3DS Review: Mario & Luigi: Dream Team Bros.

Het is alweer tien jaar geleden dat AlphaDream de allereerste Mario & Luigi-RPG uitbracht. Slechts een paar maanden geleden werd Mario & Luigi: Dream Team Bros. aangekondigd. Er was maar weinig informatie vrijgegeven tot aan de release. Heeft AlphaDream, na drie jaar ontwikkeling, een waardig vervolg gemaakt?

Van het bevechten van boonheksen, het verdrijven van alien-paddestoelen tot het vernietigen van een oeroude boosaardige ster. Mario en Luigi hebben al vele avonturen in hun gebroederlijke game-serie. Dit keer nemen de broertjes het op tegen de spookachtige vleermuiskoning Antasma. Daarbij reizen ze door het Sluimereiland en door de droomwereld. Tot nog toe heeft de serie alleen maar geweldige titels gehad, met Bowser’s Inside Story als absolute top. Kan Dream Team Bros. haar voorloper van de troon stoten, of is dat enkel een boze droom?

MLDT_-_June_Screenshot13

In het begin van Dream Team Bros. valt al meteen op hoe goed de pixel-art personages samengaan met de 3D-omgeving van het Sluimereiland. De pixel-achtige personages zorgen dat de cartoon-stijl, waar de serie bekend om is geworden, behouden blijft, terwijl de 3D-omgevingen zeer vernieuwend zijn. De animaties lopen heel erg gladjes; elke kleine beweging van de Mario broers is fantastisch gemaakt. Ook de animaties van de driedimensionale voorwerpen en speciale effecten zijn zeer gedetailleerd en perfect voor het 3D-effect van de handheld. Je kan de hele game spelen zonder ook maar gebruik te maken van de 3D, al ziet alles er wel een stuk fascinerender uit.

De droomwereld is een heel ander verhaal. Daar is alles in getekende stijl gemaakt. De 2D-levels zijn gebaseerd op de plaatsen waar Luigi op het Sluimereiland in slaap valt. Dus valt Luigi in slaap op het Sluimerslot, dan kan Mario het Droomsluimerslot bezoeken. In de dromen worden personages bekeken vanaf Luigi’s gedachten. Vandaar dat sommigen zich iets anders gedragen in de dromen van Mario’s jongere broer. Dromen van Luigi variëren ook enorm in lengte. Je hebt dromen waar je wel eventjes zoet mee bent, of dromen waar je maar een enkele ruimte hebt. Wel zul je je grijze massa moeten gebruiken om alle Sluimers, die gevangen zitten in nachtmerriebollen in de droomwereld, te redden.

3DS_MarioLuigi3DS_022013_Scrn08

De puzzels bestaan voornamelijk uit het gebruiken van Luigillusies. Droom-Luigi, het onderbewustzijn van Luigi die Mario volgt in de droomwereld, kan namelijk bezit nemen van bepaalde voorwerpen. Door Starlow te laten prutsen met Luigi’s gezicht in de wakkere wereld, worden de Luigillusies in de droomwereld beïnvloed. Trek aan Luigi’s snor om Mario te grijpen met bladeren van bomen, of laat hem niezen voor een krachtige tornado. Alles is mogelijk, want het blijft een droom.

3DS_Mario&L4_scrn13_E3

Het gevechtssysteem in de wakkere wereld lijkt nog steeds op dat van voorgaande delen.  Mario wordt bestuurt met de A-knop, Luigi met de B-knop. Het springen en hameren op vijanden is onveranderd na het vorige deel. Wel hebben Mario & Luigi nu hun eigen speciale duoaanvallen. De duoaanvallen zijn allemaal compleet nieuw, en maken ook leuk gebruik van het 3D-effect. Sommige zijn wel moeilijk om uit te voeren. Gelukkig kan je ze altijd oefenen, of zet je de “slome stand” aan, waarna de speciale aanval trager verloopt en dus makkelijker is uit te voeren.

CTRP_Mario&L4_scrn05_Ev04

De droomwereld brengt veel vernieuwing naar de gevechten. Mario vecht namelijk alleen. Of ja, alleen is niet helemaal waar. Luigi’s energie voegt zich namelijk samen met  Mario’s energie. Daardoor is Mario vele malen sterker dan in de wakkere wereld. Ook verdediging werkt nu anders. Het is niet meer enkel rennen en springen, maar ook lopen wordt toegevoegd in de droomwereld. Duoaanvallen worden vervangen door de zogeheten Luigio-aanvallen. Hierbij worden honderden Luigiopieën gebruikt om enorme schade te veroorzaken. Dus kort samengevat brengt de droomwereld heel veel grappige nieuwe elementen.

3DS_Mario&L4_scrn14_E3Naast de gewone gevechten zijn er ook nog de spectaculaire reuze-gevechten. Hierbij groeit Luigi tot twintig keer zijn normale lengte. Als reus kan hij het opnemen tegen reusachtige vijanden in de droomwereld. De gameplay van de titanenstrijd lijkt op die van de Giant Bowser Battles uit Bowser’s Inside Story. Maar dit keer wordt er gebruik gemaakt van heuse 3D-modellen in plaats van de gebruikelijke pixel-art. Het 3D-effect wordt automatisch uitgeschakeld, omdat het gevecht anders onoverzichtelijk wordt.

Yoko Shimomura heeft enorm haar best gedaan op de muziek van de game. De deuntjes zijn ontzettend pakkend. Soms keer je naar gebieden terug om de muziek nog eens te kunnen horen. Wel kan de muziek soms wat schel zijn als het geluid op maximaal staat. De Italiaanse stemmetjes van Mario en Luigi zijn in een woord geniaal. Ze zijn zeer humoristisch en voegen meteen weer wat persoonlijkheid toe aan de Mario broers.

Mario & Luigi: Dream Team Bros. is een ontzettend groot spel. Je zult vele uren bezig zijn de verhalenlijn uit te spelen. Ook zijn er nog vele side-quests om te doen. Wel begint de game met te veel tutorials. Maar als je door de zure appel heen bent, begint het plezier van deze fantastische game. Het verhaal zit net als bij de andere games uit de serie vol met humor. Zelfs de Nederlandse vertaling is ontzettend grappig in Dream Team Bros. In plaats van een beetje ongemakkelijke grapjes waar niemand om kan lachen, hebben de vertalers nu hun uiterste best gedaan toch enorm veel humor in de Nederlandse versie te brengen. Het brutaaltje Starlow heeft er geen enkele moeite mee om menig Sluimereilander uit te schelden als niet alles volgens plan verloopt.

Samengevat overtreft Mario & Luigi: Dream Team Bros. veel stoute dromen. De combinatie van de cartoony graphics, verfrissende gameplay, het humoristische verhaal en de vrolijke deuntjes maakt deze game tot een must-have voor 3DS-bezitters.

– Muziek wordt schel bij te hoog volume
– Te veel tutorials in het begin

+ Zeer vernieuwende gameplay