3DS Review: The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

In 1992 kwam The Legend of Zelda: A Link to the Past uit en staat nu nog bekend als één van de beste Zelda games ooit. Nu 21 jaar later is er een direct vervolg op dit spel uitgekomen voor de 3DS. Is deze titel een waardige opvolger van de klassieker?
legend-of-zelda-a-link-between-worldsA Link Between Worlds mag zich dan wel afspelen in hetzelfde Hyrule als dat van A Link to the Past, maar meer overeenkomsten zijn er ook niet. Je speelt met een andere Link, er is een nieuwe vijand en de dungeons hebben een make-over gekregen. Als je het spel opstart zal je als A Link to the Past speler meteen een nostalgisch gevoel krijgen: het opstartscherm is namelijk bijna hetzelfde als in A Link to the Past.

Verhaal

Zoals ik al eerder zei: de wereld mag dan gelijk zijn aan A Link to the Past, het verhaal is echter volledig vernieuwd. Al vrij snel ontmoet je de slechte Yuga die mensen uit Hyrule ontvoert door ze in schilderijen te veranderen en ze vervolgens mee te nemen naar Lorule. Voordat je naar Lorule kan moet je eerst nog een aantal taken volbrengen in Hyrule. Dit gaat allemaal in een snel tempo aangezien enorme lappen tekst, introducties en tutorials niet in deze game zitten. Dit was wel het geval in eerdere Zelda titels. Door deze snelheid ben je eigenlijk na tien minuutjes in de eerste dungeon. Daarnaast zorgt dit tempo dat het verhaal niet langdradig en saai wordt, maar juist je aandacht blijft vasthouden.

the-legend-of-zelda-a-link-between-worlds-art_1024.0_cinema_640.0

Grootse veranderingen

In bijna alle Zelda games tot nu toe had je en een lineaire verhaallijn, waarbij je dus niet zelf mocht kiezen in welke volgorde je de dungeons bezocht. Elke keer kreeg je in een dungeon een item dat noodzakelijk was om verder te komen. A Link Between Worlds gooit dit systeem compleet om. In dit spel kan je namelijk zelf bepalen in welke volgorde je de dungeons afgaat en ook zijn alle items al vanaf het begin te verkrijgen. Deze items zoals de Hookshot en Bow kan je namelijk huren van de reizende verkoper Ravio. Ravio neemt zijn intrek in jou huis en jij kan vanaf dat moment alles van hem huren voor een tiental Rupees. Na een bepaald punt in het spel kan je de wapentuigen zelfs kopen, maar voor veel meer Rupees. Als je items koopt, kan je deze brengen naar Mother Maiamai voor een upgrade. Gehuurde items kunnen deze boost niet krijgen. Erger nog, je verliest al je gehuurde items als je door je levens heen bent.

A_Link_Between_Worlds_-_Rovios_Shop

Vijanden en Dungeons

De vijanden die je tegen komt zijn bijna allemaal vijanden uit A Link to the Past, maar dan in een nieuw jasje. Een paar dungeonbazen zijn wel veranderd ten opzichte van A Link to the Past, maar ook een aantal oude bekenden als Blind en Moldorm keren terug.

In het spel zijn er tien dungeons met allemaal hun eigen eindbaas en thema. Zo heb je de Ice Ruins die een winterse stijl heeft en de Turtle Rock met een lavathema. Daarnaast hebben ze allemaal hun eigen set vijanden en puzzels waardoor deze dungeons nooit eentonig worden. De kaarten voor dungeons zijn uit het spel gehaald. Dat betekent dat je zodra je binnenwandelt een overzicht hebt van de omgeving. De kompas, die je laat zien waar schatten en versleutelde deuren zitten, is nog steeds aanwezig.

images

Nieuwe krachten, nieuwe mogelijkheden

De grootste verandering uit deze game is toch wel dat je in een tekening kan veranderen. Je hoeft alleen maar op A te drukken en je verandert in een geschilderde Link op de muur. En het is geen kleine gimmick die je maar een paar keer gebruikt zoals de Ocarina of Time of de Harp of the Goddess. Het hele spel is gebouwd rondom dit idee. Elke dungeon, maar ook Hyrule en Lorule, maken gebruik van deze nieuwe kracht.

A-Link-Between-Worlds

Extra’s

Je hebt naast het verhaal een aantal extra’s. Zo kan je baby Maiamas terugbrengen naar hun moeder waardoor je items een upgrade krijgen, een potje honkballen of alle vijanden in de Treacherous Tower vermorzelen. Met deze mini-games kan je makkelijk je Rupees verdienen om items te kopen, maar de ultieme prijs is natuurlijk een Piece of Heart. Als laatste is er nog de Streetpass Modus. Met Streetpass kan jij een Shadow Link versturen naar een andere speler. Deze Dark Links zullen verspreid over Hyrule verschijnen en als je ze tegenkomt kan je tegen ze bevechten voor een mooie beloning. Hoe sterker je Shadow Link, hoe groter de beloning.

zeldalbw_02_thumb

Graphics, geluid en speelduur

Grafisch is deze game zeer sterk. Het 3D-effect is optimaal gemaakt: het is niet te overheersend, maar wel voegt wel degelijk iets toe. Elke plek heeft zijn eigen uitstraling en sfeer met daarbij toepasselijke muziek. De geluidseffecten in de game zijn geupdate versies van de geluiden in A Link to the Past, wat zorgt voor een nostalgisch gevoel tijdens het spelen. De muziek klinkt zo vol en echt, dat je bijna gaat geloven dat een orkest aan het spelen is.

De game loopt continu op een soepele zestig frames per seconde. Hoe groot het gebied ook is, of hoe sterk het 3D-effect aanstaat, de game hapert niet.

zelda_001_thumb

Voor 100% uitspelen zit je al gauw aan de 18/20 uur speelplezier. Dit is een goede tijd voor een handheld game. Daarnaast is dit alleen voor de normale modus. Je hebt naast het normale spel natuurlijk de StreetPass mogelijkheden en de Hero Mode. Dit alles zorgt ervoor dat je voorlopig genoeg speelplezier hebt.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds is een geweldig vervolg op A Link to the Past. De combinatie van de oude elementen en de compleet nieuwe maakt deze game tot een waar meesterwerk. Het verhaal loopt met een goed tempo en houdt je in zijn greep. Met zijn geweldige graphics en mooie muziek is deze game er eentje om nooit te vergeten. Het zou wel eens één van de beste Zelda’s ooit kunnen zijn.

+ Goed verhaal
+ Nostalgisch maar toch vernieuwend
+ Goede speelduur