3DS review: Pokémon X en Y

We hebben Pokémon X en Y voor het eerst aanschouwd in Januari, en nu, een kleine tien maanden later kunnen we eindelijk aan de slag met de eerste Pokémon RPG voor de 3DS! In deze review gaan we kijken of deze game zijn geld waard is of niet!

naamloosPokémon X en Y beginnen niet zoals je zou verwachten. Waar je in de voorgaande games naar de professor gaat om je eerste Pokémon te ontvangen ga je met X en Y naar je vriendengroep toe die bestaat uit kinderen van jouw leeftijd met allemaal een eigen doel. Je krijgt je Pokémon van Tierno, zijn doel is om met Pokémon een dansgroep op te richten en bestudeerd de bewegingen van Pokémon om zo met nieuwe dans moves te komen. Trevor is de kleinste van de groep, hij geeft je jouw Pokédex, hij is van plan om als eerste van de vriendengroep zijn Pokédex compleet te maken. Dan is er nog Shauna het meisje dat in iedereens voortgang geïnteresseerd is. Ten slotte is er een personage dat een jongen of een meisje kan zijn afhankelijk van de keuze die jij maakte in het begin van het spel. Wanneer je je eerste Pokémon hebt ontvangen kun je op weg gaan om wederom Pokémon Master te worden!

Gameplay

De besturing is net als in vorige games heel simpel, met de D-pad loop je (dit keer) in acht verschillende richtingen, wanneer je je skates hebt ontvangen skate je met de circle pad. En fietsen kun je doen met zowel de D-pad en de Circle pad in maar liefst 360 verschillende richtingen. De bedoeling is net als in de vorige games  om alle Gym Leaders te verslaan en de badges in ontvangst te nemen. Wanneer je acht badges hebt ga je naar de Pokémon League en daar moet je het opnemen tegen de Elite Four en ten slotte de Champion. Onderweg ontmoet je veel verschillende mensen, aardige en kwaadaardige zoals Team Flare welke een perfecte wereld wil creëren door middel van het leven op aarde uit te roeien met behulp van een super wapen. Dit moet jij als speler zien te voorkomen. Het verhaal is niet heel vernieuwend omdat het plot hetzelfde is als de andere games, maar toch zit er een twist in omdat je meerdere rivalen hebt en het spel veel nieuwe features met zich meebrengt. In het spel krijg je ook al snel een Exp-share, dit apparaat kun je aan zetten en hiermee krijgt elke Pokémon in je Party Exp wanneer je een Pokémon uitschakelt, dit is heel handig wanneer je een zwakkere Pokémon wilt trainen.

Nieuwe features

Pokémon X en Y brengt een scala aan nieuwe features met zich mee waaronder Mega Evolutie, Mega Evolutie is een tijdelijke evolutie van een Pokémon waarvoor deze Pokémon een Mega Stone moet hebben die bij de Pokémon hoort. Na het gevecht zal de Pokémon weer terugkeren naar zijn oude vorm. Mega Evolutie is een leuke toevoeging welke veel nieuwe strategieën oproept, je kan namelijk maar één Pokémon laten Mega Evolueren per battle en je moet dus keuzes maken welke Pokémon dat dan zal zijn. Mega Evoluties helpen je uit de brand in lastige situaties en zien er ook nog eens superstoer uit. Een minpunt van de Mega Evoluties kan zijn dat ze, zeker in het begin, enorm overpowered zijn en de types bijna geen verschil meer maken.

Een andere nieuwe Feature is het nieuwe Fairy-type, de inbreng van dit nieuwe type is best drastisch als je erover nadenkt dat ze voor het laatst een nieuw type hebben geïntroduceerd in Pokémon Gold en Silver, meer dan tien jaar geleden. Maar toch brengt ook het nieuwe Fairy-type veel nieuwe strategieën met zich mee omdat je beter moet letten op de weerstanden en zwaktes van je Pokémon waardoor het spel weer nét een tikkie geavanceerder wordt.

Er zijn ook nieuwe manieren van trainen, zo kun je in het wild horde encounters tegenkomen, hierbij moet je tegen vijf Pokémon tegelijkertijd vechten waardoor je dus meer Exp krijgt en je sneller levelt. Het voegt niet veel toe aan het spel omdat de horde Pokémon vaak zwak zijn en je er ook niet veel Exp. van krijgt, waardoor je uiteindelijk gewoon van ze wegrent omdat het toch alleen maar weer tijd kost. Super Training is ook nieuw, hierbij train je één bepaalde stat van een bepaalde Pokémon. Zo kun je bijvoorbeeld de Attack stat met vier punten omhoog brengen door middel van verschillende soorten oefeningen die je doet met je Pokémon. Deze feature is heel handig op bepaalde momenten omdat je zelf kan kiezen welke stat je verhoogd. De stats kunnen soms met wel meer dan 12 punten stijgen zonder dat je Pokémon überhaupt een level omhoog gaat. Sky Battles is een nieuw soort gevecht dat plaatsvind in de lucht, je kunt hiervoor dan ook alleen Flying-type Pokémon gebruiken of Pokémon met de Levitate Ability. Deze gevechten zijn wel origineel, maar voegen wederom weinig toe aan de speelervaring en hadden daarom ook wel weggelaten mogen worden.

Pokémon Amie is een soort Nintendogs maar dan met Pokémon. Je speelt, aait en voedt je Pokémon om zo de band tussen jullie te vergroten waardoor ze beter zullen presteren in gevechten. Deze feature is heel leuk bedacht en voegt zeker wat toe aan het spel, je voelt namelijk echt een band ontstaan tussen jouw en je Pokémon. Elke individuele Pokémon heeft dan ook een ander karakter en dat zul je merken, de een houdt ervan om te worden geaaid onder de kin en de ander word liever geaaid op de buik. Op deze manier brengt Game Freak diversiteit in deze feature waardoor je het vaker zal gebruiken.

Wonder Trade is een soort gokspel wat wordt gebruikt binnen het PSS-systeem, je geeft een bepaalde Pokémon op om te ruilen en krijgt er direct een andere willekeurige Pokémon voor terug die online wordt aangeboden, het is een leuk principe waar je gebruikt het weinig omdat je over het algemeen zwakke en gewone Pokémon terugkrijgt.

Graphics

Wat er valt te zeggen over de graphics is dat de bekende sprites van de DS zijn omgetoverd in vol geanimeerde objecten en dus veel vloeiender bewegen. Je hebt een dynamische camera die om het personage heen draait op sommige momenten en in Lumiose City kun je de camera zelfs zelf besturen! Ook tijdens de battles zijn de sprites omgeruild voor geanimeerde modellen van de Pokémon wat natuurlijk op zich al heel mooi is, daarbij komt ook nog dat de camera gedurende een gevecht om de Pokémon heen draait waardoor het gevecht er dynamischer en levendiger uitziet wat natuurlijk fijner is voor het oog. Toch heeft Game Freak een keuze moeten maken, een volledig 3D-Spel met matige graphics of een 2D-spel met hier en daar wat 3D-effecten met mooie graphics. Ze hebben gekozen voor het laatste, wat in mijn ogen de goede keuze was. De 3DS is niet sterk genoeg om alles in 3D te kunnen weergeven en dat is ook te zien in de 3D gevechten, het beeld stottert veel in de 3D-modus wat zonde is. Het 3D voegt ook niet veel toe, heel weinig zelfs. Het is te zien dat Game Freak een 2D game voor ogen had en later toch nog wat 3D-elementen heeft geïntegreerd om de fans tevreden te houden. Single Battles kunnen in 3D, Double battles en meer moeten in 2D worden gespeeld. Alle moves zijn natuurlijk weer geüpdate qua uiterlijk en zien er echt heel gaaf uit in 3D, al stottert het beeld wel weer tijdens bepaalde moves in 3D. Toch is er ook nog wat te vertellen over het 3D wat niet negatief is, sommige grotten en hideouts van Team Flare zijn namelijk wel in volledig 3D en dat ziet en zeker netjes uit. Dat 3D-effect kun je vergelijken met Super Mario 3D Land, niet te veel diepte maar ook niet te weinig. De Pokémon League is ook helemaal in 3D en dat ziet er echt bewonderenswaardig uit. Verder ziet de overworld er prima uit, vergeleken met de DS-games ziet het er echt enorm verbeterd uit.

Geluid

Het geluid in de game is echt heel mooi, met de nieuwe techniek van de 3DS kun je natuurlijk ook mooiere muziek gebruiken en dat is te merken, de Gym-muziek is heel erg oppeppend en de Route-muziek geeft je een avontuurlijk gevoel en dat is precies wat we willen hebben met muziek. Alle cries van de Pokémon zijn ook geüpdate waardoor ze een stuk ‘voller’ klinken, dat zul je al vanaf het begin merken. Pikachu heeft zelfs de stem van de Anime gekregen waardoor deze ook echt ‘Pika Pika’ zegt, dit is een leuke toevoeging, niet noodzakelijk maar zeker leuk.

Online mogelijkheden

Je kunt echt zoveel doen online, battles, trades, battle spot, wonder trade, shout outs, holo casters, game chat, O-powers, Game Sync, GTS en nog meer, te veel om allemaal te behandelen, toch ga ik de belangrijkste even bespreken. Wanneer jij en een vriend samen online Pokémon X en Y gaan spelen kun je ervoor kiezen om Game Chat aan te zetten, dit werkt echt verrassend goed tot mijn verbazing. Je kunt elkaar echt heel goed verstaan, zelfs met op de achtergrond de battlemuziek. Dit is een hele leuke toepassing omdat je elkaar live kan horen balen wanneer je een Pokémon uitschakelt. Wanneer je internet connection aan hebt staan op je PSS-systeem zul je ook willekeurige mensen op het touch screen tegenkomen en ze uitdagen, of met ze ruilen. Dit zorgt ervoor dat Pokémon X en Y altijd interactief zijn en je dus niet zo snel uitgespeeld bent. Toch heb ik een klein minpuntje betreffende het online ruilen, je kan zoeken naar een bepaalde Pokémon of jouw Pokémon te ruil aanbieden maar je kan nog steeds niet zien welke spelers jouw Pokémon willen en wat  ze daarvoor aanbieden. Dat is iets waar ik stiekem op had gehoopt bij Pokémon X en Y te zien, maar het mocht niet zo zijn. Gelukkig is de rest van de online mogelijkheden echt geweldig.

Duur van het spel

Het spel is natuurlijk nooit helemaal uitgespeeld totdat je letterlijk elke Pokémon hebt gevangen. Toch is het mogelijk om de Pokémon League te verslaan binnen 24 uur, hierna kun je nog op pad gaan voor Zygarde en Mewtwo. Ook kun je natuurlijk alle online mogelijkheden gaan uitproberen en iedereen online verslaan. Daarom is het moeilijk te zeggen hoelang het spel duurt, maar over het algemeen zijn we van Pokémon gewend dat je er heel lang zoet mee blijft.

Pokémon X en Y zijn werkelijk een revolutionaire games binnen de Pokémon serie en zijn in de ogen van verschillende mensen ook de beste Pokémon games tot nu toe. Game Freak wijkt af van de originele formule wat gewaagd is, maar het is gelukkig allemaal op zijn pootjes terecht gekomen met als eindresultaat een game om trots op te zijn. Deze game is een echte ‘Must Have’ voor de 3DS.

– Weinig plekken met 3D
– 3D battles zijn vaak stotterig
– Verhaal is een beetje standaard ondertussen