Wii U eShop Review: Stick It To The Man

Een walvis op het droge, een bezetene die een muis wil hebben en nog een heleboel andere vergezochte onzin. In deze surrealistische game ga je op reis met Joe, om een heleboel problemen op te lossen. Nu Daily Nintendo de problemen op heeft gelost, is het tijd om nog één probleem op te lossen. Het geven van een eindscore.

Een walvis op het droge, een bezetene die een muis wil hebben en nog een heleboel andere vergezochte onzin. In deze surrealistische game ga je op reis met Joe, om een heleboel problemen op te lossen. Nu Daily Nintendo de problemen op heeft gelost, is het tijd om nog één probleem op te lossen: ‘is Stick It To The Man een goede game?’

Stick It To The Man is een game die comedy, puzzels en storytelling met elkaar verbind op een vrij unieke wijze. De game lijkt zich te inspireren naar Tim Schafers Pschyconauts. Het hele spel weet een flink surrealistische spelwereld neer te zetten die duidelijk door de rest van het spel blijft voortzetten.

267532-stickitMijn gebit is slecht! Laat ik mij ophangen.

Een dode walvis die wordt bewonderd, een vrouw die met haar obsessie achter je aan blijft lopen omdat zij per se die muis wil hebben die jij in je derde hand hebt zitten, een man met een lelijk gebit die zich maar ophangt omdat het meisje van zijn dromen zijn tanden niet langer mooi vind en denkbeeldige konijnen die wel eens een theekansje bij willen wonen. Ter illustratie zijn dit enkelen van de ver gezochte verhaal-elementen uit de droomachtige wereld van Stick It To The Man.

Als je een serieuze game verwacht, dan heb je aan Stick It To The Man niets. In deze vrij luchtige titel, die zichzelf alles behalve serieus lijkt te nemen, ligt dan ook de nadruk op willekeurigheid en humor. Stick It To The Man hangt samen aan rare maar grappige gebeurtenissen die elkaar in snel tempo opvolgen. Met een goed gescript en humoristisch verhaal weet het spel je elk moment met de meest vergezochte humor te verassen. Één kanttekening: je moet wel van deze humor houden om de sfeer te respecteren!

stickit_screen10De sfeer die de gameplay brengt

Stick It To The Man komt met een vrij unieke gameplay die geheel aansluit op de doldwaze wijze waarop het verhaal wordt gebracht. Een gigantische derde arm groeit uit je hand, en met die hand kun je een heleboel nieuwe acties uitvoeren. Zo kan je de arm gebruiken om hoger op een platform te springen. Ook kan je de arm gebruiken om gedachtegangen van verschillende NPC’s te lezen. Na het lezen van gedachten komen soms stickers vrij die je kunt pakken en in de gedachten van andere NPC’s kunt plakken om zo nieuwe puzzels op te lossen. Zo voorzie je onder andere een konijn van thee.

De Gameplay van deze titel is niet iets wat je dagelijks in elke game tegen kunt komen. Bovenstaande gegevens zijn vrij uniek. Stick It To The Man weet een heleboel unieke puzzel-elementen te combineren tot een vrij interessante gameplay. De puzzels in combinatie met de interactie met rare personages en rare gebeurtenissen, geven deze game een erg eigen interessante en rare karakter. De game lift niet mee op het succes van simpele platforms, of het succes van andere bekende series, maar probeert zelf een eigen sfeer neer te zetten. Ook al is deze game toch gebaseerd op Tim Schafers Spychonauts.

new_19Graphics

Grafisch ziet deze game er meer dan prima uit.  Alles ziet er mooi vormgegeven uit, contrasten worden goed toegepast en alles word weer met een heleboel humor gebracht. Stick It To The Man komt met een eigen grafische stijl waarbij alles van papier is gemaakt. Zo doet het lichtelijk denken aan Paper Mario, al is dat ook een slecht voorbeeld, daar deze game helemaal niet zo kleurrijk is als Paper Mario. Daar de gehele weredld is vormgegeven uit papieren ondergronden, gebouwen en personages is het save-systeem ook erg leuk om even te noemen. De save-systemen zijn namelijk printers. Game Overs zorgen er dan ook voor dat je opnieuw wordt uitgeprint bij je laatste save. Na het opnieuw uitprinten van je personage is het tijd om het level weer op te pakken.

Tijdens diverse cutscenes werkt de manier waarop de personages zijn getekend ook erg mee.  Zo geeft het een humoristisch effect wanneer een kaak opeens op en neer beweegt om te doen alsof een bepaald personage praat. In combinatie met de storytelling komt dit goed tot zijn recht.

630xVoice Acting

Stick It To The Men voorziet het gehele spel van voice acting. De Voice Acting is ook best humoristisch neergezet. De stemmen passen erg bij de personages die we zien en de gebeurtenissen die plaatsvinden. De Voice Acting geeft een dubbele dosis humor aan deze surrealistische titel. Op momenten dat je geen zin hebt om naar langere dialogen te luisteren is het ook mogelijk om sommige dialogen door te spoelen. In dat geval speelt het dialoog zich versneld af en zul je piepende snelle stemmen horen die door de dialogen razen.

Level Design

De game ziet er alles behalve leeg uit. Zo zijn alle hoofdstukken erg goed vormgegeven en heb je nooit het idee door precies dezelfde gebieden of langs precies dezelfde voorwerpen te lopen. Elk level is flink gevuld en er is duidelijk tijd gestoken in het tot detail uitwerken van de diverse werelden.  Ook is er detail te zien in de wijze waarop de voorgrond is vormgegeven. Zo loopt je personage ook vaak achter level-elementen door en heb je echt het gevoel van diepte. De levels zijn niet vormgegeven zoals men dat bij een normale platformer doet daar men met de papieren personages en kartonnen achtergronden echt diepte creeërt.

stick5Vrij korte game

Het spel voelt op vele fronten erg goed aan. Daarentegen moet wel worden opgemerkt dat de game veel te kort is. Het spel telt 10 hoofdstukken die je in minder dan zo’n kleine 5 uur geheel uit kunt spelen. Het einde van het spel komt dan ook veel te snel. Als je de titel aan het begin van de middag zou downloaden, dan zou je aan het eind van de middag alweer een ander spel moeten zoeken. In verhouding tot de prijs die je momenteel voor de titel betaald is het dan ook jammer dat je maar weinig gameplayuren voorgeschoteld zult krijgen. Het spel is erg leuk, maar daardoor ook erg snel voorbij. Gevoelsmatig komt het einde ook veel te snel door de humor. Hierdoor zij die kleine 5 uur gevoelsmatig nog kleiner geworden.

Dat het spel zo kort duurt heeft nog een reden, Na het uitspelen van het spel is de neiging om het spel nog een keer te spelen niet erg groot. Als het verhaal is afgelopen, dan valt er eigenlijk nog maar weinig te doen. Je kunt nog een keer alle levels doen om iedereen zijn gedachten te lezen, maar voor de rest heb je alles al gedaan. Natuurlijk kan je geheel opnieuw beginnen, maar waarschijnlijk ga je dat niet doen. De kans dat een hele andere titel wordt opgestart is natuurlijk veel groter. En als je besluit om die 10 hoofdstukken opnieuw op te starten, dan zal dat na twee keer uitspelen toch ook wel genoeg zijn.

Kleine uitgeverij Ripstone verzorgde het uitbrengen van deze game voor de Nintendo Wii U. Een erg bekende uitgeverij is het niet, wat het nog opvallend maakt dat deze kleine uitgeverij een prachtige eShop-titel weet neer te zetten. Stick It To The Man brengt een behoorlijk aantal positieve punten met zich mee en is dan ook een erg leuke eShop-titel. Het spel bevat een flinke dosis humor die het spel alleen maar leuker maakt. De humor moet je wel een beetje liggen, de game is wat kort en de replayvalue ligt niet zo hoog, maar deze game weet gebruik te maken van een goed staaltje surrealistische sfeer.

… maar je moet wel van deze soort van humor houden.
– Vrij weinig gameplayuren voor de prijs die de titel kost.
– De replayvalue van deze titel ligt erg laag.