3DS Eshop Review: Picross e6

Niet veel games krijgen zó veel delen voor hetzelfde systeem als Picross. Momenteel zijn er namelijk al 6 verschillende “Picross e” delen te downloaden uit de 3DS Eshop. Wij hebben het nieuwste deel voor je getest en hier vind je ons oordeel.

Om je kort even een impressie te geven van Picross e6 kun je hieronder een trailer bekijken.

Trailer

Gameplay

WVW69iQI8Ncf25oC5A

Voor wie niet bekend is met Picross zal ik kort even uitleggen hoe het werkt. “Picross” staat voor “Picture Crossword Puzzle”. Het doel van het spel is dan ook om een vormpje te beitelen in een roostertje, door overbodige blokjes weg te halen. Om je op weg te helpen is het rooster omringd door nummertjes die aangeven hoeveel vakjes in die rij bewaard moeten blijven.

Deze “Picture Crossword Puzzles” bestaan al erg lang en zelfs in 1995 had Mario al z’n eigen Picross-spel. Picross e6 is eigenlijk niet meer dan dezelfde soort puzzels in een mooier jasje. Sterker nog, vergeleken met de “Picross e” delen in de Eshop is er weinig tot niets veranderd (naast nieuwe puzzels natuurlijk). Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant kun je niet zoveel verwachten van een spel met zo’n simpel principe.

Uiterlijk

Zoals je misschien al had verwacht zitten er geen toeters en bellen in het spel. Wat je ziet tijdens het spelen is de “Picross”-puzzel, gepaard met een paar knoppen waaronder de pauzeknop op het touchscreen, en het plaatje wat je tot nu toe gemaakt hebt op het bovenste scherm. Daarnaast kun je nog op een klokje zien hoe lang je over de puzzel doet en dat is het wel. Deze simpele spelomgeving zorgt dat je je volledig op de puzzel kunt richten.

WVW69iQJBp4sOOLPt4

Net als de meeste 3DS games is Picross e6 ook in 3D te spelen. Hoewel er geen driedimensionale puzzels zijn kun je het achtergrondje wel bewonderen, wat bestaat uit een aantal blokjes die zich op verschillende hoogtes bevinden. Niet nodig, maar wel leuk dat er aan gedacht is.

Hulp

Soms kun je vastlopen op een puzzel. Gelukkig zit er daarvoor een “Navigation” optie in het spel. Deze optie helpt je door de nummers waar je wat mee kunt blauw te maken. Zo hoef je dus niet te zoeken waar je moet beginnen (of verder moet gaan) en dat bespaart veel tijd. Als je daar nog niet genoeg aan hebt, kun je ook aan het begin van het level een “Hint Roulette” aanzetten. Deze kiest willekeurig 2 rijen en lost deze dan volledig voor je op. Deze “Hint Roulette” is niet voor elk level beschikbaar, maar je zult hem vaak tegen komen.

Spelmodi

Je kunt in Picross e6 drie verschillende spelmodi spelen. De eerste spreekt erg voor zich en heet dan ook “Picross”. In deze modus heb je simpelweg verschillende “picross-levels”, die met elk level een stukje moeilijker en groter worden. In totaal kun je 150 puzzels maken in de “Picross”-modus.

Dan zijn er ook nog de “Mega Picross”, voor de spelers die de extra uitdaging opzoeken. In een “Mega Picross” zijn er namelijk nummers die twee rijen vakjes spannen. Dat betekent, dat wanneer je bijvoorbeeld nummer “8” tegenkomt, je 8 blokjes in beide rijen hebt die samen één lijn/vlak vormen. WVW69iQI9tk-vS2dau

Als laatste zijn er nog de “Micross”, de spelmodus die ik persoonlijk het leukst vind. “Micross”-puzzels bestaan uit één grote puzzel die je als eerst oplost. Hier komt geen herkenbaar plaatje uit, althans nog niet. De vakjes die je weg hebt gebeiteld krijgen namelijk elk hun eigen “Picross”-puzzeltje. Zodra je deze allemaal hebt opgelost, krijg je één grote afbeelding. Er zijn enkel 3 “Micross”-puzzels, wat in eerste instantie weinig lijkt voor een complete spelmodus. Aan de andere kant biedt elke “Micross”-puzzel een hoop “Mini”-puzzels zoals je op de afbeelding kunt zien, dus je kunt je nog steeds erg lang vermaken met één puzzel.

Tot slot zijn er bonus puzzeltjes voor spelers die “Picross e”, “Picross e2” of “Picross e3” geïnstalleerd hebben.

Verslavend

Het leuke aan Picross is, dat het in hele korte sessies kunt spelen. Een puzzeltje duurt gemiddeld  zo’n 3 à 4 minuten, zeker als je één van de kleinere puzzeltjes speelt. Dit heeft tot gevolg dat je, wanneer je het spel eenmaal opstart, jezelf blijft vertellen dat je nog wel tijd hebt voor een puzzeltje. Voor je het weet ben je zo een uur (en een heleboel puzzels) verder.

Als je nog nooit een Picross game gespeeld heb is het spel op zichzelf een erg leuk puzzelspel en kun je je er zeker lang mee vermaken, maar wanneer je vorige “Picross e” delen hebt gespeeld en geen behoefte hebt aan enkel nieuwe puzzels heb je eigenlijk geen reden om Picross e6 te kopen.

+ Verslavend
+ Korte speelsessies, perfect voor een handheld
± Bij grotere puzzels geen mogelijkheid om in te zoomen