3DS Review: Mario Party Island Tour

Mario Party Island Tour is alweer de tweede bijdrage van Nd Cube aan de Mario Party-serie, een game waar de Mario Party-formule wat wordt veranderd. Krijgen we nu het beste feestje van het jaar, of komen we van een koude kermis thuis?

Mario Party Island Tour neemt ons mee naar het Party-eiland, een groot festival in de wolken boven de Mushroom World. Elk stuk van het eiland representeert een gamemodus. In de Party-modus kies je een van de zeven beschikbare spelborden om op te spelen. In tegenstelling tot eerdere Mario Party’s, heeft elk bord compleet eigen regels. Vaak is het hoofddoel wel hetzelfde: een race naar de finish.

Maar het is de reis naar de felbegeerde eindstreep die zorgt voor variatie. Zo gebruik je bekende voorwerpen uit de Mario-serie in Voorwerpwereld om je tegenstanders dwars te zitten, of jezelf een enorme boost te geven. In een ander bord verzamel je Mini-sterren door minigames te winnen of op speciale vakjes te landen. Degene met de meeste sterretjes is de winnaar. Er is dus genoeg variatie, maar niet elk bord heeft evenveel replay-value. Banzai Bills-berg kan al afgelopen zijn na 3 beurten, als je tegenstander of jij een paar keer hoge ogen heeft gegooid. Bij Raketrace is het zelfs mogelijk om met een goede dobbelsteenworp over het hele bord direct naar de finish te schieten.

CTRP_MarioParty_scrn01_Ev04

In Party-modus speel je zo nu-en-dan ook minigames, zodat je niet constant op een spelbord zit te dobbelen. Bij sommige borden heb je na elke ronde zo’n afwisseling, andere borden hebben dit pas na drie rondes. De minigames zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en divers. Er zitten hier en daar wat rotte appels tussen, maar deze zijn op één hand te tellen. Het is deze keer ook niet nodig alle minigames vrij te spelen in Party-modus voordat ze in Minigame-modus beschikbaar zijn. In de modus der Minigames tref je drie manieren van spelen aan: losse spellen, ballonrace en tijdtoernooi. Ballonvaart is het oude vertrouwde minigame-toernooitje, terwijl tijdrace je door tien minigames laat spelen om de beste tijd neer te zetten. Beide modi zijn leuk om te doen, maar bieden weinig diepgang of nieuw perspectief.

NoA_Press_Screenshot6_-_Mario_Party_Island_Tour

Voor de spelers die graag iets alleen willen doen, kunnen Bowsers Toren proberen te beklimmen. Je kunt het zien als een verhalenmodus, maar in feite is het een veredelde minigamemarathon. In de toren van 30 verdiepingen neem je het op tegen Bowsers bubbelklonen in de verschillende minigames van de game. Om de vijf verdiepingen vind je een baasgevecht. Deze minigames zijn langer en diepgaander dan de gewone varianten. De toren is een leuke toevoeging, maar een grotere verhalenmodus zoals in eerdere Mario Party’s was ook welkom geweest.

Bowser's_Tower_Screenshot_-_Mario_Party_Island_Tour

Door al deze modi te spelen, krijg je Mario Party Punten. Deze punten kun je uitgeven in het Verzameling-menu. Hier vind je muziek en de stemmen van personages. Het is grappig, maar een beetje een achteruitgang als je bekijkt naar wat eerdere titels in de serie je aanboden in ruil voor Mario Party Punten.

Nu is Mario Party leuk in je eentje, maar het feest begint pas echt als je met vrienden speelt. Je kunt tot wel drie van je vrienden laten meespelen met slechts één Gamecard. Op die manier hoeft niet iedereen een exemplaar aan te schaffen om samen te kunnen spelen. Nintendo zou dit principe vaker moeten toepassen, want veel games hebben beperkingen in multiplayer als niet iedereen een Gamecard bezit. De game bevat ook een StreetPass-modus, waar je minigames speelt tegen spelers die je tegenkomt terwijl je aan de wandel gaat met je 3DS.

NoA_Press_Screenshot3_-_Mario_Party_Island_Tour

De game ziet er over het algemeen goed uit, maar doet ook niks bijzonders op grafisch gebied. Soms zien de karakters er wat ‘’blokkerig’’ uit als je het spel ze van een afstand bekijkt. De muziek in de Mario Party is, zoals gewoonlijk, feestelijk. Je zult een paar goede remixen aantreffen van liedjes uit eerdere Mario-games, zoals van Super Mario Bros. 3, Super Mario Galaxy en Mario Party 9.

Mario Party Island Tour heeft een paar kleine oneffenheden, maar deze wegen niet op tegen al het goede en leuke dat de game te bieden heeft. De originele spelborden, verrassend leuke minigames en geweldige multiplayer-opties maken deze game tot een heel goed begin van een nieuwe generatie Mario Party-games.

– Enkele spelborden zijn het opnieuw spelen niet waard
– Matige verhalenmodus

+ Originele spelborden