Wii U eShop Review: My Farm

Wii U bezitters kunnen sinds afgelopen week aan de slag met de eShop game My Farm. Weet de game het boeren leven goed te simuleren? En is het spel ook leuk om te spelen? Wij hebben de game voor je getest en zullen onze eigen ervaring met jullie delen.

mf1Boerderij simulatie games waren vroeger alles behalve populair, tot het moment dat mensen via Facebook de game Farmville konden gaan spelen. Inmiddels verschijnen er steeds meer spellen waarbij jij de leiding krijgt over een boerderij en moet zorgen dat alles op de boerderij goed verkoopt. My Farm voor de Wii U is zo’n game. Aan te raden om eens te spelen of juist niet?

Het verhaal in My Farm is niet al te boeiend. In het kort gezegd komt het er op neer dat je je huidige bestaan achter je laat en eigenaar wordt van een zo goed als lege boerderij. Daarmee begint de game meteen. En in My Farm begin je dan ook echt met een zo goed als lege boerderij. Meer dan een stukje land en een kip heb je nog niet. Aan jou de taak om de boerderij uit te gaan breiden. Dit alles begint bij het voeren van je dieren. Geef je kip te eten en na een tijdje zal deze eieren gaan leggen. De eieren kun je dan weer verkopen in de winkel om zo aan je eerste zuurverdiende centen te komen. Die heb je hard nodig want hiermee kun je nieuwe dieren kopen maar ook spullen voor op de boerderij. Maar juist hier begint het probleem bij My Farm.

De hele tijd ben je bezig met het uitvoeren van dezelfde handelingen. Dieren voeren, geld binnenhalen en spullen kopen. Daarnaast kun je allerlei geboumf2wen aanschaffen om je boerderij uit te breiden. Tussendoor kun je jouw boerderij nog schoonmaken en nieuwe dieren ontdekken, verder blijkt er bar weinig te doen te zijn in de game. En natuurlijk verwachten we geen enorm realistische simulatie van het boeren leven, iets meer variatie was meer dan welkom geweest. Hierbij moeten we overigens wel de kanttekening zetten dat de game bedoeld is voor spelers tussen de 8 en 12 jaar. Die zullen vermoedelijk wat minder moeite hebben met de zeer beperkte gameplay.

Grafisch gezien ziet My Farm er voor de Wii U niet bijzonder uit. Het spel is voor een eShop titel niet lelijk maar bijzonder absoluut niet. De game kent twee minpunten. Allereerst zijn de textures niet van geweldige kwaliteit. Daarnaast is de animatie van de dieren op je boerderij ook niet erg interessant. Jammer aangezien je eigenlijk best vaak aan het kijken bent naar je dieren. Pluspunt is wel dat de game erg kleurrijk is. De game laat je in en uit zoomen zodat je of een goed overzicht hebt van je boerderij of een van je dieren juist goed kunt bekijken. Het geluid in de game is dan wel weer best leuk gedaan voor jongeren gamers. Alle dieren hebben zo hun eigen geluiden en op de achtergrond hoor je soms leuke dingen zoals een bij zoomen.

maxresdefaultMy Farm mag qua gameplay en graphics dan geen uitschieter zijn, de controls in de game zitten goed in elkaar. Het is erg makkelijk om door je boerderij heen te scrollen en alles werkt erg soepel. Zeker voor jongeren gamers is het een pluspunt dat het allemaal niet te ingewikkeld is gemaakt. Met enkele drukken op de knop koop je dingen voor je boerderij, kun je dieren aanschaffen of je boerderij schoonmaken.

Het beoordelen van My Farm is geen gemakkelijke opgave. Persoonlijk ben ik niet onder de indruk van het spel. Ondanks dat My Farm er in slaagt het monotone leven van een boer te laten zien lijkt het me niet dat dit de bedoeling is geweest van de ontwikkelaar. Daarnaast heb ik niet het idee dat ik heel veel had gemist wanneer ik een spel als Farmville was gaan spelen. Aan de andere kant moeten we ons ook realiseren dat de game bedoeld is voor de wat kleinere gamers tussen de 8 en 12 jaar. Voor hun zal de game ongetwijfeld voor vermaak gaan zorgen en is de basis (met name de goede controls) in elk geval in orde. Mede daarom scoort My Farm nog net een voldoende.

– Het verhaal achter My Farm is niet echt boeiend.
– My Farm biedt maar heel weinig afwisseling.
– Het spel is voor een eShop titel niet lelijk maar bijzonder absoluut niet