3DS Review: Fantasy Life

Het heeft even geduurd maar Fantasy Life is dan toch naar Europa en de VS gekomen. Het spel laat zich het beste omschrijven als een kruising tussen een life sim, zoals bijvoorbeeld Animal Crossing, en een traditioneel Japans rollenspel. Is het iets voor jou? Lees het hier!

Het heeft even geduurd maar Fantasy Life is dan toch naar Europa en de VS gekomen. Het spel laat zich het beste omschrijven als een kruising tussen een life sim, zoals bijvoorbeeld Animal Crossing, en een traditioneel Japans rollenspel. Is het iets voor jou?

0Aan het begin van het spel kun je kiezen uit twaalf beroepen, of ‘levens’. Vier daarvan draaien om vechten: ridder, huurling, jager en tovenaar. Als ridder trek je ten strijde met een schild en zwaard, als tovenaar met je staf, als jager met je pijl en boog, en als huurling met een zwaard dat een gemiddeld mens niet eens op zou kunnen tillen. Dan zijn er de levens die draaien om het verzamelen van voorwerpen: houthakker, mijnwerker en visser. En als je liever mooie dingen maakt van de voorwerpen die je vindt of koopt, kun je ervoor kiezen om timmerman, alchemist, kleermaker, kok of smid te worden.

2

Het leuke is dat niets je ervan weerhoudt om meerdere beroepen te kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld beroepen kiezen die mooi bij elkaar aansluiten. Het hout dat je verzamelt als houthakker kun je bijvoorbeeld gebruiken in je beroep als timmerman, om zo een mooie toverstaf te maken die je meeneemt als je later als tovenaar het land gaat verkennen. Helemaal als je ervoor kiest om alle beroepen te doen kan deze game je lang zoet houden. Je zou echter ook het hele spel kunnen uitspelen met één beroep. Heb je geen zin om te vechten, maar wil je het hele spel alleen maar koken? Dat kan!

Presentatie

3Naast de beroepen biedt Fantasy Life ook een overkoepelend verhaal. Zoals bij een typisch Japans rollenspel is het de bedoeling dat jij het kwaad verslaat om zo de wereld te redden.
Dit verhaal is niet slecht, maar ook niet erg bijzonder. Het is geschikt voor kinderen maar daarom een beetje zoetsappig voor volwassenen. Ik moet zeggen dat ik het best vermakelijk vond terwijl ik aan het spelen was, maar ik was het allemaal ook zo weer vergeten. Elk beroep biedt ook zijn eigen kleine verhaallijn, maar deze verhaaltjes zijn erg mager en mochten uitgebreidder.

Ondanks dat het verhaal voor mij geen reden was om Fantasy Life te blijven spelen, heb ik mij toch vele uren met het spel vermaakt. Dat kwam voornamelijk doordat de wereld zo ontzettend leuk is om te verkennen. Je kunt bijvoorbeeld een paard huren om sneller door de gebieden te reizen, of met een boot of luchtschip direct naar andere gebieden gaan. De wereld is groot en bevat veel afwisselende gebieden. Hier vind je nieuwe personages, monsters en voorwerpen.

5Wat ook helpt is dat het grafisch allemaal goed in elkaar zit. Technisch gezien is het misschien niet zo bijzonder, maar ik ben een liefhebber van de tekenstijl omdat alles er zo kleurrijk en vooral schattig uitziet. Een leuk weetje is dat maker Level 5 voor dit spel het talent van Final Fantasy tekenaar Yoshitaka Amano heeft ingeschakeld. Ook de geprezen Final Fantasy componist Nobuo Uematsu is erbij gehaald. De muziek van Fantasy Life behoort niet tot zijn beste werk, maar de deuntjes zijn vrolijk en passen goed bij de luchtige aard van het spel.

Er zijn drie soorten opdrachten die je tijdens je avontuur in Fantasy Life moet uitvoeren: de quests die horen bij je beroep, quests die horen bij de hoofdverhaallijn en overige quests. Ik heb me vermaakt met deze opdrachten, maar ik moet zeggen dat het soms allemaal wel een beetje eentonig is. Helaas zijn de opdrachten niet bijzonder afwisselend. Vrijwel altijd moet je X aantal monsters moet verslaan, X aantal voorwerpen moet verzamelen, of een bepaald voorwerp moet maken. Ik had hier graag wat meer afwisseling gezien en kan me voorstellen dat sommigen dit al snel als eentonig zullen ervaren.

Toch heb ik me wel met deze opdrachten vermaakt en ik denk dat dit voornamelijk komt door de beloningen die je ervoor krijgt. Je merkt namelijk dat je steeds sterker wordt en het is leuk om bijvoorbeeld een nieuw harnas of een nieuw wapen te creëren waarmee je eindelijk dat monster kan afslachten dat eerst nog te sterk voor je was.

4

Ook leuk is dat je huizen kunt kopen in de verschillende dorpen in Reveria, het land van Fantasy Life, en dat je deze huizen zelf kunt inrichten. Je kunt een groot aantal meubels kopen of zelf maken als timmerman of kleermaker (wat een stuk goedkoper is). Je hebt ook de vrijheid om zelf te bepalen hoe je personage eruit ziet, en ik kocht vaak nieuwe kleding voor mijn held om hem er op zijn best uit te laten zien. Daarnaast kun je verschillende huisdieren kopen die je mee neemt op avontuur, en voor je kunt laten vechten.

Technisch zit het ook allemaal goed in elkaar. Ondanks dat je veel verschillende dingen kunt doen in het spel, is het allemaal erg eenvoudig te begrijpen. Het vechten is simpel maar vermakelijk. Ik was bijvoorbeeld een huurling en had een knop voor normale aanvallen en een knop voor een speciale aanval. Wanneer je een rang omhoog gaat in je beroep, kan het zijn dat je een nieuwe vaardigheid vrijspeelt. Een diep en ingewikkeld systeem is het niet, maar het werkt goed. Voor de beroepen waarvoor je niet hoeft te vechten moet je een minigame uitvoeren waarbij je op de juiste momenten op een knop drukt. Ook deze minigames zijn niet erg afwisselend,  maar ik vond ze toch leuk om te doen.

6Dan is er ook nog multiplayer. Je kunt simpelweg andere spelers uitnodigen in je wereld om samen op avontuur te gaan. Dit werkt denk ik het beste als je de andere speler kent of als je puur op pad gaat om monsters te verslaan. Als je namelijk van plan bent om bijvoorbeeld constant hout te hakken of voorwerpen te maken, kan het zijn dat je elkaar alleen maar in de weg zit.

Wel handig is dat je ook voorwerpen met elkaar kunt ruilen. Als jij een bepaald voorwerp nodig hebt wat alleen houthakkers kunnen maken, dan nodig je simpelweg een houthakker uit en biedt je hem in ruil voor dat voorwerp een mooi kledingstuk aan dat jij als kleermaker hebt gemaakt.

Weetje: de oorspronkelijke versie van Fantasy Life kwam in Japan uit zonder multiplayer. De multiplayer modus is daar later als uitbreiding toegevoegd, samen met een nieuwe wereld om te verkennen, met nieuwe opdrachten, monsters en voorwerpen. Het is fijn dat de multiplayer modus al bij de Europese versie van het spel inbegrepen zit, maar het is wel een beetje jammer dat we voor de nieuwe wereld, genaamd Origin Island, nog bij moeten betalen. Het is echter wel aan te raden om deze uitbreiding aan te schaffen, omdat het voor de prijs behoorlijk veel toevoegt aan het spel.

Fantasy Life is niet bijzonder spectaculair. Van mij had het verhaal wat meer uitgewerkt mogen zijn en hadden de opdrachten die je uitvoert wat afwisselender mogen zijn, maar als totaalpakket biedt het spel een wereld waarin je je vele uren kunt verliezen. De beloningen die je krijgt voor het spelen maken het verslavend en kunnen ervoor zorgen dat je steeds terugkeert naar deze fantasierijke wereld. Ik denk dat deze game niet voor iedereen is, maar spelers die net als ik een lang spel op hun 3DS willen spelen met een hoog ‘pick-up-and-play-gehalte’, moeten Fantasy Life een kans geven.

– Verhaal is niet erg boeiend
– Gameplay is soms eentonig en opdrachten zijn niet erg afwisselend

+ Grote en fantasievolle wereld