk level wel in aanraking met een nieuw commando, die je in dat level per se moet gebruiken, zodat je de mogelijkheden ervan ook snel onder de knie krijgt. Later moet je echter commando’s combineren, en stijgt de moeilijkheidsgraad toch, omdat je dan opeens moet nadenken. Je wordt in het diepe gegooid, en het is jouw taak om boven water te blijven.

Zo zit er veel gezonde uitdaging in de opdrachten. Zo kun je uiteindelijk altijd een simpelere programmering in elkaar zetten waarmee je een level voltooid, maar het spel zal je belonen als je een veel effectievere programmering in elkaar weet te zetten. Elk level kent twee extra bonustaken, waarbij je voor sommigen een level vaker moet spelen omdat je ze niet allebei tegelijkertijd kan uitspelen. Hieronder vallen bonustaken als: maak een programmering van niet meer dan x aantal stappen, waarbij x dan een bepaald aantal stappen is. Je moet je eigen algoritmes verzinnen, om efficiënt met commando’s om te gaan.

Wat wel een beetje jammer is, is dat dit spel minder toegankelijk is voor mensen die Engels minder goed beheersen. De commando’s die worden gebruikt zijn altijd Engelstalig, ongeacht of je nu in het Nederlands of Engels of Duits speelt. CopyFrom wordt niet plots Kopieer Van.

HumanResourceMachine3

Je bent maar een machine

Naast de puzzels, kent het spel een duidelijke sfeer. Doordat je personage helemaal loopt en werkt aan de hand van een programma dat je voor hem of haar in elkaar zet, voel je je dit spel echt als een machine. Vandaar ook de titel Human Resource Machine. Je bent maar een nummer, je bent een machine. Je moet gewoon het werk doen waarvoor je wordt geprogrammeerd. Dat is het.

Dit wordt er tijdens het spelen ook flink ingewreven, wanneer je eigenlijk het spel al begint te spelen. Zo wordt je gevraagd een speler ID te selecteren, krijg je vier foto’s voorgelegd met de boodschap ‘oh ja, jou foto zit ertussen. Maar wie was jij ook alweer?’, en wordt je neergezet als een nummer: Werknemer 1, Werknemer 2 of Werknemer 3, afhankelijk op welk slot je een save-file aanmaakt.

Gameplay-matig is dit een interessant spel waarbij je door middel van commando’s een programmering voor handelen van je speler moet inbouwen. Doordat je telkens nieuwe commando’s krijgt, wisselt het spel zich af en wordt je uitgedaagd om verder te puzzelen. Qua sfeer wordt het spel ook goed gebracht, waardoor het een goed totaalplaatje vormt. Mocht je van puzzelen houden, en daarbij het leuk vinden met programmeer-commando’s in de weer te zijn, dan kan Human Resource Machine een leuke game voor jou zijn!

+ Interessante Gameplay
+ Het spel is uitdagend, je wilt doorspelen
+ Het spel wordt qua sfeer goed neergezet