Wii U eShop Review: Tengami

Tengami verscheen eerder dit jaar voor iOS-systemen en is nu ook naar de Wii U eShop gekomen. Is dit prachtige Japanse interactieve pop-up-boek je tijd en geld waard, of kun je het beter links laten liggen? Je leest het hier!

Tengami verscheen eerder dit jaar voor iOS-systemen en is nu ook naar de Wii U eShop gekomen. Is dit prachtige Japanse interactieve pop-up-boek je tijd en geld waard, of kun je het beter links laten liggen? Je leest het hier in deze review.

TengamiBanner10003301

Het is ontzettend moeilijk om een review te schrijven voor Tengami. Enerzijds heb ik enorm veel respect voor de makers van dit prachtige spel en wil ik dat mensen zien wat hier neergezet is, maar anderzijds kan ik Tengami simpelweg niet aan iedereen aanraden omdat het als spel nog het een en ander te wensen overlaat.

Presentatie
tengami_red_gateLaten we beginnen met de positieve kant van het verhaal: Tengami ziet er geweldig uit en klinkt geweldig. Ik ben misschien enigszins bevooroordeeld door mijn liefde voor traditionele Japanse kunst en verhalen, maar ik denk dat vrijwel niemand zal ontkennen dat de grafische stijl erg bijzonder is. Tengami is namelijk gemaakt als een soort pop-up-boek.

Je kent ze vast wel, die boeken die een 3d-omgeving laten verschijnen wanneer je ze open doet. De makers van Tengami hebben dit op een zeer geloofwaardige manier gedaan, want het hele spel speelt zich af in zo een boek, en als je naar de rand van een omgeving loopt zie je in de verte zelfs de muur van de kamer waarin het boek zich bevindt. Het ziet er allemaal fantastisch uit en het is indrukwekkend om te zien hoe nieuwe omgeving zich ‘ontvouwen’ wanneer je met je vingers een ‘pagina’ omslaat op de Wii U gamepad. Je ziet dat dit idee met veel zorg en liefde is uitgewerkt.

tengami_shrineinoutOok de Japanse stijl is zeer geslaagd. Het minimalistische uiterlijk is geïnspireerd door traditionele Japanse kunst en ook de muziek – gecomponeerd door Donkey Kong Country-componist David Wise –  klinkt erg mooi en Japans. Het spel voelt als een kunstwerk en het geheel zorgt ervoor dat je je als speler helemaal vredig voelt. Mensen die op zoek zijn naar prachtige beelden en muziek die ze volledig tot rust zullen brengen, zullen dan ook niet teleurgesteld zijn in Tengami.

image16Als ik Tengami echter beoordeel als video game in plaats van als kunstwerk, dan laat het helaas wel wat te wensen over. Het overheersende gevoel na het uitspelen van de game, was simpelweg dat ik graag had gewild dat de makers meer met dit unieke idee gedaan zouden hebben. Ten eerste had ik graag gewild dat het verhaal iets meer was uitgewerkt. Er wordt niet gesproken in de game en het doel van het spel is simpelweg om bloemen te verzamelen om een kersenboom te laten bloeien.

Ik begrijp dat er opzettelijk is gekozen voor een minimalistisch verhaal, maar dit neigt naar ‘minimaal’ in plaats van ‘minimalistisch’. Het idee van minimalisme is in mijn ogen om met zo min mogelijk middelen, zo veel mogelijk te doen. Wat betreft de grafische stijl en de muziek is Tengami hier zonder meer in geslaagd. In het verhaal mis ik echter het tweede deel van ‘met zo min mogelijk, zo veel mogelijk doen’. Misschien kennen sommigen van jullie de game Limbo. Dit spel had ook een minimalistisch verhaal, maar het liet me wel nadenken over wat er gebeurde en het maakte gevoelens bij me los. Hier laat Tengami kansen liggen.

tengami_mountain_pagodaOok op het gebied van gameplay had Tengami wat meer vlees op de botten mogen hebben. Je kunt pagina’s omslaan en bepaalde stukken van de omgeving ‘ontvouwen’ door ze met je vinger te verschuiven. Door op deze manier puzzels op te lossen kun je steeds verder naar nieuwe gebieden. Dan waren er nog een paar puzzels waarbij je een bepaald object moest vinden, of een wachtwoord moest vinden dat verborgen zat in de omgeving.

Met de puzzels op zich is niets mis, maar ik had er graag meer willen zien. Er zitten slechts een paar puzzels in het spel waar ik echt even over na moest denken (de allerlaatste was bijzonder lastig), en elk type puzzel werd in het hele spel slechts een enkele keer gebruikt.

Waren de makers bang om puzzels te herhalen? Persoonlijk hadden ze van mij elk type puzzel nog wel een paar keer kunnen herhalen om ze steeds een stukje moeilijker te maken.

tengami_lighthouseEen ander probleem is dat het personage veel te langzaam loopt. Je kunt de hoofdpersoon laten lopen door te tikken op de plek waar je hem naartoe wilt laten lopen. Ik begrijp dat het trage loopje past bij de rustgevende aard van het spel, maar het zorgde bij mij eerder voor frustratie dan rust. Misschien kunnen de makers dit met een update verhelpen?

Replay-waarde
tengami-357-610Tengami is ook een zeer kort spel. Ik heb het spel in twee uur uitgespeeld en had daarmee niet het gevoel dat ik een heel avontuur achter de rug had. Het einde was vrij abrupt en voegde niets toe aan het verhaal. Er is ook weinig reden om het spel opnieuw te spelen, behalve als je weer behoefte hebt aan een mooie en rustgevende ervaring. Er zijn wel Miiverse-stempels die je kunt verzamelen, maar die heb ik allemaal gevonden in mijn eerste keer door het spel.

Ik heb respect voor wat de makers hier hebben neergezet. Als kunstwerk is Tengami zeer geslaagd. Het biedt een meditatieve ervaring met prachtige beelden en muziek. Door meer puzzels toe te voegen en het verhaal wat meer uit te werken, had Tengami echter ook als game zeer geslaagd kunnen zijn. Voor dat spel zou ik met plezier het dubbele betalen. Zoals het is kan ik echter de game niet aan iedereen aanraden. Dit is jammer, want als Tengami een commercieel succes zou zijn, dan zou ik de maker zelfs met heel mijn hart aanmoedigen om met hun nieuwe budget een volwaardige adventure game of rollenspel te maken in deze stijl. Ik vraag daarom toch aan iedereen die interesse heeft in Japanse kunst of rustgevende spelervaringen, om het spel een kans te geven.

+ Unieke en geslaagde basis
+ Prachtige beelden en muziek
+ Een paar slimme puzzels…