Review: AquaMoto Racing 3D

largeHet is vakantie en zomers warm; tijd voor een tropische review. AquaMoto Racing 3D is een 3DS versie van de populaire iOS jet-ski game en uitgebracht door Zordix. Heeft de game voldoende fungehalte  en is het verfrissend genoeg om nog eens te spelen of valt het in het water? Lees de recensie en oordeel zelf.

Het eerste waar je bij AquaMoto Racing aan denkt is de N64 hit Wave Race. Racen met je vrienden met een jet-ski op het water. Dat spel werd destijds goed ontvangen en werd tot op heden nog niet geëvenaard wat betreft het fungehalte. De verwachting is dat AquaMoto Racing het zelfde niveau haalt als Wave Race.

Als je het spel opstart krijg je een scherm te zien waar je kunt kiezen of je alleen of  wilt spelen of  multi-play wilt doen.
large (1)In dit scherm klik je op ‘optie’   , en kun je jouw rider een naam geven en zijn er nog wat andere opties. Daarna bepaal je of je  deel wilt nemen aan de championship of een race tegen de computer. Daarnaast is het ook mogelijk te multi-playen met je vrienden of andere deelnemers. In deze mode kun je zelf een nieuwe groep starten en een naam geven of meedoen met een al bestaande groep. Je begint de championship met de beginnerscup en naarmate je meer wint, unlock je steeds meer parcoursen. Zowel in de korte race als de championship zijn er maximaal zeven laps, race je tegen maximaal 5 tegenstanders en zijn de parcoursen in te stellen als easy-, normal- en hard mode. In de korte race kun je ook de storm mode instellen, om zwaar weer en hogere golven te creëren. Je kunt je voortgang bekijken bij de statistics en bij achievements. Natuurlijk is er ook een garage, maar anders dan de naam doet vermoeden is het alleen mogelijk met je zuurverdiende geld telkens een geüpgrade versie van je jet-ski te kopen. Je kunt er tenminste gratis de kleur van je outfit kiezen. Het is makkelijk navigeren door de keuzeschermen, je gebuikt daarbij zowel de stylus als de button controls.

Dan gaan we nu maar eens beginnen met een korte race tegen de computer. Voordat je ermee begint geef je jouw rider een naam. Wacht, er moet ook nog gekozen worden waar de race wordt gehouden. Eens kijken, een tropisch waterballet lijkt wel iets. Vindt je dat niets, reis je gewoon af naar Egypte of Griekenland. Elke locatie ziet er verschillend uit, maar de gameplay blijft overal hetzelfde. Even de easy mode en vijf tegenstanders instellen en gassen maar. Dat gaat wel erg gemakkelijk in de easy modus, je stuurt de jet-ski langs een soort boeien, rode en gele. largeBij de rode moet je linksom en bij de gele via de rechterkant. Mocht je toevallig aan geheugenverlies lijden, is er ten overvloede bij elke boei een grote pijl te zien die precies aangeeft aan welke kant je er langs moet scheuren met je waterbolide. Daar komt de eerste boei. Hé wacht, ze gaan allemaal tegelijk door de bocht, het scherm lijkt plotseling vol te zitten met korrels, dat blijken de golven te zijn. Op zo’n moment ziet alles er nogal chaotisch uit, en soms wordt het beeld wat korrelig.

In de easy mode wordt je met gemak telkens eerste en steekt jouw rider na de finish zijn armen in de lucht ten teken dat hij erg blij is met de overwinning. In de ‘normal-‘ en ‘hard’ mode wordt dit een stuk lastiger en laat jouw rider menigmaal uit frustratie zijn hoofd hangen na de finish. Om in de racestemming te blijven hoort er ook een enerverende sound bij, maar erg spannende muziek wordt het eigenlijk niet. Je hoort het geluid wel eens haperen, vooral als je net gefinished bent. Het is irritant en niet leuk als je nog in een overwinningsroes bent.

Stel je de ‘storm’ mode in wordt het beeld donker en worden de golver iets woester, en zie je niet altijd welke kant je eigenlijk uit moet, zodat je regelmatig jouw jet-ski op het strand parkeert. Je hoort ook in bijna elke bocht een irritant stemmetje dat het nodig vind je aan te sporen door “come on” te roepen. Waarschijnlijk worden racers niet erg hoog ingeschat in hun racekwaliteiten of vreest men dat niemand enthousiast genoeg is. Het is overbodig en leidt je ook af van de race.

large (3)Dan gaan we maar een lap proberen in de 3D stand. Het 3D effect is goed ingesteld, maar tijdens de race kan het wel eens gebeuren dat het beeld wat wazig wordt als je iets te enthousiast andere deelnemers voorbij wilt racen. Voor gamers die snel last hebben van duizeligheid, is de 3D stand niet echt aan te raden; in de 2D stand is het net zo makkelijk. Grafisch is het redelijk, maar het had beter geüpgrade kunnen worden voor de 3DS. Zoiets mag je als speler op z’n minst verwachten. De graphics zijn vrijwel identiek aan de iOS versie, en dat is goed merkbaar aan de randen in het beeld, het hakkelt een beetje zo nu en dan. Maar je kunt de race alsnog goed spelen, het zijn net de kleine details wat verbeterd had kunnen worden. Om te vergelijken zie je twee trailers van de intro. Eerst de iOS versie en daarna de 3DS versie.

Al met al is dit een leuk spel om mee te nemen als je op vakantie gaat, zeker als je jouw vrienden mee kunt slepen om samen een potje te multi-playen, maar eigenlijk hoort een race-game niet thuis op zo’n klein schermpje, of je nu door het water scheurt of over land baggert met je bolide.

– Beeld soms te korrelig.
– Geluid hapert zo nu en dan.
– Had grafisch beter gekund voor 3DS.