Wii U Review: Scribblenauts Unlimited

Scribblenauts Unlimited is de eerste console-release van de Scribblenauts-serie en bevat gloednieuwe speelmogelijkheden, zoals een Object Editor en een grote open wereld. Het hoofdidee van de serie blijft echter wel bestaan. Maar begint het hele Scribblenauts niet een beetje achterhaald te worden? Lees het in onze review!
232654-Scribblenauts HeaderVoor het eerst in de serie is er daadwerkelijk een verhaal. Maxwell, de protagonist van de serie, moet zijn zusje Lily van verstening redden door Starites te verzamelen. Deze Starites krijgt hij als hij mensen in zijn omgeving gelukkig maakt. En gelukkig leeft Maxwell in een wereld vol met problemen. Bijna elk personage dat je tegenkomt heeft wel je hulp nodig. Vaak zijn dit kleine puzzeltjes die niet veel denkvermogen vereisen.

In plaats van het kiezen van levels waar je een probleem moet oplossen, loop je door een grote open wereld die verdeeld is over verschillende regio’s.

Naast de kleine puzzeltjes bevat Scribblenauts ook grotere Starite-Missies. Deze vereisen vaak meer dan enkel één voorwerp op te schrijven. Maar alsnog zijn ze aan de makkelijke kant. Vandaar dat je redelijk snel door het spel heengaat. Het hoofdspel is binnen zes á zeven uur uit te spelen, maar dat betekent niet dat de pret voorbij is. Scribblenauts Unlimited bevat namelijk een zeer uitgebreide Object Editor. Hiermee is het mogelijk zelf objecten te creëren en deze aan te passen zodat ze doen wat jij wilt. Helaas is dit niet geïntegreerd in de puzzels: het is dus niet nodig zelf objecten te maken om te vorderen in het spel.

scribblenauts-unlimited-wii-u-E3-2012-screens-4

Het hoofdspel is wat aan de korte en makkelijke kant, maar dat betekent niet er hierna niks meer aan is. De hele wereld is namelijk een grote sandbox, waar je kan doen wat je wilt. Je kan zelfs tot wel drie vrienden erbij roepen om samen op avontuur te gaan. Elk voorwerp dat je maakt kan bestuurt worden door hen, maar je kan met bewerkte of zelfgemaakte objecten laten rondbazuinen.

article_post_width_batman_scribblenauts

De Wii U-versie van Scribblenauts Unlimited bevat naast de tienduizenden gewone objecten ook een aantal personages uit Nintendo-games. Deze personages gedragen zich zoals in hun games: Mario valt Bowser aan, Navi volgt Link en Zelda grijpt de Triforce. Een groot nadeel aan deze objecten is dat ze helemaal niet bewerkt kunnen worden. Ook zullen ze niet in puzzels werken, waardoor de Nintendo-objecten de game toch ‘’limited’’ maken.

Scribblenauts-Unlimited-Nintendo-Characters-Splash-Image1

De tienduizenden objecten hebben allemaal een eigen geluid, in ieder geval de objecten die geluid kunnen produceren. De muziek is voor elk gebied anders en mooi gecomponeerd. Wel klinkt de muziek vaak een beetje triest, terwijl er niet altijd een trieste sfeer hoort te heersen. Maar dat weegt niet op tegen het feit dat de muziek een plezier is om naar te luisteren. De graphics zijn simpel, maar zien er zeker niet slecht uit. De cartoonstijl zorgt ervoor dat het maken van objecten ook makkelijk is, doordat je geen gecompliceerde onderdelen hoeft te gebruiken.

Scribblenauts-Unlimited-wii-u

Scribblenauts Unlimited bevat dus een aantal vernieuwingen op een oude formule. De moeilijkheidsgraad mag dan wat omlaag zijn gegaan, maar dat betekent niet dat deze game geen aanrader is. Zowel het hoofdverhaal als het vrij rondrennen in de wereld van Maxwell is zeer vermakelijk.

– Nintendo-objecten zijn ”limited”
– Puzzels zijn aan de makkelijke kant en hoofdspel redelijk kort

+ De toevoeging van de Object Editor