Wii U eshop review: Guacamelee!

Guacamelee is een samenstelling van twee woorden. Guacamole, een Mexicaans sausje, en melee, een gevechtsvorm. De titel is in ieder geval goed gekozen. Dit is namelijk een platform game met veel gevechten en met een Mexicaans tintje. Iets voor jou?

Dramatisch verhaal

guacamelee-11

In Guacamelee volg je Juan, een Mexicaanse worstelaar. Hij voelt zichzelf een mislukkeling omdat hij niet zoveel wint. Met z’n gebrek aan zelfvertrouwen wordt Juan opgehaald door de pastoor. Terwijl Juan aan het werk is in de kerk komt de dochter van de president op bezoek.  Zij is bevriend met Juan.  Na hun ontmoeting is er een grote knal te horen in het huis van de president. Juan gaat erop af en komt erachter dat de dochter van de president ontvoerd is door Carlos Calaca. Vanaf dat moment is Juan ervan overtuigd dat hij de dochter van de president moet redden. Met het heilige masker trekt Juan door heel het land om zijn vriendin te vinden.

Mexicaanse gevechten

Tijdens je zoektocht kom je veel vijanden tegen. Deze vijanden bestaan uit: skeletten, egels, cactussen en draken. Om verder te komen in de game moet je je de Mexicaanse vechtkunsten meester maken. Juan leert dit van een man die erg veel op Chiron lijkt. Met deze leermeester ken je op den duur veel aanvallen. Deze aanvallen zijn te gebruiken door combinaties van de L-stick en A,B,X of Y en zul je vaak nodig hebben. De aanvallen bieden niet alleen de oplossing voor vijanden, maar ook voor puzzels. Er zijn namelijk heel veel puzzels in deze game. Om deze puzzels op te lossen moet je een goed reactievermogen hebben.  Vijanden versla je ook door een goed reactievermogen. Ze kunnen namelijk schilden hebben die je alleen kan breken met een speciale aanval. Deze aanval moet je kiezen door de juiste knoppen in te drukken. Dit kan soms voor problemen zorgen. Je hebt namelijk heel veel aanvallen en als je met de L-stick een beetje naar boven beweegt voer je al een andere aanval uit. Dit is bij normale vijanden geen probleem, maar als ze een schild hebben kan dit wel voor irritaties zorgen.

Duistere wereld

WiiUDS_GuacameleeSTCE_04_mediaplayer_largeIn Guacamelee krijg je al snel een bijzondere vaardigheid. Deze vaardigheid is het teleporteren naar de wereld van de levenden of de doden. Het lijkt op TloZ; A Link Between Worlds, maar in deze game kan je op elk gewild moment van wereld veranderen. Veel puzzels zijn zo op te lossen. Sommige vijanden kan je alleen verslaan als je gebruik maakt van deze vaardigheid.  Door deze optie is de game vaak erg verrassend en is het altijd de moeite waard om van wereld te veranderen. Je zult namelijk snel grote verschillen zien en ook de karakters zijn anders. Als je de game 100% wilt uitspelen, zul je dus goed gebruik moeten maken van deze functie.

Krachtige vrienden

Guacamelee kan je met meerdere mensen spelen.  Ik heb deze game samen met een vriend gespeeld en dit vonden wij wel leuk. Je moet het wel spelen met iemand die goed kan gamen. Je loopt elkaar namelijk snel in de weg en ik zei dan ook vaak tegen mijn vriend: “Nu ga ik het proberen”. Dit vond ik wel erg jammer. Bij Mario kan je goed samen spelen en iedereen kan meedoen. Hier wordt dat door de puzzels lastiger.  Een ander nadeel van de multiplayerstand is: als je van wereld verandert, verander je van kleur in de multiplayer modus. Je kan zo minder goed je karakter volgen.  Dit maakt de game  lastiger dan het al is.  Door deze ervaring zal ik minder snel met vrienden deze game spelen. Het is namelijk leuker om een andere platformgame te spelen.

Bruisende steden

guacamelee

Tijdens het spelen kom je door veel steden. In deze steden is van alles te doen. Van kleine sidequest tot vechten met een reuze kip. De makers toveren een lach op je gezicht als je langs alle posters loopt, die vol staan met verwijzingen naar Nintendo games. Deze steden moet je helemaal uitpluizen, wil je de game 100% krijgen.

Je bent daar dan wel een tijdje zoet mee. Ik heb er 9 uur over gedaan om Guacamelee uit te spelen. Als je de game hebt uitgespeeld, kan je ook nog de hard mode proberen. Een lange game dus. Ik vind de sidequests tegenvallen ten opzichte van het sterke verhaal.

Kleurige pakjes

In deze game zijn heel veel muntjes verstopt. Je krijgt ze door vijanden te verslaan of tonnen kapot te maken.  Met deze muntjes kan je upgrades kopen. Zo kan je je uithoudingsvermogen en gezondheid verbeteren. Het is ook mogelijk om verschillende aanvallen te kopen. Dit is heel erg handig. Naast deze upgrades kan je nog iets anders kopen. Met zilverstukken kan je namelijk kleurige pakjes kopen. Deze pakjes geven je extra krachten. Er is veel aandacht aan de pakjes besteed en ze zien er leuk uit. Ik raad je aan om deze pakjes uit te proberen.

WiiUDS_GuacameleeSTCE_02_mediaplayer_large

Guacamelee! Super Turbo Championship Edition heeft een goed verhaal met veel grappige verwijzingen. De wereld is groot en het vechtsysteem is  goed uitgewerkt. Er zijn heel veel aanvallen en de puzzels maken  goed gebruik van deze verschillende aanvallen.  Je voert alleen snel de verkeerde aanval uit en dit is erg vervelend. De besturing had beter uitgewerkt mogen worden. De multiplayeroptie is erg toegankelijk, maar het is jammer dat het verwisselen van werelden onduidelijk is. Als je het spel alleen speelt heb je hier geen last van.  De pakjes en upgrades zijn ook een leuke toevoeging en erg leuk om uit te proberen. Guacamelee is een geweldige platformgame met een uniek vechtsysteem. Houd er wel rekening mee dat multiplayer voor irritaties kan zorgen en dat aanvallen soms afwijken van de gewilde aanval. Als je dit niet uitmaakt wordt deze game een pareltje tussen jouw éshop games.

– Onnauwkeurige besturing door de L-stick
– Slechte multiplayer ervaring
– Sidequest zijn niet zo leuk