Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

3DS eShop Review: Mario and Donkey Kong: Minis on the Move

En zo komen we aan bij het vijfde deel van de Mario vs. Donkey Kong serie, maar wat is dit? Mario én Donkey Kong? Hebben ze dan toch de strijdbijl begraven? Betekent dat het einde van de serie, of een nieuw begin?

Mario, Donkey Kong en Pauline zijn in dit nieuwe deel een kermis begonnen waarbij de Minis de hoofdrol spelen. De game is onderverdeeld in in de “Main Game”, “Minigames”, “Create and Share” en de “Toy Collection”. Voor dit review zal ik elke categorie grondig afgaan voor een goed beeld van deze downloadtitel.

De “Main Game” is de hoofdcategorie van de game. Het is onderverdeeld in vier speelmanieren. In de eerste categorie, Mario’s Main Event, moet je een Mini van A naar B leiden. Dat doe je door wegen neer te leggen voor je Mini, wegen die als blokken uit een Warp Pipe op een stapeltje vallen. De stapel kan maximaal vijf blokken hoog zijn, zes betekent Game Over. Ook moet je op de Timer letten, en natuurlijk moet je je Mini beschermen tegen vijanden, valkuilen en andere hindernissen. En om alles nog leuker te maken moet je drie Mario-munten pakken à la New Super Mario Bros. De eerste puzzels zijn erg simpel en zijn eigenlijk onmogelijk niet te voltooien, maar de latere levels kunnen echt ingewikkeld zijn. Gelukkig is het mogelijk een puzzel op te geven. Dan wordt hij geteld als “gehaald” en kan je aan andere puzzels verder.

396px-3DS_MarioDKMOTM_022013_Scrn07

De tweede categorie is Puzzle Palace. Als je denkt gek te worden van Mario’s Main Event, kan je hier een beetje uitrusten. Je hoeft namelijk niet op Timers of de snelvullende Warp Pipe te letten. Je krijgt namelijk een hoeveelheid blokken tot je beschikking waarmee je de Mini naar de goal moet brengen. Het is een stuk minder stressvol dan de vorige mode, en is dus perfect voor wat rust na de paniek die Mario’s Main Event heet.

De derde categorie is Many Mini Mayhem. Zoals je misschien al uit de naam hebt opgemaakt moet je hier meerdere Minis. De regels zijn ook weer iets anders. Er zijn namelijk twee verschillende soorten puzzels, namelijk puzzels waarbij je geen wegen hoeft neer te leggen en dus gebruik moet maken van andere gimmicks op het veld zoals lopende banden en schakelwegen. In de andere soort liggen alle wegen al op het veld, maar helemaal door elkaar. Je moet dan alle wegen verplaatsen en hergebruiken. Ook deze speelstand kan best stressverwekkend zijn, door de vele Minis die je moet begeleiden.

De laatste categorie is een heuse nachtmerrie, Giant Jungle. De andere spelstanden hebben zo’n 50 à 60 puzzels, deze heeft er slechts drie. Maar deze drie puzzels zijn ontzettend moeilijk. Je speelt de puzzels net als in Mario’s Main Event, maar dan op een veld dat misschien wel acht keer zo groot is als een standaard puzzelveld. Je hebt ook maar weinig tijd op de Timer, dus zul je klokjes moeten grijpen op weg maar de goal. En voor de extreem goede puzzelaars zijn er ook nog tien Mario-sterren om te verzamelen.

M&DKMotM2

Naast de vier hoofdgames heb je ook nog vier minigames. Deze minigames zijn erg leuk om te spelen na een moeilijke puzzel om weer even bij te komen. De minigames maken allemaal gebruik van het Touch Screen, bijvoorbeeld het schieten van Mini Mario’s of het vissen naar Fly Guys. De minigames gaan niet bepaald heel diep en zorgen dus alleen maar voor een beetje ontspanning na het puzzelen.

396px-3DS_MarioDKMOTM_022013_Scrn03

Voordat ik inga op de “Create and Share” functie ga ik nog even in op de kwaliteit van de graphics en de muziek. Iedereen die bekend is met de serie zal zien dat de kwaliteit enorm is vooruitgegaan. Van de 2D platformpuzzels van de vorige delen naar een 3D top-down perspectief. Van het 3D effect is tijdens de “Main Game” niet veel merken, omdat je toch constant naar het Touch Screen kijkt. Maar het 3D-effect ziet er wel goed uit in de “Main Game” en voegt wel degelijk iets toe aan de spelbeleving. Tijdens de minigames is het 3D-effect erg mooi, maar op volle stand iets té overheersend. Op halve sterkte is het 3D-effect minder overheersend en wat fijner voor de ogen.

De muziek is zoals je zou verwachten van de Mario vs. eh… and Donkey Kong serie, namelijk vrolijk en catchy. Remixen van Peach’s Castle en Jungle Japes spelen door de verschillende gamemodi. De stemmetjes van de Minis zijn zoals de vorige delen heel schattig. Je wilt bij de minigames Mini Mario gewoon misgooien om zijn “Mamma Mia” te horen.

Als laatste wil ik nog stilstaan bij “Create and Share”. Het maken van je eigen puzzels is een terugkerende functie in de serie geworden vanaf Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis. De level editor borduurt voort op een reeks steeds-beter-wordende puzzelmachines. Je kunt in totaal honderd eigen puzzels opslaan, maar je kan ze ook via internet delen en laten beoordelen. En natuurlijk kan je ook levels downloaden van vrienden en vreemden om zelfs na het voltooien van de “Main Game” nog steeds veel te doen hebt.

M&DKMotM1

Door het verzamelen van de Mario-munten kan je minigames en speelgoedkarakters vrijspelen. In de “Toy Collection” kan je je verzameling Mini-figuren zien en ze zelfs een beetje oppoetsen. Een grappige toevoeging aan de game, maar jammer dat Nintendo niet alle Minis speelbaar heeft gemaakt die je kan vrijspelen.

Alles even samengevat: het vijfde deel in de Mario vs. Donkey Kong-serie is een grote en positieve ontwikkeling in vergelijking met de andere delen. Het hoofdconcept van de serie blijft hetzelfde: leid je speelgoed van A naar B, maa dit keer in een volledig nieuw jasje. De game voelt helemaal niet aan als een downloadtitel, maar als een volledige game zoals die we in de winkels kopen voor de volle prijs. De game heeft zo veel speelmogelijkheden voor een lage prijs van €9,99. Dus houd je van puzzelen en actie? Dan is dit gloednieuwe deel uit de Mario vs. Donkey Kong-serie echt iets voor jou!

Gameplay: 9,5

Geluid: 9

Graphics: 9,3

Speelduur: 9,5

Cijfer: 9.3