Wii U Review: Donkey Kong Country: Tropical Freeze

In drie jaar tijd heeft de Donkey Kong Country-serie er alweer drie titels bij. DKC Returns kunnen we een groot succes noemen, zowel op de Wii als 3DS. Maar kan Tropical Freeze deze games nog overtreffen, of is er nu al sprake van een uitgemolken serie? Lees het in onze review!

In drie jaar tijd heeft de Donkey Kong Country-serie er alweer drie titels bij. DKC Returns kunnen we een groot  succes noemen, zowel op de Wii als 3DS. Maar kan Tropical Freeze deze games nog overtreffen, of is er nu al sprake van een uitgemolken serie? Lees het in onze review!

Tijdens de E3 van afgelopen jaar waren er geruchten dat een nieuw Donkey Kong-game zou worden aangekondigd. Velen hoopten een nieuwe 3D-Donkey Kong, zoals Donkey Kong 64. Het werd echter een nieuwe titel voor de Donkey WiiU_DKCountry_scrn07_E3Kong Country-serie. Was ik onder de indruk? Nee, niet echt. Ik had het ”New Super Mario Bros.-gevoel”: te veel willen voortborduren op oud succes. Ik had nooit kunnen denken dat Donkey Kong Country: Tropical Freeze zijn voorganger op een geweldige manier zou overtreffen.

Zodra je de game begint te spelen vallen een aantal zaken meteen op: de haarscherpe graphics, zestig frames per seconde en de prachtige muziek. De Kongs hebben niet zoals vroeger een normale textuur voor hun haar; dit keer is een speciale techniek gebruikt die hun ruige vacht levensecht maakt. De gebieden zijn zeer gedetailleerd, aan alles lijkt veel aandacht besteedt te zijn. Zelfs de wereldkaart is geen saai stilstaand gebied, maar leeft mee afhankelijk van het level waar je je bevindt. De dynamische camera, een van de nieuwe elementen van de game, wordt helaas wel maar weinig gebruikt. Ik had wel vaker Donkey Kong door 3D-omgevingen willen zien vliegen.

De game bestaat uit zeven werelden, met elk rond de tien levels. Ik heb zelden een game gespeeld met zoveel diversiteit als het gaat om leveldesign en gameplay. Je begint je avontuur in een tropisch regenwoud dicht bij het strand, maar het volgende moment bevind je je in eeWiiU_DKCountry_scrn08_E3n oude ruïne tijdens een hevige storm. De werelden hebben niet meer de standaard thema’s die we al ”oh zo vaak” gezien hebben. Je baant je dit maal een weg door Noorse bergen, Afrikaanse savannes of een mangroveomgeving. De levels beginnen al op een redelijk moeilijk niveau, zeker als je alles wilt ontdekken. In elk level vind je namelijk vier KONG-letters en vijf tot negen puzzelstukjes. Deze worden gebruikt om nieuwe, extra moeilijke, gebieden te openen en artwork vrij te spelen. Gedurende de game worden de levels nóg pittiger, iets wat wel welkom is voor de gevorderde gamers. Maar geen nood als je beginner bent, want Funky Kong verkoopt je heel handige voorwerpen om makkelijker door de levels te lopen. In de game ben ik geen enkel level tegengekomen dat voor mijn idee te kort was. Vaak vergat ik zelfs dat ik nog in eenzelfde gebied zat, door de diversiteit binnen de levels. Aan het einde van elke wereld vind je een baasgevecht, welke stuk voor stuk erg spannend en origineel zijn. Ze zijn zeker niet makkelijk, maar zo krijg je wel dat euforische gevoel als je ze eindelijk hebt verslagen.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is de eerste game in de serie waar je de mogelijkheid hebt om met meer partners te spelen. Hoewel Donkey Kong zelf altijd van de partij moet zijn, kan je kiezen uit Diddy, Dixie en Cranky Siluet_levelKong om je bij te staan op je avontuur. Elk van hen heeft een eigen speciale kracht, hoewel het al snel duidelijk wordt dat Dixie Kong de beste keus is als partner door haar vliegkracht. Door Dixies kracht wordt Diddy Kong’s zweefkracht een beetje overbodig, terwijl je Cranky’s ”wandel- slash pogostok” maar zeer sporadisch echt nodig hebt. Ook al vond ik dit jammer, de keus ligt natuurlijk bij jezelf om te kiezen wie je het beste vindt.

Over de muziek kunnen we kort of lang praten, maar het komt erop neer dat de componisten hun uiterste best gedaan hebben om een prachtige soundtrack te maken voor deze game. Elk deuntje past perfect bij de levels en er is maar zeer weinig gerecycled uit eerdere games. De tracks die zijn gerecycled klinken echter ook geweldig in hun nieuwe jasje, waardoor het niet eens uitmaakt om ze nog eens te horen. Vaak heb ik levels nogmaals bezocht om het desbetreffende melodietje nog eens te horen.

Net als het vorige deel is er een multiplayerstand, waarbij speler één Donkey Kong bestuurt en speler twee een van de andere Kongs. Door met een vriend samen te spelen wordt het spel iets makkelijker, omdat je niet terug hoeft naar een checkpoint als een van de twee af is. Wel loop je elkaar zo nu en dan wat in de weg, als een speler bijvoorbeeld naar geheimen wilt zoeken terwijl de ander zo snel mogelijk het einde wilt bereiken. Maar al met al zijn de multiplayermogelijkheden goed uitgewerkt.

Om het hoofdspel uit te spelen zal je wel een paar uurtjes bezig zijn. Als je ook nog alle puzzelstukjes, KONG-letters en geheime uitgangen 1312-18-Donkey-Kong-Tropical-Freeze-01wilt vinden, ben nog wat langer bezig. Als je dan uiteindelijk het hele spel hebt uitgespeeld biedt de game je Hard Mode aan, waar je geen voorwerpen of partners kan gebruiken. Daarbij heb je ook maar één hartje, waardoor je bij elke keer dat je geraakt wordt een heel leven kwijt bent. Conclusie: je bent niet zomaar van de Snowmads af.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze heeft zeer positief uitgepakt. Niet alleen is dit de beste titel uit de serie, maar behoort het ook tot de top van Wii U-games. De variërende levels, de prachtige graphics, mooie muziek en vrij te spelen content maken deze game tot een must-have voor alle Wii U-bezitters.

– Weinig gebruik van dynamische camera
– Speciale krachten van de partners hadden wat meer uitgewerkt mogen zijn

+ Prachtige graphics