3DS Review: Super Smash Bros. for 3DS

Super Smash Bros. is terug en ditmaal voor het eerst op de handheld. Vanaf nu kan je overal met je vrienden Smash spelen, maar is de eerste handheld versie net zo goed als de console versies of kan je dit spel toch beter of je tv spelen?

battingHet spelgevoel
Eén van de grote verwachte minpunten voor de 3DS versie was de besturing. Zou de game wel goed bestuurbaar zijn op een handheld? Na jaren de Gamecube controller te hebben gebruikt was de besturing zeker even wennen voor mij, maar na een tijdje spelen wen je vanzelf aan de nieuwe besturing. Het enige wat wat lastiger onder de knie te krijgen is op de 3DS zijn de aanvallen die je normaal met je c-stick uitvoerde zoals het slaan van de honkbalknuppel.

Een ander belangrijk punt is de balans tussen de vechters. De een mag wel sterker zijn, maar moet dan wel wat makkelijker uit het veld te slaan zijn. Voor velen was Brawl hier waardeloos mee en Melee geweldig. Smash 3DS vindt hier een middenweg. Iedereen is beter uitgebalanceerd dan in Brawl, maar ook niet perfect.

Wat wel jammer is, is dat de game op de gewone 3DS (XL) erg langzaam laadt en je geen Miiverse kan gebruiken. Gelukkig wordt dat verholpen met de New 3DS (XL).

HNI_0070

Enorm veel content
Super Smash Bros. Brawl had de Subspace Emmisary, een uitgebreide singleplayer verhaalmodus waar veel fans van hielden.

Naast de traditionele offline Smash modus kan je natuurlijk ook online gaan Smashen voor zowel plezier als voor roem. In de voor plezier modus zal je zelf een stage kunnen kiezen en zullen er items verschijnen. Voor roem is heel andere koek, hierin zal je alleen op Final Destination versies van levels spelen, dit zijn levels waarin geen items voorkomen, level niet verandert en geen bazen zijn.

Het enige nadeel online is dat als één van de spelers last heeft van lag iedereen het meteen heeft en veel gevechten soms net lijken alsof ze beeldje voor beeldje verschuiven.. Super Smash Bros. 3DS heeft geen verhaalmodus, maar heeft wel een berg aan content. Natuurlijk heb je de gebruikelijke Smash Battles waarin je met max vier spelers tegen elkaar kan vechten met tijd of levens.

Buiten deze gewone Smash modussen heb je nog een aantal mogelijke dingen om te toen. Zo heb je challenges die je kan behalen om zo trofeeën, levels en muziek en meer vrij te spelen, je kan naar het Staduim gaan om daar oude bekenden zoals Multi-Man Smash en de Home-Run contest spelen, heb je de kluis waarin je al je screenshots, replays, records en trofeeën kan bezichtigen en daarnaast ook een muziekspeler bevat.Of ga de  bekende Classic Mode spelen. Hierin kies je zelf een pad, dat leidt naar Master Hand.

Daarnaast bevat de game ook nog een All-Star mode waarin je in chronologische volgorde alle speelbare personages te lijf moet gaan met maar een gelimiteerd aantal healing items, dit is eigenlijk een vervangend gedeelte voor de Boss Rush mode uit Brawl.

street smashVoorgaande modi zijn min of meer al bekend uit voorgaande delen, maar Smash 3DS heeft ook nog drie modi die voor het eerst zijn verschenen in de 3DS versie. Street Smash, het aanpassen van je vechters en Smash-Run.

Street Smash is zoals de naam al doet vermoeden de Streetpass functie van deze game. Deze functie is ook meteen de minst leuke van de hele game. De bedoeling van Street Smash is om met een soort puck andere pucks van het speelveld te kaatsen. Je kan hiermee wel leuke bonussen verdienen, maar het hele concept is erg simpel en saai.

Het aanpassen van je vechters geeft je de mogelijkheid om de vier standaard aanvallen (B, omhoog+B, omlaag+B, en link/recht+B) aan te passen naar één van de alternatieve aanvallen die je hebt vrijgespeeld, daarnaast kan je je personage maximaal 3 badges geven om hiermee je stats te laten veranderen. Je kan niet alleen bestaande vechters creeëren, maar ook je eigen Mii personage kan meedoen als een zwaardvechter, bokser of cyborg met allemaal hun eigen kwaliteiten.

Smash Run

Als laatste hebben we nog Smash-Run. Deze modus is volledig nieuw en ook exclusief voor de 3DS versie van Smash. In deze modus moet je eerst binnen vijf minuten zoveel mogelijk power-ups vinden door middel van schatkisten te openen en vijanden uit allerlei universums te verslaan, om hiermeer je personage voor te bereiden voor de final battle. Deze final battle is niet altijd zoals je zou denken een gevecht, maar kan bijvoorbeeld ook zijn wie het snelst naar de finish rent of wie in een bepaalde tijd het hoogste heeft gesprongen. Door middel van deze modus kan je snel aan onder andere nieuwe trofeeën en outfits voor je Mii komen.

HNI_0073

Graphics en geluid
Smash 3DS heeft voor een 3DS game super graphics, de achtergronden zijn prachtig gedetailleerd en de Final Smashes zien er geweldig uit. Dat de 3DS een klein schermpje heeft maakt ook niet uit of je goed kan zien waar de personages zijn want, Nintendo heeft daarvoor de zwarte lijnen om de personages bedacht. Deze lijnen vallen amper op, maar zorgen er wel voor dat je personage beter zichtbaar is. Daarnaast is het 3D effect ook erg goed. Als je 3D aanzet zal je zien dat de personages van de achtergrond afkomen en beter zichtbaar worden.

Voor de muziek in het spel is vooral gekozen voor oudere nummers die bewerkt zijn om in Smash te passen. Dit zorgt ervoor dat allerlei bekende deuntjes op een nieuwe manier te beluisteren zijn. Deze versie heeft voor de liefhebbers van de muziek de mogelijkheid om in de sound test mode in de kluis alle vrijgespeelde nummers te beluisteren en zelfs in de slaapmodus van de 3DS als je oordoppen hebt aangesloten op je 3DS.

Super Smash Bros. 3DS is een topgame voor de 3DS en doet zeker niet onder voor andere Smash Bros. games. De graphics zijn geweldig en de muziek past precies bij de spannende gevechten. Hoewel de besturing wennen is, is het snel aangeleerd en niet lastig. De hoeveelheid content is enorm en zorgt ervoor dat je hier vele uren aan kan verliezen. Wil je even geen gevecht meer aan? Ga naar het stadium of ga naar de muziek luisteren die Smash 3DS rijk is.

– Online speelt een beetje stroef
– Laden duurt lang
– Street Smash is niet boeiend