3DS Review: Liberation Maiden

Dit is weer zo’n Japans spel, zo’n spel die niemand echt opmerkt, zowel de pers als de consument geven er uiteindelijk weinig aandacht aan terwijl sommige Japanse spellen toch wel tot de parels behoren. Liberation Maiden behoort tot deze categorie, is het zijn geld waard? Dat lees je hier!Het spel werd uitgebracht samen met 2 andere games(3 andere games in Japan) exclusief in de Nintendo eShop. In Japan verschenen de spellen op één cartridge onder de naam Guild 01.

Uitgegeven door Level 5(onder andere bekent van Professor Layton en de Inazuma Eleven series) heeft een aantal verschillende ontwikkelaars gevraagd om voor hun een kleiner spel te maken om deze zo uit te brengen samen met de anderen. In Europa besloot men om de Guild 01 spellen alleen in de eShop uit te brengen voor een zachter prijsje, waardoor misschien meer mensen een spel van de serie zouden kopen. Het eerste spel wat uitkwam was Liberation Maiden ontwikkeld door grasshopper Manufacture die onder andere No More Heroes voor de Wii hebben gemaakt.

Japans? Dat kan niet!

Het eerste wat je opmerkt als je het spel speelt: ‘Wow dit is Japans!’ Althans dat gebeurde bij een aantal kennissen. Het spel speelt zich al af in Japan, jij speelt als Yoko, de jongste Japanse president ooit die Japan moet beschermen tegen een gigantische vijandelijke aanval. Het spel is verdeeld in 5 levels, ieder level bestaat uit een gigantische map waar je doorheen kunt vliegen. Je doet verschillende missies om zo een eindbaas die meestal in het midden zit te unlocken. Die kleine missies bestaan vooral uit het verslaan van ‘lesser spikes’ deze verzorgen het schild van de eindbaas van het level, als je al deze lesser spikes verslaat, dan zul je het mogen opnemen tegen de grotere versie.

Liberation maiden gameplay 1

Lange speelduur, wat is dat?

Toen de credits over het scherm rolde was de verbazing groot, was het spel maar anderhalf uur lang? Het gaat in dit spel om je highscore, Sin and Punishment Successor of the Skies was ook zo kort en dat spel leek er redelijk op. Het gaat in dit spel erom dat je zo veel mogelijk de levels herhaald en zo je score verbeterd. Ook moet je proberen het spel uit te spelen op een moeilijker niveau want dat geeft de kick.

Liberation Maiden Gameplay 2

Voor wie is het spel geschikt?

Dit spel is een apart geval, je moet jezelf erin kunnen vinden het opnieuw spelen van levels en je highscore verbeteren. Je moet tevens tegen een Japanse sfeer kunnen, want de Japanse pop muziek vliegt bij een bepaald level om je oren.

Liberation Maiden is echt een spel wat je eigenlijk geen score zou moeten geven, het verschilt namelijk voor iedereen. Het spel is namelijk zo Japans, vrij kort en je moet van de genre houden dat het lastig is een algemene mening hierover te geven. Het is zijn geld zeker waard als jij houdt van Japanse games die kort zijn.

– maar die valt snel al in herhaling
– Zeer kort verhaal
– Geen online leaderboards