3DS eShop Review: Bubble Pop World

Bubble Pop World is een eShop-titel voor de Nintendo 3DS die is gebaseerd op een oude game, maar dan in een nieuw jasje. Het maakt gebruik van de AR kaarten, maar of deze voor vernieuwing gaan zorgen, lees je verder in deze review.

Bubble Pop World is een eShop-titel voor de Nintendo 3DS die is gebaseerd op een oude game, maar dan in een nieuw jasje. Het maakt gebruik van de AR kaarten, maar of deze voor vernieuwing gaan zorgen, lees je verder in de review van Bubble Pop World!

Bubble Pop World kent hetzelfde principe als in vergelijkbare titels. De speler krijgt een bubbel met een kleur toegewezen. Deze mag hij of zij lanceren tegen een bubbel met dezelfde kleur. Mocht deze in aanraking komen met een bubbel van dezelfde kleur, bij drie of meer, dan klappen ze uit elkaar. Door zo veel mogelijk bubbels in één keer te laten klappen zal de score aanzienlijk toenemen. Aan het einde van level wordt de score zichtbaar gemaakt en zal het duidelijk zijn of er sprake is van een nieuwe highscore.

Maar Bubble Pop World onderscheidt zich van de rest, want deze maakt gebruik van de unieke mogelijkheden van de Nintendo 3DS, namelijk het toepassen van AR kaarten!

630x

AR kaarten

Maar wat zijn de AR kaarten ook alweer? Als het goed is, heb jij bij aanschaf van de Nintendo 3DS een aantal kaarten gekregen. Sommige applicaties ondersteunen de kaarten. De kaarten zijn bedoeld om gamebeelden in de realiteit te laten verschijnen. Met ondersteuning van de ingebouwde camera zul je beelden uit de huiskamer, tuin, klaslokaal of waar je ook mag bevinden, zien op een van de schermen van de Nintendo 3DS.

Als je in een goed belichte omgeving bevindt en een van de kaarten plat op de tafel legt, dan is het mogelijk om de puzzels uit Bubble Pop World waar te nemen, met de omgeving waarin je je bevindt als achtergrond. De AR kaarten brengen als enig minpunt mee dat het enkel in goed belichte omgevingen te gebruiken zal zijn. Dit zorgt er voor dat games als Bubble Pop World tijdelijk speelbaar zijn.

Maar hoe past Bubble Pop World de kaarten toe? De bubbels zullen dankzij de kaarten verschijnen op de bovenste 3DS scherm (te zien op de bovenstaande afbeelding). Het is mogelijk om rondom de bubbels te bewegen, zodat verborgen bubbels aan het licht komen. Het biedt een nieuw dimensie aan de wereld van bubbels poppen.

Speelstanden

Bubble Pop World kent drie speelstanden, waaronder puzzels, arcade en custom.

eVrt0gD5wcoYYIWCw1yXUr1sXyOzXvqYPuzzels

In speelstand Puzzels krijg je een puzzel voorgeschoteld, welke per level groter en uitdagender worden. De puzzels kunnen variëren in vorm, van een beer tot aan een Nintendo GameBoy en het is aan de speler om puzzel op te lossen voordat de bubbels op zijn. Kom je bubbels te kort dan is het game over. Helaas worden de puzzels nooit echt echt moeilijk en dat is een groot gemis. Zo lijkt, door het ontbreken van een moeilijkheidsgraad, dat de game enkel bedoel is voor kinderen, waarbij ik twijfel of zij wel de uitdaging zullen kennen met deze titel.

Bubble-Pop-World-2Arcade

Arcade borduurt zich voort op de vorige speelstand, puzzels, maar kent meer regels. Een van de regels is dat je maar een aantal keer mis mag gooien en dat je in een keer een ‘combo’ moet maken. Gebeurd dit driemaal niet, dan is het einde spel. Ondanks het toevoegen van meer regels, zal het zelden voorkomen dat de speler ‘Game Over’ in beeld zal zien verschijnen. Helaas kent deze speelstand ook geen moeilijkheidsgraad.

Alvorens je een puzzel kan starten in arcade, kom je in een soort van galerij terecht. Maar voordat je de afbeeldingen kan bewonderen, zal je de gesloten vakjes vrij moeten spelen. Dit is mogelijk door de puzzel succesvol af te ronden. Na het afronden van een puzzel wordt je beloond met een minigame. Deze zijn divers en is een welkomende afwisseling.

Custom

In de derde speelstand is het mogelijk om puzzels te spelen die gemaakt zijn door vrienden. Helaas is dit enkel mogelijk als de vriend een QR-code van zijn zelfgemaakte puzzel kan delen. De ontwikkelaars van Bubble Pop World slaan de plank compleet mis met het delen via QR-code. Het gebruik van delen via internet is gebruiksvriendelijker en zal vaker worden toegepast. Door dit euvel is deze speelstand niet getest.

Pre-conclusie

De geteste speelstanden zijn enkel leuk gevonden in korte, zeer korte speelsessies. Voor mij is dit een minpunt, omdat ik een speler ben, dat graag langer durende sessies speelt. Het heeft voor mij gezorgd dat ik Bubble Pop World niet snel zal oppakken en liever zal doen vergeten. Voor spelers die weinig tijd hebben en graag puzzels maken, kunnen wellicht met deze titel wel uit de voeten.

Bubble Pop World is een mix geworden van een aantal leuke features en een aantal zware minpunten. Bij het opmaken van de balans is het niet anders te zeggen dan dat Bubble Pop World ondermaats presteert. Bubble Pop World maakt op een leuke wijze gebruik van de 3DS en haar mogelijkheden, maar slaat op een aantal vlakken de plank volledig mis. Het delen van puzzels via QR-code, het ontbreken van een moeilijkheidsgraad en de gedateerde graphics voorkomen dat de speler echt plezier aan deze game gaat beleven.

De ondersteuning van de AR kaarten pakken wel goed uit en de 3D effect is goed uitgevoerd. Het oogt soepel en voegt aan het ‘avontuur’ wel degelijk wat toe, maar het voorkomt niet dat Bubble Pop World een titel is om te vergeten.

– Niet speelbaar in donkere omgevingen
– Grafisch geen hoogstandje
– Bedoeld voor zeer korte speelsessies