Wii U review: Mario Party 10

Mario Party 10 is, zoals de naam het al zegt, alweer het tiende deel in de serie. Dit keer voor de Wii U. En met alweer het tiende deel verwachten we toch wel een groot feestje. Is dat ook gelukt? Je leest het hieronder in onze review.

De Mario Party serie gaat alweer flink wat jaren mee. Het eerste deel verscheen in 1998 en daarna kwam er, tot 2007, bijna elk jaar wel een nieuw deel uit. De laatste jaren verschijnen er iets minder vaak nieuwe delen in de serie. Nintendo lijkt dan ook meer tijd te nemen voor de ontwikkeling van een nieuw deel. Zou dit ook resulteren in een nieuwe topper voor de Wii U?

mp1

De Mario Party spellen draaien veelal om de multiplayer. Want wat is er nu leuker dan met een stel vrienden op de bank een potje Mario Party te doen? Het spel verloopt via een speelbord waarbij met regelmaat minigames opduiken. En ja, ook in Mario Party 10 is dit het geval. Door met een dobbelsteen te gooien loop je om de beurt verder op het spelbord. Mario Party 10 kent in totaal 75 minigames. Kenners van de serie valt het misschien al op; dit aantal is minder dan in de voorgaande delen.

Wél heeft Nintendo twee nieuwe game modes toegevoegd. Dit zijn Bowser Party en Amiibo Party. De laatstgenoemde mode maakt volop gebruik van de onlangs verschenen Amiibo figuurtjes. In de bekende Party mode kun je dit keer kiezen tussen 12 personages. Omdat je in de Bowser Party mode ook met Bowser kunt spelen zijn er in de game in totaakl 13 personages speelbaar.

Zoals net vermeld is de bekende party mode weer aanwezig. In Mario Party 10 lijkt deze veel op de party mode zoals we die kennen uit Mario Party 9. In deze mode zit je met z’n allen in een voertuig en beweeg je samen met je medespelers voort over het spelbord. Om de beurt gooi je met de dobbelsteen en met name afhankelijk van je geluk verzamel je ministerren. Uiteindelijk is het de bedoeling met zo veel mogelijk ministerren te eindigen. Een door gamers genoemd nadeel hiervan uit deel 9 keert terug. Doordat minigames maar op bepaalde vakken op het spelbord staan kan het ook zomaar zijn dat je slechts enkele minigames speelt in een potje. Iets wat best jammer is. Mario Party draait ten slotte voor het grootste deel om minigames.

Wanneer je de game alleen speelt zal de verveling al snel toeslaan. Hier helpt het weglaten van een verhaal bovendien ook niet bij. Waar Nintendo vroeger nog een verhaal toevoegde in Mario Party spellen, is dit in Mario Party 10 niet het geval. Daarnaast valt er ook relatief weinig te unlocken. Wat je kunt unlocken is al snel gebeurt en hiermee verliest de game veel singleplayer waarde. Natuurlijk weten we dat Mario Party voor een groot deel draait om de multiplayer. Eerdere delen in de serie bewezen echter wel degelijk dat een leuke singleplayer mode mogelijk is. Mario Party 10 slaat de plank hier echter mee mis. Tot slot zijn de 5 speelborden ook wel iets aan de lage kant.

mp2

Maar is het dan allemaal zo tegenvallend? Nintendo weet er opnieuw wél weer in te slagen om een zeer vermakelijke multiplayer ervaring te geven. Want ook Mario Party 10 is weer erg leuk wanneer je samen met vrienden speelt. Een kleine kanttekening is hier echter op zijn plaats. Ook wanneer je samen speelt is de Mario Party 9 aanpak van de Party Mode soms teleurstellend en kom je soms wel erg weinig minigames tegen. Ook draait alles wel erg veel om geluk. Een gemiste kans.

Nintendo heeft echter wel twee compleet nieuwe game modes toegevoegd. De net genoemde Bowser Mode is een soort Party Mode waarin er telkens een enorme Bowser achter je aanrent. Vier spelers moeten in deze modus samenwerken om ervoor te zorgen dat Bowser ze niet inhaalt. Wanneer Bowser de vier spelers inhaalt start een minigame. Bowser Mode is een leuke toevoeging al is het jammer dat slechts bij het inhalen van Bowser de minigames starten.

Tot slot is er nog de Amiibo mode. Tijdens het spel heb je constant je Amiibo nodig om bijvoorbeeld dobbelstenen te gooien. Nintendo zorgt er hiervoor dat je de Amiibo actief gebruikt tijdens het spel. Best een leuk concept. Echter wanneer je met vier man speelt ben je wel telkens bezig met het doorgeven van de GamePad en het scannen van de Amiibo.Telkens moet je je Amiibo tegen de GamePad houden om de dobbelsteen te schudden en er terug afhalen om de dobbelsteen te gooien. De speelborden zijn in deze mode afhankelijk van de Amiibo personages en kunnen ook steeds veranderen.

Qua gameplay zijn er dus nog wel wat dingen te verbeteren. Grafisch gezien heeft Nintendo echter een knappe prestatie neergezet. De game oogt namelijk erg mooi. Kleurrijk, scherp en schattig zijn drie woorden die de graphics goed samenvatten. Alles loopt ook enorm soepel. Tel daarbij de bekende Mario geluidjes op en je hebt op audiovisueel gebied helemaal niets te klagen.

mp4

Mario Party 10 is uiteindelijk een middenmootje geworden. Is het een slechte game? Nee. Is het een hele goede game? Mario Party 10 is een leuke titel maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. De Party Mode zoals we deze uit deel 9 kennen is wellicht niet zo’n slimme keus geweest en het is jammer dat de game nauwelijks leuk is om in je eentje te spelen. We begrijpen dat een volledig potje Mario Party online niet te doen is. Maar had er dan helemaal niets van online gameplay toegevoegd kunnen worden? Met vrienden zul je zeker een leuke avond hebben maar dat neemt niet weg dat Mario Party 10 een ‘net-niet’ gevoel geeft.

+ Mario Party 10 blijft een geweldige party game
+ Variate met Bowser Party Mode
+ Grafisch dik in orde