3DS Review: Sonic & All Stars Racing Transformed

Vorig jaar verscheen Sonic & All Stars Racing Transformed al voor onder andere de Wii U, Op de Wii U pakte Sonic & All Stars racing Transformed enorm goed uit. Een leuke fun racer met prima gameplay en welke er ook nog eens erg goed uit zag. Nu ligt Sonic & All Stars racing Transformed dan ook voor de Nintendo 3DS in de winkels. Weet ook de 3DS versie hoge ogen te gooien of kun je deze versie beter laten liggen?

.

Voor wie de Wii U review niet heeft gelezen nog een korte introductie over de game. Sonic & All Stars racing Transformed is een echte fun-racer die qua gameplay nog best veel op Mario Kart lijkt. Kies een personage en ga vervolgens de baan op om de race te winnen. Tijdens het racen heb je natuurlijk beschikking over tal van power-ups en kun je overal boosts vinden. Tsja, dat klinkt echter erg als Mario Kart. Toch hoeft dat helemaal niet erg te zijn want dat bewijst Sonic & All Stars racing Transformed wel! Na flink wat uurtjes spelen blijkt Sonic & All Stars racing namelijk een erg leuke game te zijn! Bijster origineel is het allemaal natuurlijk niet (het is en blijft een Mario Kart kloon en op het transformeren na is er weinig vernieuwin) maar de pret doet het absoluut niet drukken!

Sonic & All Stars racing Transformed kent net als in de Wii U versie verschillende game modi waaronder een campaign mode. In deze mode zul je race na race moeten zien te winnen met als doel zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Het herspelen van races wordt in deze mode beloond want door de races verschillende keren te halen kun je meerder sterren verdienen en zo ook allerlei nieuwe characters unlocken. Overigens kent de game flink wat characers uit het SEGA universum en SEGA fans zullen het dan ook leuk vinden om de velen (ook wat oudere) personages in de game terug te zien. Sonic & All Stars racing Transformed kent daarnaast ook de bekende Grand Prix mode (te vergelijken met die van Mario Kart). Je gaat een toernooi aan bestaande uit een aantal vooraf bepaalde races met als doel per race zoveel mogelijk punten te halen om uiteindelijk bovenaan te eindigen en het toernooi te winnen.Daarnaast kun je natuurlijk ook losse races spelen. Er is in Sonic & All Stars racing Transformed voldoende te doen.

.

.Zoals de naam al doet vermoeden kun je in de game transfomeren. Je begint de races altijd op je kart maar tijdens de races zul je regelmatig veranderen om zodoende te vliegen of op het water te racen. Een leuke extra van de game die zorgt voor wat meer diverse races. Vooral de delen in de lucht zijn erg leuk. Het racen op het water is ook leuk bedacht en doet nog het meeste denken aan Wave Race. Zag alles er op de Wii U nog prachtig uit, de 3DS versie moet qua graphics wel flink inleveren. Maar dat is logisch gezien de mindere kracht van de 3DS. Het haalt niet het niveau van Mario Kart 7 maar voor een 3DS game ziet Sonic & All Stars Racing Transformed er alsnog prima uit. Jammer is wel dat de framerate af en toe inzakt. Dan het geluid. De muziek is vrolijk en past perfect in de game. Klein minpuntje is dat de algehele kwaliteit van het geluid net wat beter had gekund naar onze mening.

In plaats van een GamePad heeft de 3DS natuurlijk het touch-screen en hierop wordt de map tijdens het racen weergegeven. Op zich erg handig maar verder weinig bijzonder gebruik van het touch-screen. Daarnaast voelt de besturing minder lekker aan als de Wii U versie. In de Wii U versie was de besturing werkelijk perfect. Bij de Nintendo 3DS versie van Sonic & All Stars Racing Transformed voelt de besturing helaas minder lekker aan. De game is absoluut niet onbestuurbaar maar de besturing valt wel enigszins tegen.

Sonic & All Stars Racing Transformed is al met al een leuke game geworden op de 3DS. Het is allemaal niet bijster origineel maar de basis van de game op zich zit prima in elkaar. Een aantal (kleine) minpuntjes maken de game helaas geen echte topper maar wie van fun racers houdt zal aan Sonic & All Stars Racing Transformed absoluut plezier kunnen beleven!

Graphics         7,8

Gameplay       7,5

Geluid                7