3DS eShop Review: Tappingo

Puzzelgames zijn er in overvloed. Van Tetris en zijn vele clonen tot een Professor Layton game. Tappingo voor de 3DS is ook weer een puzzel game, maar gaat weer een andere richting uit dan andere puzzel games. Wij hebben deze game voor jullie getest en hieronder lees je wat we ervan vonden.

De besturing

Eigenlijk is de besturing van Tappingo helemaal niet moeilijk. Gewoon met je stylus op een blokje drukken en de kant opgaan screen09waarheen deze naartoe gaat uitbreiden. In het begin is dit goed te doen wanneer je op je scherm een raster hebt van 15×15 blokjes, maar zodra je verder in het spel komt zal er op hetzelfde schermpje opeens een raster van 24×24 blokjes. Ookal heb je een klein puntje op je stylus, toch zal je redelijk snel mis tikken waardoor er dingen gebeuren die je helemaal niet wilt. Zoals het verdwijnen van blokjes waardoor de rest ook fout gaat.

Moeilijkheidsgraad en uitdaging.

Om je wat extra uitdaging te geven neemt het spel je tijd op van alle 104 puzzels en slaat die dan op. Zo kan je zien wat je tijd is en kan je hem eventueel proberen te verbeteren.Tappingo is in het begin een enorm makkelijke game en dus ook prima geschikt voor de jonge puzzelaars onder ons. Later wordt de game wel ietsje moeilijker, ook vanwege dat je een groter aantal blokken moet vullen waardoor je iets beter moet kijken. Helaas zijn erg veel puzzels een vorm van symmetrie. Hiermee bedoel ik dus dat als je het schermpje in tweeën zou delen je twee identieke delen zou hebben en dan is het vaak ook nog dat je aan de ene helft kan zien hoe het er aan de ander kant uit zo moeten zien.screen07

Uiterlijk

Tappingo ziet er qua uiterlijk redelijk simpel uit, maar dat is niet erg want dit is een game waar je aan mooie plaatjes en geweldige graphics niks hebt. De puzzels zijn leuk gemaakt in een 8-bit stijl. Op deze puzzels zien we naast een aantal dieren hoofden en wat fruit ook een aantal game gerelateerde puzzels zoals een N64-controller. Wat wel weer jammer is, is dat als je een puzzel voltooid je in het bovenste scherm je resultaat kunt bekijken, maar dat je dit resultaat niet goed ziet vanwege tekst die erdoorheen staat. Tevens verdwijnt het resultaat na een paar seconden.

Geluid

Wat wel jammer is, is dat het spel bij elke puzzel hetzelfde muziekje speelt. Het muziekje is opzich best leuk en vrolijk, maar op een gegeven ogenblik zal dit muziekje je zo erg gaan irriteren dat je blij bent dat er een geluidknop op je 3DS zit.

Tappingo is een redelijk leuke puzzelgame die genoeg puzzels biedt voor de prijs die je ervoor betaald. Helaas zijn de puzzels wat aan de makkelijke kant en dus wat minder geschikt voor de oudere gamers. De puzzels zijn  leuk weergegeven met 8-bit sprites. Wat weer jammer is, is dat bij elke puzzel hetzelfde muziekje klinkt waardoor je hem al gauw zat bent. Als laatste is het wel aangeraden dit spel op een 3DS XL te spelen vanwege dat alles op het touchscreen gebeurt en een gewone 3DS een erg klein scherm heeft.

– … zelfs de laatste puzzels zijn eigenlijk wel erg makkelijk door symmetrie
– De muziek is na een tijdje ontzettend irritant
– In de grotere levels tik je snel mis