Wii U eShop Review: Rock Zombie

Wat gebeurt er wanneer een Rock Band wordt aangevallen door een grote groep zombies? Dat laat het verhaal zien van de arcade game Rock Zombie. Een game die zijn inspiratie op doet uit de arcade vechters uit de jaren 80/90.

‘Wat gebeurt er wanneer een Rock Band wordt aangevallen door een grote groep zombies? Dat laat het verhaal zien van de arcade game Rock Zombie, een zomie-game die duidelijk zijn inspiratie op doet uit de arcade vechters uit de jaren 80/90. Is deze titel goed?

Het verhaal van Rock Zombie is niet al te spannend, iets wat we eigenlijk ook helemaal niet verwachten bij een dergelijke game. Wanneer een Rock bandje aan het optreden is komen ze er achter dat hun publiek ineens allemaal zombies zijn geworden. Wat doe je dan? Juist, je optreden afbreken en het gevecht aan gaan met de vele zombies die op het punt staan je te aan te vallen. Oh ja, de rock chicks in de game zijn alle drie heksen! Waarom dat dan? Tsja, vermoedelijk om de gameplay wat interessanter te maken.

rz

Rock Zombie heeft zijn inspiratie duidelijk opgedaan uit de arcade vecht games die we in de jaren 80/90 zagen. In de game wandel je door een tal van levels waarbij je telkens een stukje verder kunt lopen om weer een aantal vijanden te verslaan. Je kunt naar links, rehts, boven en onder lopen. Wanneer je voldoende vijanden hebt verslagen loop je verder om het einde van het level te bereiken.

Rock Zombie is een arcade vecht game wat in de praktijk betekent dat je niets meer doet dan vechten tegen zombies. Iets waar je wel van moet houden. De een vind het geweldig omdat hij/zij arcade spellen leuk vind, de ander vraagt zich af of het nog saaier kan. Een feit blijft natuurlijk wel dat je telkens hetzelfde aan het doen bent en dat kan op den duur wat eentonig worden.

Je hebt tijdens het spelen meerdere aanvallen en ook is het mogelijk om speciale attacks uit te voeren met je gitaar. Dit te samen met verschillende eindbazen brengen de nodige variatie in de game. De basis van de game werkt dan ook prima en speelt best lekker weg, precies zoals je van een arcade game kan verwachten.

Rock Zombie mist echter wel een belangrijk element van veen arcade vecht games en dat is multiplayer. Veelal kun je dergelijke spellen ook co-op gaan spelen. In Rock Zombie kun je kiezen uit drie verschillende characters maar daar houd het dan ook op. Je kunt de game alleen in je eentje spelen, een gemiste kans.

rz
Het geluid in de game mag misschien niet veel voorstellen, grafisch gezien ziet Rock Zombie er voor een relatief goedkope eShop game eigenlijk best goed uit. Omgevingen zijn, ondanks alles behalve foto-realistisch, mooi in beeld gebracht. De personages ogen ook vrij goed en de game draait constant soepel. Daarin tegen zitten er wel een aantal glitches in de game. Zo kwam ik een eindbaas tegen die naar een plek liep waar hij niet meer geraakt kon worden en mij ook geen kwaad meer kon doen. Ook lopen de personages regelmatig dwars door auto’s en objecten heen, iets wat er vreemd uitziet.

In feite zijn dit echter wel dingen die met een toekomstige update verholpen kunnen worden. Dus laat dat maar gebeuren!

rock_zombie_game
Rock Zombie kent in totaal 21 levels om doorheen te spelen. Meer dus dan de gemiddelde arcade titel. Hierdoor ben je wel een aantal uurtjes zoet kunt zijn met de game. Daarnaast biedt de game meerdere moeilijkheidsgraden waarbij het hoogste niveau een behoorlijke uitdaging weet te bieden en perfect is voor gamers die al veel arcade games hebben gespeeld. Verwacht echter geen hele diverse gameplay elementen en houdt rekening met glitches die je tegen kunt komen. Hopelijk komt hier een update voor. Tot slot is ook het ontbreken van multiplayer een gemiste kans. Rock Zombie is daarmee een aardige game geworden met enkele gemiste kansen.

– geen multiplayer
– geluid erg matig
– glitches komen regelmatig voor