Wii U eShop Review: Shantae and the Pirate’s Curse

Shantae and the Pirate’s Curse is het nieuwe deel uit de langlopende serie. In dit deel neemt Shantae, de dansende halfgeest met de paardenstaart, het op tegen een piraat. Als je Shantae opstart, beland je in prachtige gebieden met ophitsende muziek. Het is een combinatie tussen een platformer en een puzzel game. Is die combinatie goed gekozen? Lees de review en kom erachter!

Tropische avontuur

WiiUDS_ShantaeAndThePiratesCurse_03_mediaplayer_largeTerwijl de sfeervolle muziek rond je huis klinkt,  kom jij naar buiten en begin je aan je avontuur. De aartsvijand van Shantae, piraat Risky Boots, heeft haar toverkrachten afgenomen. Samen met een oude matroos ga je op zoek naar deze piraat. Om je reis tot een goed eind te brengen moet je verschillende kaarten van eilanden hebben. Op elk eiland vind je ook een wapen. Deze wapens bestaan uit veel verschillende piraten voorwerpen, zoals een hoed, pistool en een dolk. Door deze wapens word je steeds sterker en zo bereid je je voor op het duel met de kapitein. Naast de verschillende wapens kan je ook heart squids vinden en andere voorwerpen. Deze collectibles zijn goed verstopt en als je de game 100% wil uitspelen, ben je nog wel even zoet.

Piratenliederen

1Deze game heeft een mooie soundtrack. Niet klassieke muziek of een leuk popdeuntje, maar keiharde muziek. Deze muziek zal je eerder op een markt in Turkije  verwachten dan in een game. Toch is het erg leuk gekozen, omdat het  ook wel bij de game past. Shantae and the pirate’s curse heeft een unieke sfeer door z’n locatie. Je thuiseiland heeft bijvoorbeeld een Turkse sfeer en zo zijn er ook eilanden waar het griezelt en enge muziek schelt. De diversiteit tussen de verschillende stijlen is groot en de makers hebben dit nog meer benadrukt door de ophitsende muziek.

Pixel artistiek

WiiUDS_ShantaeAndThePiratesCurse_05_mediaplayer_largeShantae and the pirate’s curse heeft een retro stijl. Zo lijkt deze game wel heel erg op z’n voorgangers. Deze stijl is altijd mooi geweest, maar zo mooi vind ik de pixelart er ook weer niet uitzien. De getekende stukken zien er wel erg mooi uit. Deze stukken kom je tegen als je met een karakter gaat praten of zie je als achtergrond. Het is alleen jammer dat deze stukken niet heel vaak voorkomen of duidelijk in beeld komen.

De omgeving op de eilanden is erg mooi gemaakt. Als je door een woestijn of een stad loopt zijn er heel veel dingen uitgewerkt. Zo zie je posters hangen in de stad, de piramides in de woestijn en de bloemen in de vrolijkere gebieden. Je zou verwachten dat de kerkers net zo mooi zullen zijn. Dat is jammer genoeg niet het geval. Alle kerkers lijken op elkaar en de makers hebben daar meer de nadruk gelegd op de puzzels en dat vind ik jammer. Ik had het graag allebei gezien.

Je wapenarsenaal

WiiUDS_ShantaeAndThePiratesCurse_04_mediaplayer_largeOndanks dat je pas laat in de game interessante wapens krijgt, zijn de wapens erg leuk uitgewerkt. De wapens worden vooral gebruikt voor puzzels. Zo kan je je pistool gebruiken voor schakelaars en je hoed om te zweven en op andere plaatsen te komen. Toch blijft het hier niet bij . Op de Gamepad kan je namelijk bepaalde power-ups activeren. Deze power-ups bestaan uit bellen, voedsel en potions. Zelf heb ik dit niet vaak gebruikt, omdat er genoeg hartjes te vinden zijn in het landschap. Later in de game komt het daarentegen wel van pas, omdat de vijanden dan sterker worden. Dit is een van de manieren waarop de Gamepad gebruikt wordt. De Gamepad wordt namelijk ook gebruikt om  een kaart te bekijken en ook als je in de boot zit, zie je het stuur op de Gamepad. Dit is erg leuk gedaan.

Puzzel platformer

2559017-shantaecurse_21Deze game heeft een uniek verloop. Je komt verder in de game door voorwerpen te zoeken en af te geven bij personages. Als je eenmaal het item hebt wat je zocht, kan je de kerker ingaan. In de kerker speelt het gebruiken van je wapens en je platform vaardigheden een belangrijke rol. Deze mix is leuk uitgewerkt, maar de kerkers vond ik vaak aan de korte kant. Toch is de opbouw van de kerkers uniek en zie je de kerker veranderen naarmate je verder komt. Zo is er een kerker waar onderin een grote ventilator staat. Als je alle knoppen hebt ingedrukt, begint de ventilator te draaien en kan je naar de eindbaas. Dit zijn erg leuke ideeën en dit komt gelukkig vaak terug. De eindbazen zijn ook erg leuk. Van alles komt voorbij van spinnen tot enorme planten. De eindbazen kennen veel aanvallen en zijn daarom een erg leuk element.

tumblr_ne37briced1si78sgo1_400Shantae and the Pirate’s Curse is net zo goed als z’n voorgangers. De sfeer en muziekkeuze is uniek, maar komt goed tot z’n recht en zorgt voor een unieke game ervaring.  De makers hebben een balans proberen te vinden tussen een platformer en een puzzel game. Dit is niet helemaal gelukt. De puzzel elementen overheersen. Ondanks dat de trailer iets anders beweert.  De getekende stukken zijn erg mooi. De pixelart en de kerkers zijn niet overdonderend, maar de omgeving is prachtig. De Gamepad is erg leuk gebruikt en er is genoeg content te vinden om je nog even zoet te houden. Als je op zoek bent naar een leuke puzzel game met platform elementen en houdt van deze stijl, is Shantae and the pirate curse echt iets voor jou!

De trailer van “Shantae and the Pirate’s Curse” kan je hieronder bekijken:

Eindcijfer: 8,6

+ Leuk verhaal en karakters