Wii U eShop Review: Super Toy Cars

Met Mario Kart 8 vers in zijn geheugen is Vincent met goede moed begonnen aan Super Toy Cars. Na een aantal speelsessies heeft hij zijn oordeel klaar en verwerkt in dit artikel. Benieuwd of Super Toy Cars iets voor jou is? Lees dan verder!

Racecoureur. Een van de vele jeugddromen. Ondertussen heeft menig racegame hier handig op ingespeeld, maar hebben vaak voor een realistische aanpak gekozen. Super Toy Cars daarentegen geeft een andere invulling aan de bekende jeugddroom:
racen in je eigen slaapkamer!

Screenshot17In Super Toy Cars is het mogelijk om met een realistisch ogende wagen verschillende kinderkamers onveilig te maken. De wagen is zodanig in schaal verkleind waardoor de omgeving als reusachtig kan worden ervaren. Speelgoed en/of kamer accessoires zijn terugkerende omgevingsonderdelen. Denk aan treintjes, beren en dergelijke. De graphics zijn kleurrijk en ogen voor een eShop titel zeer goed.

super_toy_cars_wiiu_eshopCarrière
Een career mode is voor racefanaten niet onbekend en ook in Super Toy Cars is deze verwerkt. De career mode is verdeeld over acht episodes, maar hebben allen een gezamenlijk doel, namelijk als eerste over de finishlijn te rijden! De episodes zijn vrij te spelen aan de hand van een puntensysteem.

Door een episode rond te spelen, verdien je een aantal punten. Er zijn per episode maximaal zestig punten te verdienen. Het is aan de speler om elke ronde als eerste te eindigen en de maximale hoeveelheid punten binnen te slepen. Maar de speler kan meer dan punten verdienen. Per race en episode verdient de speler credits. Met credits kan de speler nieuwe wagens en/of een upgrade kopen. Denk aan extra snelheid en sterkte. Zelfs een likje verf is mogelijk!

stc04

Elke ronde kent zijn eigen racestijl. Denk aan eliminatieronde, ontwijken van mijnen, time trials en uiteraard racen. Ondanks de klassieke racestijlen voelt de variatie fijn aan.

…ondanks het variërende aanbod in racestijlen en power-ups zal Super Toy Cars zelden als moeilijk worden ervaren. De kunstmatige intelligentie van de tegenstanders zijn zwaar beneden niveau. Dat houdt in dat zij zelden een power-up gebruiken om het de speler moeilijk te maken en lijken bewust fouten te maken, waardoor de speler alsnog als eerste over de finishlijn rijdt.

De ervaren spelers zullen daarom career mode snel links laten liggen en zijn heil in de multiplayer modus gaan zoeken. Daar waar enig vorm van uitdaging lijkt te zijn. Tijdens het racen kom je diverse power-ups tegen en deze hebben net als de omgeving te maken met speelgoed. Denk aan een raket of biljartbal. De power-ups kennen ondanks de verschillen in uiterlijk geen verschillen in kracht. Door de power-ups strategisch te gebruiken, kan je een hoop moeilijkheden voorkomen. Alhoewel…

WiiU_SuperToyCars_05

Multiplayer
Want zonder een multiplayer modus kan een racegame niet meer mee aankomen en dat geldt ook voor Super Toy Cars. Het is mogelijk om lokaal met zijn vieren tegen elkaar te racen. Het scherm wordt verdeeld met de bekende splitscreen en is speelbaar met diverse controllers. Denk aan Wii U Pro controller en de Wii Motion Plus. De lokale multiplayer kent een goede uitvoering en is zeker een modus waar aan plezier kan worden beleeft!

Het ontbreken van een online modus voelt pijnlijk en gedateerd aan. Een game als deze zou het op online gebied goed gaan doen. Het zou de game meer uitdaging kunnen bieden en zou voor vele gamers een reden zijn om een titel als deze juist wel aan te schaffen. Het is jammer dat de ontwikkelaars hier niet aan gedacht hebben en zichzelf tekort doen. Wellicht dat de toevoeging van een online modus door middel van een update alsnog mogelijk kan worden gemaakt?

SuperToyCars_Beta_Teaser_Trailer.mp4Track editor
Waar Super Toy Cars wel hoge ogen mee gaat gooien en de concurrenten het nakijken geeft is track editor. Met track editor is het mogelijk om zelf circuits te creëren. Dit is een fijne verwelkoming, want Super Toy Cars beschikt zelf over een beperkt aantal banen, waardoor deze snel eentonig aanvoelen.

De zeer beperkte soundtrack maakt het baan-assortiment er ook niet beter op. Het is mede daardoor zeer fijn dat het mogelijk is om zelf circuits te genereren. Wat zijn de mogelijkheden? De speler heeft keuze uit een ruime assortiment aan objecten. De objecten zijn naar thema ingedeeld en kunnen naar eigen inzicht worden geplaatst. Voordat je de baan opslaat kan je hem uittesten door een proefritje te maken. Het enige minpunt is dat de banen niet kunnen worden gedeeld via het internet.

Voor de prijs van 7,99 kan je Super Toy Cars in de eShop vinden. Je krijgt dan een goed uitziende racegame welke door de ruime keuze aan upgrades en wagens uitgebreid zal aanvoelen. Echter de eentonige muziekkeuze, het ontbreken van een onlinemodus en uitdaging voorkomt dat Super Toy Cars zich met de top kan meten. Jonge gamers die graag aan de slag gaan met een track editor en een groot voorliefde hebben voor middelmatige racegames kunnen deze game blindelings aanschaffen. De ervaren spelers kunnen deze titel beter laten liggen en geld op zij leggen voor Project CARS.

– ..minder leuk voor de ervaren speler
– Eentonig en beperkte soundtrack
– Baankeuze beperkt