3DS Review: 10-in-1 Arcade Collection

We kennen allemaal de grote arcade-klassiekers, zoals Space Invaders en Breakout. Ontwikkelaar Gamelion heeft de hoofdideeën van deze games genomen, bewerkt en samengepropt tot een nieuwe game. Kan deze collectie van bewerkte klassiekers ons toch nog amuseren?

Als je begint met spelen van 10-in-1 Arcade Collection, valt al meteen op dat de titel een beetje misleidend is. Want geen van de spellen zijn ooit in arcades verschenen, of in ieder geval niet in deze vorm. Dat maakt voor de gameplay eigenlijk niet uit, want die lijkt wel sterk op oude klassiekers. In totaal zijn er tien games om uit te kiezen, met allemaal een totaal ander genre. Er zijn actie, platform en puzzelgames.

Oud, maar toch nieuw

Ook al gebruikt de game retro-graphics, door het gebruik van 3D voelt het toch als nieuw. De achtergronden zijn kleurrijk en verrassend levendig. Ook de 8-bit muziek mag niet ontbreken, welke lekker vrolijk is en goed op de spelletjes aansluit. Iedere arcade-fan zal zich als een vis in het water voelen met deze simpele games, maar nieuwkomers zullen zich misschien snel gaan vervelen. Veel games zal je wel herkennen, maar sommige lijken nooit eerder te hebben bestaan. Neem Devil Maze, waar een engeltje moet proberen zielen te redden van duivels. Bij een arcade collectie denk je eerder aan de echte klassiekers. Ook Special Delivery, welke wel zeer verslavend is, geeft je geen retro gevoel. Voor een retrogame zijn het hooguit opmerkelijke keuzes.

large[1] (2)

Leuk voor eventjes

Als je op zoek bent naar een game met diepe gameplay, moet je verder zoeken. De collectie bestaat namelijk uit spelletjes die snel gaan vervelen. Ze zijn verslavend, maar té eentonig. Verwacht dus geen bijzonderheden die opeens optreden tijdens het spelen. Wel zijn de spelletjes leuk voor eventjes tussendoor, want je kan meteen aan de slag met spelen. De besturing van de games valt ook een beetje tegen. Het werkt niet precies zoals je het wil. Dat ligt er vooral aan dat de mensen/voorwerpen die je bestuurt, vaak erg traag zijn. De games zijn niet “onbestuurbaar”, maar het had zeker beter gekund.

large[1]

Het blijft bij tien games

Elke game bevat een aantal opties om te kiezen voor het games. Vreemd genoeg doet 10-in-1 Arcade Collection dat niet. Je kiest een game en begint meteen met spelen. Het is niet mogelijk iets aan te passen, of überhaupt controls te kiezen. Zelfs een scoreboard ontbreekt. De game slaat wel je high score op, maar niet in een lijst met eerdere prestaties. Ook valt er niks vrij te spelen; er zijn geen nieuwe spelmodi of verborgen spelletjes. Hierdoor zal je minder gemotiveerd zijn om alles van het spel te zien.

3DSDS_10In1ArcadeCollection_03_mediaplayer_large[1]

Er valt niet veel meer te zeggen over de game. Het is een leuke collectie van pseudo-arcade games, maar verwacht er niet teveel van. De spelletjes gaan namelijk snel vervelen, en je zult je vaak ergeren aan de slechte besturing. Maar al-met-al is het geen slechte game. Zoals al eerder is gezegd; het is leuk voor tussendoor. Wel erg jammer is dat de arcade-games niet origineel zijn, maar enkel spellen die er op lijken. Je kan dit vergelijken met de échte Ola-raketjes en de huismerk-raketjes. Sommigen geven de voorkeur aan de originelen, andere hebben liever de nagemaakte ijsjes.

– Verveelt snel
– Trage besturing
– Geen originele arcade-games