3ds eshop review: 3D Streets of rage 2

In 1992 kwam het vervolg uit op Streets of Rage. Het spel verscheen toendertijd op de Megadrive. Een spelsysteem van Sega. Afgelopen donderdag kwam hetzelfde spel als 3D remake naar de Nintendo 3ds Eshop. Zal dezelfde game 23 jaar later nog steeds zo worden gewaardeerd als vroeger of zal deze aan de kant worden gezet omdat de games van tegenwoordig misschien wel groter en beter zijn?

De eerste indruk

image

Wanneer je de game opstart kom je in een start scherm terecht waarin je kunt kiezen tussen spelmodi en andere bepaalde opties. Het eerste wat mij opvalt is Local play. Ik ben erg verbaasd dat dit in een 3D remake is toegevoegd. Wel is het jammer dat de mede speler ook in bezit moet zijn van de game, maar dat is meestal het geval. Ik scrol nog even door het menu en meteen valt me nog iets op. In de

imageinstellingen krijg je veel mogelijkheden waardoor je de game helemaal naar voorkeur kunt veranderen. Er zijn een breed aantal opties. Zo kun je instellen of je de game als MegaDrive of MegaDrive 2 Emulatie wilt spelen, de besturing aanpassen, of het 3d effect op je af moet komen of dat je diepte ziet, Classic screen mode of 3D screen mode en zelfs welke versie van de game je wilt spelen. De Japanse versie van het spel is ook beschikbaar in de instellingen en verschilt ietsje van de internationale versie. Maar het verschil is niet heel groot en viel voor, mij als niet fan van de serie, niet op te merken.

Het spel begint met een kort verhaaltje waardoor er wat verduidelijking komt wat het doel van het spel is en wat de bedoeling is. Je komt terug in een stad waar precies één jaar geleden alle misdaad uit is verdwenen. Helaas is het kwaad terug gekomen en is het aan jou om de misdaad en de kwade Mr. X uit te roeien. Wanneer je begint krijg je een scherm waaruit je kunt kiezen tussen 4 verschillende personages. Ze hebben allemaal een bepaalde vaardigheid waarin ze uitblinken. De vaardigheden zijn; Kracht, techniek, snelheid, sprong en uithoudingsvermogen. De personages zijn erg goed gebalanceerd waardoor je ze allemaal wel eens wilt proberen. Wel blinkt het personage Max uit omdat hij sterker is dan alle andere personages.

imageWanneer je echter gewend raakt aan het spelen van een van de andere drie personages zul je ook met hen, goed het spel door kunnen komen, al hangt het af van de moeilijkheidsgraad die je hebt ingesteld. Ikzelf vind de moeilijkheidsgraad al snel te hoog. In het eerste level krijg je vier levens. Ik vind het aan de lastige kant. Ik merk al snel dat het ligt aan de volgorde waarin je aanvalt. Nadat ik mijn standaard move van de A knop naar de Y knop verander merk ik dat het een stuk beter gaat. Ik raak snel gewend aan de besturing en ik word er al gauw beter in. De Y knop in combinatie met een sprong geeft een sterke aanval welke goed te gebruiken is bij sterkere vechters.

3ds streets of rage

Veelzijdigheid
In de levels kun je voorwerpen oppakken. Dit maakt het spel een heel stuk leuker. Wanneer je een appel oppakt wordt je levensbalkje een stukje gevuld. Wanneer je kip oppakt wordt hij helemaal her vult. Ook is de verandering in de game goed te zien in wapens en vijanden. In elk level zie je wel nieuwe vijanden verschijnen, maar ook terugkomen uit vorige levels. Vijanden laten wapens vallen, maar ook wanneer je een obstakel kapot maakt zul je regelmatig een voorwerp tegen komen. De levels hebben een tijd limiet van 99 seconden per scherm. Na een level deel wordt de tijd weer terug gezet op 99. Elk level bestaat uit drie of vier delen. Wanneer je een deel bent gepasseerd raak je het wapen dat je vasthield kwijt. Wanneer je gewond bent kun je obstakels als kastjes of verkeersborden kapot slaan om er fruit uit te laten komen welke je gezondheid weer een beetje laten toenemen. Als je goed let op de afstand tussen je speler en de vijand kun je makkelijkerJe kunt het 3D effect natuurlijk gewoon uitzetten, maar ikzelf vind het toch wel fijn om het aan te hebben staan. De diepte kun je echt wat aan. Hierdoor kun je namelijk beter inschatten hoe ver een bepaalde aanval komt en kun je misschien net wel die laatste klap uitdelen waardoor je het level doorkomt.

image

Voor ieder wat wils

Wanneer je niet verder kunt komen in het spel, of juist wanneer je het met twee vingers in je neus kunt door spelen, kun je de moeilijkheid aanpassen naar zes levels. Van heel makkelijk tot gevorderd. Helaas moet je het level wel stoppen om dit in te stellen en zul je erna vanuit een save file weer verder kunnen spelen. Dit kun je heel gemakkelijk doen bij de instellingen in het menu veranderen. Hierdoor is de game goed gangbaar voor zowel beginners als gevorderden. De eindbazen van elk level deel zijn redelijk lastig. Ze zijn redelijk in balans aangezien het om een eindbaas gaat. Wanneer er meerdere sterke vijanden in één keer verschijnen is het soms even vijanden naar een bepaalde kant toe lokken om ze dan allemaal in één keer aan te kunnen vallen. Je zult je echter niet verplicht voelen om dit te doen, maar dit is een manier om meerdere vijanden in één keer te raken.

Het spel heeft een zowel plus als minpunten, al wegen de pluspunten zeker weten op tegen de minpunten. De mogelijkheden zijn heel breed en er zijn veel extra functies en opties toegevoegd. Het spel neemt je gameplay zelfs op als je hiervoor hebt gekozen (?) Het 3d effect voegt echt wat toe en de muziek in de game is oud en vertrouwd. Wel is het wat aan de dure kant voor een remake van een spel 23 jaar geleden uitkwam en de speelduur. Zo speel je het spel al in anderhalf uur uit. Wanneer je alle bonussen en extra’s wilt verzamelen, kun je binnen 3 á 4 uur spelen de 100% halen. Spelers die niet bekend zijn met het spel kunnen het spel helemaal omgooien naar eigen voorkeur, maar spelers die van nostalgie genieten kunnen het precies zo spelen als het klassieke spel.

+ Veel aan te passen naar eigen wil                                                                          + 3D effect voegt iets toe                                                                                                + Voor beginnende en bekende spelers goed te doen                                   + Muziek past goed in het thema                                                                               + Genoeg afwisseling

– Aan de dure kant voor een spel dat 23 jaar geleden uitkwam        – Korte speelduur

Eindcijfer: 7,4

De game is sinds afgelopen donderdag te downloaden in de Eshop op de Nintendo 3ds en kost €4,99