[REVIEW] Animal Crossing: amiibo Festival

De reis is belangrijker dan de bestemming.  Dit is een gezegde dat toepasselijk is voor de vele titels uit de wereld van Animal Crossing. Dit geldt ook voor Animal Crossing: amiibo Festival, maar is de reis leuk genoeg?

De reis begint zodra je de trein uitstapt. Bij het uitstappen wordt je direct, maar niet vrijwillig, uitgenodigd om mee te doen met het bordspel. Alvorens je kan starten zal je eerst een compatibele amiibo moeten inscannen. Dit komt goed uit want met de bundel wordt twee amiibo en drie amiibo kaarten geleverd en dit zal, blijkt later, broodnodig zijn.

WiiU_AnimalCrossingamiiboFestival_scrn01_TV_E3

Bordspel

Het bordspel is namelijk de grootste gamemodus in de game en het doel is om de meest gelukkige speler te zijn. Dit kan je bereiken door gelukspunten te verzamelen en door Bells te sparen. Het bordspel is gebaseerd op een typerend Animal Crossing dorpje en bestaat uit twaalf varianten, elk gebaseerd op een maand met daar bijhorende weersomstandigheden en evenementen die elk Animal Crossing fanaat zal herkennen. Denk aan Toy Day, Halloween en Viva Festival, maar ook kleine evenementen zoals Bug-Off komen aan bod. Dit zorgt er voor dat elke maand net weer wat anders aanvoelt dan de voorgaande maand.

amiibo_card_AnimalCrossing_01_IsabelleOok zal je als speler een beroep kunnen doen op bekende personages als Phineas en Dr. Shrunk. Dit zijn personages die willekeurig het bord zullen betreden en een evenementtegel zullen bezetten. Elk personage heeft zijn eigen, maar herkenbare gebeurtenissen waarin het mogelijk is om kaarten, gelukspunten en Bells te winnen.

Hoewel het verzamelen van gelukspunten en Bells sparen simpel lijkt is er wel sprake van strategie. Zo is er in elk eindhoek van het bord een Lloid te vinden, die de speler zal voorzien van een stempel. Per stempel verdien je een aantal gelukspunten dat zich met elke stempel in hoeveelheid zal toenemen. Het is dan ook van belang om langs alle vier te geraken voordat het spel eindigt, maar dat is niet het enige. Wekelijks zal het mogelijk zijn om Turnips te kopen. Je koopt ze voor een willekeurig bedrag in en krijgt de mogelijkheid om ze binnen een week te verkopen, het liefst met winst. Maar het is aan begin van de week nog onbekend wat de markt zal doen, laat staan dat je weet of je ze wel met winst gaat verkopen. De waarde van de Turnips kunnen dus dalen of stijgen.

Deze elementen kunnen nog weleens voor een verrassende einduitslag kunnen zorgen, maar echt competitief wordt het niet. Dit wordt versterkt door de afwezigheid van minigames. De afwezigheid van minigames zal met name gamers met ervaring afschrikken, maar maakt het wel toegankelijk voor jongere gamers, wat ook de doelgroep van de titel lijkt te zijn.

animal-crossing-amiibo-festival

In het bordspel is het mogelijk om zelfstandig een route te kiezen. Dit doe je met behulp van het amiibo figuur. Door het figuurtje contact te laten maken met de GamePad gooit het personage een dobbelsteen de lucht in. Dit is op zich wel leuk bedacht, maar dit maakt het wel minder toegankelijk. Want elke speler zal elke ronde de GamePad moeten doorgeven. Dit haalt vaart uit het spel, waardoor het spel kan vervelen. Per beurt zal in plaats van een minigame een intermezzo plaats vinden. Dit zijn korte filmpjes waarin jouw personage een gebeurtenis meemaakt. Dit zijn vaak grappige, maar ook herkenbare situaties uit de wereld van Animal Crossing. Afhankelijk van wat er in de intermezzo gebeurt zal dit ook invloed hebben op jouw gelukspunten en Bells, want maakt jouw personage een vrolijke gebeurtenis mee dan krijg jij gelukspunten en/of Bells en vice versa. Een intermezzo wordt geactiveerd als je op een (on)gelukstegel terecht kom, dus soms kan het handig zijn om gebruik te maken van de kaart, zodat je in kan schatten waar je op terecht komt, maar als speler heb je buitenom een keuze in route geen grip op de gebeurtenissen en hangt het sterk af van de geluksfactor. Het lijkt dan ook, dat je eerder een toeschouwer, dan deelnemer bent.

animal_crossing_amiibo_festival

Aan het einde van een potje wordt het aantal Bells omgerekend in gelukspunten, en zal een winnaar bekend worden gemaakt. Het zal ongeveer een uur duren voordat de winnaar bekend is en dat zal door gebrek aan minigames voor de meesten als een lange zit worden ervaren. Het aantal gelukspunten wordt opgeslagen op de amiibo. Dit brengt nieuwe emoticons en kleding met zich mee en dat zal per amiibo verschillen. Deze toevoegingen zijn alles behalve spectaculair en is niet meer dan een leuke aanvulling.

Wat wel leuk gedaan is, is dat je het bordspel kunt veranderen. Na elk potje wordt jouw totale hoeveelheid gelukspunten omgezet in gelukskaartjes. Met gelukskaartjes kan je gebouwen, zoals een politiebureau en Reset Center, maar ook standbeelden bouwen. Dit heeft naast een cosmetisch invloed, ook invloed op de routes en intermezzo’s. Hoe meer gebouwen gebouwd zijn, des te meer kans er is dat een nieuwe route gecreëerd kan worden. Een ander leuke toevoeging is dat met je jouw favoriete personage kan uitnodigen om in jouw bordspel-dorpje te komen wonen en deel uit te maken van het feestje. Dit is mogelijk met dank aan de amiibo kaarten en bevordert ook de speelduur van Happy Home Designer, maar ook het gebruik van amiibo kaarten.

Al met al is het bordspel een aangename reis, maar spannend zal het nooit worden. De sfeer van de hoofdtitels zijn goed overgebracht, maar benut niet het potentie dat in deze gamemodus zit. Het zal voor de meesten te saai zijn en te weinig uitdaging bieden.

Minigames

Hoewel het bordspel zonder minigames moet doen, biedt Animal Crossing: amiibo Festival wel degelijk minigames. Deze kun je vinden op de Plaza, maar moet eerst vrijgespeeld worden met behulp van gelukstickets alvorens deze gespeeld kunnen worden. De minigames maken gebruik van de amiibo kaarten in wisselende hoeveelheden en bieden een nieuwe speelervaring.

De nieuwe speelervaring krijgt vorm door de amiibo kaarten op verschillende manieren te gebruiken. Zo zal je tijdens Eikeljacht een baan moeten vormen met behulp van een amiibo kaart. Je krijgt een keuze in welk kant de personages moeten lopen. Door de gewenste keuze op te lopen, zal je de amiibo kaart moeten scannen van de personage dat aangewezen wordt. Maar snelheid is van belang, want een grasmaaier zal je achterna zitten, en bij aanraking van de grasmaaier zal het spel eindigen. Hierdoor kwam ondergetekende regelmatig in de problemen vanwege de snelheid die gewenst is. Hoewel dit slechts een voorbeeld is van hoe de amiibo kaarten zorgen voor een nieuwe speelervaring, zal dit een soortgelijke ervaring zijn bij de overige minigames.

fgtv_amiibofestival2-1200x675

Helaas wordt er bij de meeste minigames geen multiplayerstand aangeboden waardoor de speelsessies na een aantal keer voldoende is. De minigames waarbij wel multiplayerstand wordt aangeboden biedt vaak ook niet de uitdaging en het plezier om vaker terug te keren. Het is dan ook teleurstellend dat de minigames geen onderdeel vormen van het bordspel. Hoewel sommige minigames daarvoor te groot zijn en wisselend in kwaliteit zijn, had dit passender geweest en zou dit ook meer variatie kunnen bieden.

minigames_balloonisland

amiibo Festijn

Animal Crossing: amiibo Festival mag zich met recht kronen tot de titel met de meest compatibele amiibo. De titel heeft getracht om de amiibo in zo veel mogelijk elementen van de game te verwerken. Denk aan het bordspel en de minigames waarin een amiibo figuur of kaart noodzakelijk is om te spelen. Maar is het echt noodzakelijk of had het ook zonder amiibo gekund?

Helaas zal het om de laatst genoemde gaan, want de game laat niet zien waarom het gebruik van amiibo essentieel is.Dat neemt niet weg dat de game  een nieuwe manier van spelen heeft bedacht, maar blijft het toch aanvoelen als een grote marketingstunt. Dat laatste wordt dan ook bevestigd bij een minigame waarvoor zes amiibo kaarten nodig zijn, terwijl drie amiibo kaarten worden geleverd. Wil je de minigame alsnog spelen, dan wordt je als speler verplicht om de kaarten in huis te halen.

Animal%20crossing%20amiibo%202-1200-80

Animal Crossing: amiibo Festival zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Sterker nog, wil je kunnen genieten van de spinoff dan zal je wel aan een aantal criteria moeten voldoen, namelijk:

• Je draagt de Animal Crossing serie een warm hart toe.
  • Je bent een amiibo (kaart)-verzamelaar.
  • Je beschikt over vrienden of familieleden die wel te porren zijn voor een partygame en eveneens fan zijn van de serie.

Voldoe je niet aan de criteria, dan zal je met deze titel niet uit de voeten kunnen en kan je Animal Crossing: amiibo Festival beter links laten liggen. Voldoe je wel aan de criteria dan zal Animal Crossing: amiibo Festival  een aangename reis zijn, maar waar je niet te veel van moet verwachten.

+ Grafisch zeer charmant en sfeervol
+ Bordspel kan veranderd worden
+ Unieke speelervaring in minigames