Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

3DS Review: LEGO Ninjago Shadow of Ronin

Sluipen deze Ninja’s door de beste LEGO Ninjago-game die er is?

Elke LEGO-game voelt hetzelfde. Je slaat tegen wat blokjes, je probeert het einde van het level te halen, terwijl je daarbij zoveel mogelijk studs verzamelt om ‘true hero’, ‘true pirate’ of in dit geval ‘true ninja’ te worden. Daarnaast probeer je achievements te bereiken. De games staan niet per se bekend om hun variatie. Maar gaat deze game ooit beter worden dan zijn voorgangers, door eens die afwisseling te brengen die het LEGO-franchise nodig heeft?

Humor Ninjago Shadow of RoninHumor

LEGO Ninjago Shadow of Ronin komt met een nieuw verhaal, dat redelijk simpel in elkaar zit: met de Obsidian Glaive weet Ronin de Ninja’s hun geheugen te ontfrutselen en het is aan de Ninja’s om dit geheugen terug te winnen, daarbij de Ninjago-krachten terug te krijgen, om vervolgens Ronin zin duivelse plannen te stoppen. Hiervoor verzamel je verschillede Obsidian wapens.

Nu zou het geen LEGO-game zijn, als dit splinterdunne verhaal toch op een leuke manier zou worden gebracht. Dit gebeurt zoals altijd door diverse humoristische cutscenes. We horen flauwe opmerkingen en zien visuele grapjes, zoals dat één van de LEGO personages out of the blue een varken vast heeft, na een teleportatie. Met goede cutscenes wordt je uitgenodigd en in een humoristische en vermakelijke LEGO-wereld gegooid zoals dit traditie is geworden.

Level Select LEGO Ninjago Shadow of RoninOpenwereld

Maar hoe ziet die wereld eruit? Een kleine verbetering aan LEGO Ninjago Shadows is nog wel hoe je een level selecteerd. Daar je in LEGO Ninjago Nindroids nog een saai menu had waarin je een level kon selecteren, vlieg je in dit spel op de rug van een draak over Ninjago Island heen. Op dit eiland bevinden zich verschillende werelden, en als je naar deze werelden vliegt kun je vervolgens in elke wereld drie levels kiezen. In het totaal zijn er 10 werelden. Nu is die ‘openwereld’ niet al te groot, en niks vergeleken met de openwereld die onder andere LEGO City Undercover: The Chase Begins bracht, en in geen enkel opzicht vergelijkbaar met de openwerelden uit Wii U-LEGO-titels, toch is het een kleine verbetering.

Screenshot Battle LEGO Ninjago Shadow Of RoninHet level design

Terwijl je je door de verschillende LEGO-levels waant, valt te concluderen dat er veel verschillende locaties zijn om te ontdekken. Gevangenissen, moerassen, kerkhoven. Elk level heeft zijn eigen karakter, en je hebt vrij veel variatie in het soort levels dat je bezoekt. Wat je in de levels zelf dan weer doet is gewoon het standaard LEGO format, en weinig verassends. Je molt wat blokjes, je bouwt, en je gebruikt de krachten van verschillende LEGO-personages.

Dit doe je allemaal, net als bij andere handheld LEGO-game, in vrij korte levels. Dit zorgt ervoor dat het spel goed toegankelijk is, en het spel redelijk goed geschikt is voor korte speelsessies op momenten dat je even een Nintendo 3DS bij de hand hebt. Door de korte levels is het ook typerend een handheld LEGO-game. Dit maakt echter wel dat het verhaal en het gehele spel in zijn algemeen ook niet heel erg groot is. Binnen 4 1/2 uur heb je 45-50% voltooid.

LEGO Ninjago Shadow of Ronin 3DS ReviewBugs

Eigenlijk valt dit punt van kritiek op elke LEGO-titel te geven: ze zitten vol met bugs. Je kunt geen level doorstaan zonder ooit wel ergens een foutje tegen te komen. Een deur die niet open gaat na een bepaalde handeling (terwijl dit wel had gemoeten), characters die vast blijven zitten in andere opjecten en objecten die onzichtbaar aanwezig zijn. Zo had ik tijdens mijn speelsessies bijvoorbeeld een glitch waarbij ik dus in een onzichtbaar zwembad zwom, omdat de model hiervoor niet zichtbaar was. Dat is nog eens een goede Ninja-actie!

Persoonlijk vind ik, zoals bij elke LEGO-game het geval is, dat Warner Bros Entertainment ongelooflijk lui werk heeft geleverd als het gaat om het verbeteren van de game. We zijn ondertussen weet niet hoeveel games verder, ondertussen draaien de spellen nog steeds op precies dezelfde engines die kennelijk niet geheel werken zoals ze moeten werken. Maar goed, het is traditie geworden om die bugs erin te laten, zo wordt het ook traditie hier punten voor af te trekken.

LEGO NInjago Shadow of RoninAlweer missen er functionaliteiten

De laatste LEGO-games kennen ook geen multiplayerstand meer. Deze zat in de eerdere LEGO-titels zoals LEGO Batman 2: DC Super Heroes, maar is in nieuwere games niet meer aanwezig. Echter wordt al sinds enkele 3DS-LEGO-Games de multiplayerstand niet meer gebruikt. Daarnaast missen ook de StreetPass-functionaliteiten weer, die wel in eerder games LEGO City Undercover: The Chase Begins en LEGO Batman 2: DC Heroes zat.

compleet LEGO NInjago Shadow of RoninOok wordt het speciale effect van de Nintendo 3DS alweer verwaarloosd. Net als het geval was bij voorgangers zoals LEGO Ninjago Nindroid, kent dit spel maar bepaalde gebeurtenissen binenn het spel waar daadwerkelijk een 3D-weergave aanwezig is. Bij games als Pokémon X en Pokémon Y wordt hier netjes melding van gedaan op de cover, terwijl dit LEGO-spel wordt verkocht met het opdruk ‘ja voorzien van 3D-beelden’. Jammer voor mensen die wel het 3D-effect willen gebruiken.

Conclusie

LEGO Ninjago Shadow of Ronin is precies wat je van een LEGO-titel verwacht: de standaard LEGO-gameplay, humor, tot glitches aan toe. Wanneer je nog niet LEGO-moe bent en je goed hebt vermaakt met eerdere LEGO-titels, dan is dit wellicht ook een leuke titel. Ben je wel LEGO-moe, en ben je van mening dat de titels te weinig worden vernieuwd, dan kun je deze game beter links laten liggen. Je kunt er namelijk niet omheen dat dit vermaak wel een luie copy is van wat we al zagen in al die tig andere LEGO-games voor de Nintendo 3DS. Daarnaast mist ook deze game weer de benodigde functionaliteiten die eerdere LEGO-games naar een hoger niveau brachten, waaronder multiplayerstand.

– Geen Lokale Multiplayer en StreetPassaanwezig (al enkele delen eruit gehaald)
– De titel brengt totaal geen vernieuwing en is erg makkelijk.
– De game ondersteund beperkte 3D-weergave.
– Je hebt het spel redelijk snel uitgespeeld

+ De humoristische cutscenes die je van een LEGO-game verwacht
+ Een kleine openwereld i.p.v. een simpel levelmenu.
+ Afwisselende werelden betreft Level Design
+ Geschikt voor korte gameplaysessies.
+ Geschikt voor korte gameplaysessies.

Cijfer: 6.3