Wii U Review: Super Mario 3D World

Toen Super Mario 3D World werd aangekondigd was menig Nintendo fan toch lichtelijk teleurgesteld. Waarom geen nieuwe Mario Galaxy? Het antwoord daarop is eigenlijk heel simpel. Super Mario 3D World is zo onwijs goed dat we Nintendo’s keus voor 3D World maar al te goed begrijpen!
mario3dbaet-590x414Super Mario 3D World borduurt voort op het succes van de Nintendo 3DS game Super Mario 3D Land. Dat betekent dus geen open wereld waar je doorheen kunt lopen om van daaruit levels te bezoeken. Nee, in Super Mario 3D World speel je gewoon lekker ouderwets level na level. Tussendoor kom je de nodige bazen tegen met als uiteindelijke doel om Bowser te verslaan. De levels zijn natuurlijk weer verdeeld over allerlei werelden en welke voor de nodige variatie zorgen. De werelden zijn namelijk enorm divers. Zo begin je in het bekende grasgebied maar kom je later ook door de woestijn en het ijslandschap. Wie bang is dat dit allemaal net wat te veel lijkt op Super Mario 3D Land en denkt dat 3D World wel eens wat tegen kan vallen voor een grote Wii U release heeft het echter compleet mis.

Een groot verschil met Super Mario 3D Land zijn namelijk de levels zelf. Nintendo heeft er voor weten te zorgen dat de levels enorm divers en origineel zijn. De levels doen dan ook meer denken aan die uit de Mario Galaxy spellen dan aan die uit Mario 3D Land. Zo is het niet een kwestie van elk level even doorrennen op naar de eindvlag. Veel levels barsten van de creativiteit. Zit je de ene keer op de rug van een zeemonster, de andere keer kom je midden in een schaduwspel, klim je van muur tot muur of moet je een sprint afleggen op een baan vol met muntjes. Dan hebben we het nog niet over de eindbazen gehad. Veel eindbazen zijn bijzonder leuk bedacht. We zullen er weinig van verklappen in deze review maar veelal vergt het flink wat meer moeite dan even 3x op het hoofd van de eindbaas springen om deze te verslaan. Natuurlijk ontbreken ook de wat eenvoudigere Mario levels niet maar in het algemeen kunnen we stellen dat Nintendo er duidelijk in is geslaagd een zeer afwisselend Mario avontuur neer te zetten op de Wii U.

Iets wat het spelen ook lekker afwisselend maakt zijn de grote hoeveelheid power-ups die de game kent. Nieuw is bijvoorbeeld de cat-suit waar je vast wel over hebt gelezen. Wanneer je deze power-up pakt wordt Mario een kat. Hij kan hierdoor onder andere tegen muren gaan klimmen en rotsen kapot maken. Door deze power-up kun je gebieden bereiken waar je anders niet had kunnen komen. Natuurlijk is de cat-suit niet de enige power-up die je kunt vinden in de game. Super Mario 3D World kent een goede combinatie van oude bekende en nieuwe power-ups. Zo heb je ook items als een draagbare piranha plant, zijn de verschillende paddenstoelen weer aanwezig en ontbreekt ook de Tanooki suit niet. Je kunt Super Mario 3D World dit keer met vier verschillende charaters spelen waarbij je kunt kiezen uit Mario, Luigi, Toad en Peach. Elk character speelt anders en ook dat is een leuke toevoeging aan de game. Dit zul je overigens met name merken tijdens de multiplayer. Super Mario 3D World is namelijk de eerste 3D Mario game die je samen met vrienden kan spelen. En dat blijkt enorm leuk uit te pakken. Het is bijzonder leuk om met vier man tegelijk door levels heen te rennen en te lopen. Soms zal het vechten zijn om een goede power-up te bemachtigen en soms moet je juist goed samenwerken. Super Mario 3D World is niet online te spelen maar de lokale multiplayer biedt voldoende plezier om hier meer dan genoeg mee te nemen. Of je de game nu in je eentje speelt of samen met vrienden, Super Mario 3D World kun je als je wilt in ongeveer acht uur uitspelen. Dan hebben we het echter nog niet over de extra content die het spel kent. Zo zijn er nog geheime levels die je kunt unlocken en zitten er heel veel challenge rooms in de game die bijvoorbeeld 3D puzzels kennen. Super Mario 3D World kent daardoor een flinke hoeveelheid content die zorgt voor veel speelplezier. Want ook als je de game volledig hebt uitgespeeld blijft het leuk om met vrienden samen door levels heen te spelen.

Een van de meest opvallende dingen aan Super Mario 3D World zijn toch wel de prachtige graphics. Super Mario 3D World is de eerste Mario game geheel in 3D en dat is te zien ook. De levels schitteren stuk voor stuk. Alles ziet er prachtig uit met felle kleuren en mooi afgewerkte levels. Daarnaast zitten de levels ook vol details en zien ook de achtergronden er adembenemend uit. Let bijvoorbeeld eens op het water of op de zonsondergang die je op de achtergrond ziet. Of wat dacht je van de bewegende grassprieten en het sneeuw op de bergen in de levels? De graphics zullen je zeker weten te betoveren zo mooi ziet alles er uit . Uiteraard zien ook Mario, zijn vrienden en vijanden er haarscherp en prachtig uit.  Dat dit de mooiste Mario game tot nu toe zou worden hadden we wel verwacht, maar zelfs wanneer je met deze insteek gaat spelen wordt je nog aangenaam verrast door de game. Super Mario 3D World maakt dan ook optimaal gebruik van de krachten van de Wii U. En dan hebben we het nog niet gehad over de muziek in de game die ook dit keer weer van erg hoog niveau is. Niet alleen kent Super Mario 3D World een enorm divers aanbod aan muziek, de achtergrondmuziek in de game zorgt ook in elk level voor de ideale sfeer. Een groot compliment voor het team dat de muziek heeft verzorgd dus!

Misschien hadden we het nog niet verwacht toen Super Mario 3D World werd aangekondigd, inmiddels weten we het wel. Super Mario 3D World valt niet tegen en weet de kwaliteit van een Mario game uitstekend te behouden. Een combinatie van bijzonder leuke en diverse levels, de mgoelijkheid om met zijn vieren te spelen en de prachtige graphics bewijzen hier de ingrediënten te zijn voor een geweldige Mario ervaring. Super Mario 3D World is een Wii U game die je simpelweg niet mag missen. Een ware topper die de Wii U juist op dit moment hard nodig heeft.

– Geen open wereld

+ Erg leuke en diverse levels
+ Prachtige graphics