Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Interview: Ideeën voor Indie games ontstaan soms uit Platforms van de grote ontwikkelaars

Anchel Labena van KnapNokGames vertelt zijn visie achter het creëren van Indie games voor een specifiek platform. Zijn laatste games zijn helemaal gebouwd rond de Wii U.

Dit interview is afgenomen door Kevin de Bruin en aanvankelijk geschreven voor zijn eigen Blog, Indie FutureDit is een blog over de laatste ontwikkelingen en trends binnen het Indie landschap. Het interview is nu ook op DN te lezen en kun je hieronder vinden.

Vorige week schreef ik al dat ontwikkelaars steeds meer samenwerken met grote ontwikkelaars. Een Indie kan echter onafhankelijk te werk blijven gaan, ondanks samenwerking met een grote ontwikkelaar zoals Nintendo, Microsoft en Sony. Dit blijkt uit het verhaal achter KnapNokGames, een bedrijf dat games maakt die specifiek zijn gemaakt voor een bepaalde console. Dit zijn in het bijzonder eigenlijk de consoles van Nintendo. Zo zijn de ontwikkelaars erg gecharmeerd met de systemen van de Nintendo en hebben maakten ze veel specifiek voor onder andere Nintendo’s platforms.

A Dark Room Sex Game - Er valt hier niets te zien.
A Dark Room Sex Game – Er valt hier niets te zien. De game is niet langer publiekelijk beschikbaar.

Want met de Nintendo Wii-controllers kun je rare dingen uitspoken! Dit bleek uit een gesprek met Anchel Labena van KnapNokGames, een studio die bestaat uit nog redelijk jonge mensen. Deze ontwikkelaars hebben in hun studententijd een game hebben ontwikkeld met de naam The Dark Room Sex Game. De titel verklapt al een beetje wat voor een game dit is, het is namelijk een sex-game. Daarentegen kent de game geen visuele aspecten en is het enige wat je hoort geluid. De game maakt gebruik van de Nintendo Wii Controller om dingen uit te spoken die wat onsmakelijk zijn om vol details over te schrijven. Rare dingen die alleen mogelijk waren met de Motion Controls van Nintendo’s controllers.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=uRryeImj4pc]

Zo’n experimenteel sex-spelletje was daarentegen wel een opstapje voor hun latere werk. Dit lieten ze blijken door hun laatste games geheel te richten op de Wii U GamePad. En met succes. Zo refereert Ancel Labena van KnapNokGames aan zijn meest recente game, Affordable Space Adventurers. Deze game is al even uit in Europa, maar krijgt binnenkort zelfs een Japanse release. “De ideeën voor onze recente games zijn gedeeltelijk ontstaan tijdens de onthulling van de Nintendo Wii U. Game Director Nicklas Nygren bekeek Nintendo’s presentation, terwijl via de demo verschillende voorbeelden werden gegeven wat er allemaal mogelijk is met de GamePad.” Na het horen van al de mogelijkheden zouden Anchel en zijn team op veel ideeën zijn gekomen voor toekomstige games.

Nintendo_Wii_U_GamePad
De Wii U GamePad heeft een touchscreen. Andere controllers van deze generatie hebben dat niet.

Zijn visie verduidelijkt hij met twee voorbeelden. “Onze laatste concepten zijn ontstaan vanuit de functionaliteiten van de Nintendo Wii U.” Hierbij verwijst hij ook direct naar een ander spel, Spin The Bottle: Bumpie’s Party. Dit is een party-spel waarbij alle deelnemers minigames rondom de Nintendo Wii U GamePad spelen. “Onze games zijn niet ontwikkeld om vervolgens pas te bepalen op welk platform we de game willen uitbrengen. Nee, juist andersom. Als team kwamen we met ideeën die toepasselijk waren voor bijvoorbeeld de GamePad van de Nintendo Wii U, en daarna besloten we een game voor dit specifieke platform te maken”

Zo is er met de Nintendo Wii U een heleboel mogelijk. De Nintendo Wii U GamePad kent bijvoorbeeld als enige controller momenteel een groot touchscreen die kan fungeren als tevens een tweede scherm. Hierdoor speel je spellen niet altijd volledige op het grote scherm, maar kun je games ook op je GamePad spelen op het moment dat iemand op de televisie bijvoorbeeld Goede Tijden Slechte Tijden wilt kijken. Maar je kunt ook de GamePad gebruiken zoals dat gebeurde in Affordable Space Adventurers: als een dashboard waarbij je op het touchscreen de knoppen bediend om je ruimteschip te besturen. Het gebruik van een tweede scherm waar extra informatie op kan worden vertoond, is niet mogelijk op een ander platform.

Affordable-Space-Adventures-GamePad-624x330
Het touchscreen van de Nintendo Wii U GamePad wordt in Afforable Space Adventurers ingezet als bedieningspaneel voor je ruimteschip.

Maar het is niet altijd ideaal om speciaal voor één platform te ontwikkelen, want dat maakt het voor zo’n ontwikkelaar wel moeilijk om een game later op een andere platform uit te brengen, mocht de verkoop van dat platform tegenvallen. Stel een game maakt gebruik van het touchscreen van de Nintendo Wii U gamepad, dan kun je een game al moeilijker naar de beter verkopende Playstation porten. “We vinden het natuurlijk geen probleem om games op verschillende mediums uit te brengen. Je wilt meer mensen bereiken die je game spelen! Soms moet je daarvoor een port of remake maken van een game. Maar omdat wij games bouwen met een bepaald platform in het zicht, is dit moeilijk. Want je wilt wel dezelfde ervaring leveren als op het oorspronkelijke platform. Dat is eigenlijk een vereiste.

Daarentegen gaat KnapNokGames nog wel even verder met het werken met de Wii U GamePad. Zo is de ontwikkelaar nog steeds op zoek naar de ultieme ervaring voor op de Nintendo Wii U GamePad. “Er is immers zoveel mogelijk met de GamePad. Zoveel wat we nog niet hebben uitgeprobeerd.” Volgens Anchel komen er steeds nieuwe ideeën op, die mogelijk zijn op eigenlijk alleen die specifieke console die zich de Wii U noemt. Wanneer hij terugkijkt op oude games ziet hij namelijk dat er toch genoeg ruimte is voor verbetering: “Ik betwijfel of er ooit één game is uitgegeven waarvan je zou kunnen denken dat die ‘perfect’ is. Zo valt er voor ons natuurlijk ook nog véél te verbeteren. We hebben bijvoorbeeld nooit de ingebouwde camera of de microfoon van de GamePad gebruikt. Maar als we de tijd hebben is het best leuk eens wat dingen met die camera te bedenken!

Dit artikel is in eerste instantie geschreven voor mijn eigen Blog, Indie Future. Dit is een blog over de laatste ontwikkelingen en trends binnen het Indie landschap.