Wii U Review: The Amazing Spider-Man 2

The Amazing Spider-Man 2 ligt sinds kort in de winkels, onder andere voor de Wii U. Net als het eerste deel kruip je ook nu weer in de huid van de bekende Spider-Man. Wist de game ons te vermaken?

The Amazing Spider-Man 2 ligt sinds kort in de winkels, onder andere voor de Wii U. Net als het eerste deel kruip je ook nu weer in de huid van de bekende Spider-Man. Wist de game ons te vermaken? En hoe pakt de Wii U versie uit?

The Amazing Spider-Man 2 mag dan wel dezelfde titel hebben als de film, het verhaal van de game volgt niet die van de film. In dit nieuwste deel stap je opnieuw in de huid van Peter Parker, de jonge journalist die ook bekend is als Spider-Man. Gedurende het verhaal moet je allerlei missies oplossen en komt Spider-Man verschillende vijanden tegen die hem het leven zuur willen maken. Klinkt je dit bekend? Dat kan goed kloppen want eigenlijk lijkt The Amazing Spider-Man 2 best veel op het vorige deel.

Ook in deel 2 kun  je weer vrij rondslingeren door de stad. Je zult telkens naar bepaalde delen in de stad moeten reizen om nieuwe missies te spelen. De basis van de game lijkt dan ook erg veel op het vorige deel in de serie. De missies zijn dit keer wat korter dan in deel 1 en bestaan veelal uit vechten of het redden van mensen. Denk bijvoorbeeld aan het redden van mensen uit een brandend gebouw. Ook krijg je soms de taak om foto’s te maken van bepaalde dingen. Erg leuk zijn achtervolgingsmissies waarbij je auto’s moet achtervolgen om iemand te redden. Er zit voldoende variatie in de missies. De kracht uit The Amazing Spider-Man was met name het ongedwongen kunnen rondslingeren en wanneer je zin hebt ook missies te spelen en dat geldt eigenlijk ook voor het tweede deel. Het is namelijk best wel leuk om van het ene hoge gebouw naar het andere gebouw te slingeren. En wanneer je zin hebt om te vechten ga je op zoek naar de volgende missie. In het kort komt The Amazing Spider-Man 2 daar op neer. De basis van de game is dan ook zeker niet slecht maar het is wel teleurstellend dat er niet iets meer vernieuwing in de game is gestopt. Het rondslingeren in de game werkt overigens prima en voor je het weet beweeg je je voort alsof je nooit eerder hebt gedaan. Speciaal voor de Wii U versie heeft Activision de GamePad gebruikt om de map van de stad op te tonen. Iets wat best praktisch is! Activision heeft daadwerkelijk voor meerwaarde gezorgd wanneer je The Amazing Spider-Man 2 op de Wii U speelt. Zeker wanneer je bedenkt dat alle verschenen versies nagenoeg gelijk zijn (de PS4/One versie zal grafisch iets beter zijn) kunnen we makkelijk zeggen dat je de beste ervaring op de Wii U krijgt, met name door het gebruik van de GamePad. Iets wat ook wel eens gezegd mag worden bij een Multi-platform game! Overigens kent de game geen off-tv play waardoor je The Amazing Spider-Man 2 niet zonder TV kunt spelen.

Zoals we net al zeiden is de game op alle consoles vrijwel gelijk op het grafische deel na. Video’s op internet hebben echter laten zien dat er grafisch geen heel groot verschil zit tussen de Wii U versie en de PS4 versie. PS4 bezitters zullen vermoedelijk dan ook teleurgesteld zijn in de graphics. Want ondanks dat de game er op de Wii U zeker niet lelijk uit ziet hebben we al mooier gezien op Nintendo’s console. Teleurgesteld zal je op de Wii U niet zijn qua graphics. De stad is immens groot en kent redelijk veel detail. Met name wanneer je rondslingert door de stad ziet alles er prachtig uit. Loop je op de grond en kom je dichter bij een gebouw, dan wil nog wel eens opvallen dat de textures niet altijd even scherp zijn. Spider-Man zelf ziet er dan wel weer erg mooi uit en ook vijanden en mensen die door de stad lopen ogen prima. Grafisch dus in orde al hebben we beter gezien op de Wii U.

Naast het rondslingeren door de stad bestaat de gameplay ook voor een deel uit gevechten. En waar The Amazing Spider-Man 2 sterk scoort qua rondreizen door de stad, stelt het vechten met name teleur. Het is vooral het gebrek aan diepgang in de gevechten wat spellen als Batman juist zo leuk maakt. Veelal is het vechten in The Amazing Spider-Man 2 niet meer dan wat button-bashen. Jammer is ook dat vijanden vaak weinig tegengas bieden. Gelukkig bestaan niet alle missies uit vechten en zit er nog aardig wat variatie tussen de missies. Ondanks dat de missies korter zijn als in The Amazing Spider-Man 1, ben je alsnog wel zo’n uur of zeven zoet met de story mode. Maar zoals gezegd zal de speelduur langer zijn omdat niks leuker is dan soms even geen missie te spelen en lekker rond te slingeren door de stad. Verwacht overigens geen spannend verhaal zoals bijvoorbeeld in de recent verschenen Batman spellen. Tijdens de missies kom je soms bekende tegen maar een echt plot in de game ontbreekt. Jammer is dat je toch meer het gevoel hebt van plek naar plek te reizen zonder dat je echt in een goed verhaal zit.

Tot slot ook niet geheel onbelangrijk in een free-roaming game is de open wereld zelf. Hierin stelt The Amazing Spider-Man 2 niet teleur maar blinkt ook niet echt uit. De stad is groot, dat is een feit. Ook leeft de stad maar hierin zijn de makers niet helemaal geslaagd. Het verkeer in de stad is bijvoorbeeld niet heel veelzijdig en na even spelen herken je dezelfde auto’s en bussen al. Datzelfde geld voor de mensen die door de stad lopen. Oke, ze zijn er en dat maakt de stad levendig. Jammer is wel dat ook hier de diversiteit niet heel groot is en we net wat meer variatie hierin hadden willen zien. Zoals gezegd: de open wereld in zijn geheel stelt niet teleur maar ruimte voor verbetering is er zeker.

The Amazing Spider-Man 2 is typisch zo’n game die niet slecht is maar ook niet uitblinkt. Ten opzichte van het vorige deel biedt het weinig vernieuwing. De graphics zijn prima maar niet meer dan dat en de gameplay is leuk maar verder niet bijzonder. Plezier zul je zeker wel even hebben aan de game, verwacht niet dat je een topper in huis haalt.

– Zwak verhaal
– Vechten wordt saai op den duur
– Weinig vernieuwend