Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Post E3 Hands-On: Mario Maker

Of eigenlijk ‘Super Mario Maker.’ Is deze wel zo ‘Super’ als de titel beweert?

Vorig jaar bestempelde Kevin het nog net niet als een leveleditor die je eigenlijk op je eigen zolderkamer in elkaar kon zetten. Nu heeft hij de titel opnieuw gespeeld, en heeft Barry deze game ook uitgeprobeerd. De grote vraag: zijn de indrukken verbeterd ten opzichte van vorige jaar?

mario_maker_2_605xSamen spelen en delen met de community gamen…

Kevin: “Vorig jaar hebben we Mario Maker ook al kunnen uitproberen. Daarentegen is de titel naar mijn gevoel wel redelijk veranderd. Voornamelijk op het vlak van het delen van jouw levels. Vorig jaar konden de begeleiders ons nog niet uitgebreid vertellen wat nu eigenlijk de mogelijkheden zouden zijn voor het delen van levels, dit jaar lag de focus hier voornamelijk op. Zo is er een geheel systeem ontwikkeld waarbij je levels met de community kunt delen. Een erg interessant concept, daar ik denk dat Mario Maker echt een game is die wordt geprezen of afgekraakt op de community.

Mario Maker 8De mogelijkheden tot delen

Kevin:Nintendo heeft namelijk dit jaar voornamelijk getoond wat de mogelijkheden zijn om levels met andere spelers te delen. Zo kun je veel levels met de community delen. Deze levels kun je vervolgens ranken en zelfs opslaan zodat je ze kan aanpassen als je het design niet goed genoeg vindt (waarna je ze overigens vervolgens niet zelf meer kan uploaden, om te voorkomen dat je iemands werk gaat stelen).

Het spel biedt verder een zoeksysteem waarbij je levels kunt zoeken die wereldwijd zijn gecreëerd, of regionaal. Ook kun je levels op moeilijkheidsgraad sorteren. De levels met de hoogste rank zullen vervolgens het hoogst staan. De community bepaalt welke rank een bepaald level heeft gekregen.

Als je vindt dat een bepaalde gebruiker binnen de community erg leuke levels maakt, dan kun je je ook op deze persoon abonneren. Vanaf dat moment krijg je bericht wanneer deze gebruiker weer een nieuwe level beschikbaar stelt. Op die manier kun je ook weer aan een leuke dosis extra levels komen.

Mario Maker 6Wij verwachten veel speeluren

Barry: “Super Mario Maker blijft me verrassen. Het is een spel wat zijn kracht gaat halen uit de community. Op een online omgeving kun je namelijk je zelfgemaakte levels delen en levels van anderen spelen. Vervolgens kun je feedback krijgen/achterlaten op levels. Het is leuk om te zien waar iedereen op jouw leven af is gegaan en wat ze over dat soort stukjes in het level zeggen. Aangezien iedereen straks hun levels zal gaan uploaden kun je ervan uit gaan dat je met één aankoop een erg lange tijd zoet bent. Daar ben ik voorstander van.

Mario Maker 2Het creëren van de meest pittige onmogelijke levels.

De editor geeft je de mogelijkheid om onmogelijke levels te maken die nooit uitspeelbaar zijn. Daarentegen is het niet mogelijk om onmogelijke levels te delen. Zo is gedemonstreerd dat je de levels eerst moest uitspelen, alvorens je de mogelijkheid krijgt om deze met de community te delen. Dit is om te voorkomen dat levels onuitspeelbaar zijn en daardoor frustrerend.

Barry: “Het online delen van je levels is leuk, maar het is natuurlijk het leukst om de reacties van anderen te zien die je levels spelen. Zo maakte ik een level met allemaal gemene, oneerlijke stukjes waar mensen af konden gaan zonder er echt veel aan te kunnen doen (onzichtbare blokken met monsters erin is een voorbeeld). De Nintendo-medewerkers wilden hem maar wat graag proberen, maar konden hem na veel pogingen niet halen. Uiteindelijk is het Jorden wél gelukt.”

Mario Maker 4Kevin:Maar gelukkig kan je zo’n level als Barry maakte alleen delen, als het zelf lukt om deze uit te spelen. In principe vind ik dit een goede toevoeging. Je moet je maar eens indenken dat een groot deel van de levels die door de community worden gedeeld niet uitspeelbaar zijn. Dat kan een keertje leuk zijn, maar het leukste is het natuurlijk als je een level uiteindelijk eens uitspeelt. Pittige levels zijn leuk, maar moeten wel haalbaar zijn.”

Mario Maker 1De mogelijkheden van de Leveleditor in een notendop.

Barry: “Leuk aan de editor vind ik dat echt álles mogelijk is. Je kunt bijvoorbeeld vleugeltjes aan zo’n beetje elke vijand plakken en vervolgens die zelfgemaakte vijanden in kanonnen of blokken stoppen, op andere vijanden stapelen of gewoon lekker los laten lopen. In Super Mario Maker weet je dan ook nooit wat je moet verwachten als je een ?-blok openmaakt..”

Als laatste voel ik me eigenlijk ook nog wel even verplicht om het wisselen tussen thema’s  even onder de aandacht te brengen. Van de eerste, klassieke Super Mario Bros. tot New Super Mario Bros. U, de kans is groot dat jouw favoriete thema beschikbaar is. En als je dan je level van bijvoorbeeld een klassiek Super Mario Bros. thema naar Super Mario World aanpast, is het weer een compleet nieuw level.”

Kevin:Dat was wat Barry dus al zei. Wat ik zelf verder ook nog een handige functie vond was de Ghost. In de leveleditor is het namelijk amiibo_Mario30th_Modern_01mogelijk om je levels zelf uit te proberen. Wanneer je dan teruggaat naar de bewerkingsmodus, dan zul je ghosts zien op de plek waar je met Mario hebt gelopen. Op die manieren kun je passen en meten of blokjes voor sprongen niet te ver uit elkaar staan, en waar je het beste items kunt plaatsen. Door deze functie kan je moeilijkere levels maken door precies te werk te gaan.

De amiibo-functionaliteiten

Kevin:Ook nog even noemenswaardig zijn voornamelijk de amiibo-functionaliteiten. Zo is het mogelijk in de leveleditor een ?-blokje te plaatsen met daarin een Mushroom die je verandert in verschillende andere Nintendo-figuren. Tijdens het plaatsen van dit blokje moet je dan een amiibo registreren. Stel dit is een amiibo van Link. Wanneer jij je level dan deelt, kunnen anderen met een Link door de levels rennen. Ik zou hiervoor zelf natuurlijk niet snel een amiibo kopen, maar als je er al één hebt, is het een leuk extraatje.