Wii U eShop Review: Nano Assault NEO

Nano Assault Neo is zo’n typische shooter welke in de jaren tachtig enorm populair had geweest. Anno 2013 zijn dit soort spellen een stuk minder populair dan vroeger maar kent het genre nog steeds een groep trouwe fans. Fans van dit genre met een Wii U kunnen nu dan ook gaan genieten want Nano Assault Neo is inmiddels beschikbaar. En dat dit type game tegenwoordig niet meer zo geliefd is betekent absoluut niet dat het een slechte game is!

Nano Assault Neo is van de zelfde makers als onder andere Nanostray 1 en 2 welke op de Nintendo DS zijn verschenen. In je schip neem je het op tegen hordes vijanden en grote eindbazen. Dit alles zie je van bovenaf en ziet er indrukwekkend uit. Toch lijkt Nano Assault Neo minder op zijn voorgangers dan je zou denken. Nano Assault Neo kent namelijk geen hele levels meer waar je doorheen vliegt om vervolgens bij de eindbaas te komen. In Neo Assault Neo wordt je steeds in een ruimte gezet (een cell) en is het jouw taak alle vijanden (en bazen) te verslaan. Wanneer je dit is gelukt gaat een soort gat open en heb je het level voltooit.

De gameplay klinkt misschien een beetje simpel, dat is het absoluut niet. Nano Assault Neo is namelijk een enorm moeilijke game. Het eerste level speel je dan nog zonder veel problemen uit, daarna gaat het niveau al snel omhoog. Vrijwel nooit zul je een level nog in een keer makkelijk uitspelen. Telkens weer zul je een level moeten oefenen en oefenen om beter te worden. En oefenen loont want je zult zien, na voldoende oefenen speel je een level dan eindelijk uit! Je hebt beschikking over verschillende wapens en sterkere wapens zul je absoluut nodig hebben om verder te komen. Na het spelen van een level kun je jouw verdiende punten gebruiken om extra levens en andere wapens te kopen. Overigens is het niet mogelijk om van te voren een moeilijkheidsgraad te kiezen dus je zult moeten dealen met het niveau van de game! Wordt alles je net iets te lastig, dan kun je de game eventueel ook met een tweede speler gaan spelen. Het wordt dan allemaal net wat makkelijker en het kan je helpen een level zo toch uit te spelen!

Het mooie aan Nanostray zit ‘m naar mijn mening in twee dingen: de graphics zelf en ook de eenvoud. Laten we beginnen met de graphics want deze zien er werkelijk fantastisch uit. Omgevingen schitteren op je scherm en alles ziet er haarscherp uit. Effecten worden ook nog eens prachtig in beeld gebracht. Dan hebben we nog de eenvoud van de besturing. Heerlijk hoe eenvoudig maar goed deze werkt. Met de linker stick bestuur je jouw schip en met de rechter stick schiet en richt je. Dit werkt meteen al vertrouwd en lekker waardoor je, wanneer je weer eens af gaat, nooit de besturing de  schuld kan geven.

Nano Assault NEO bevat in totaal zo'n 15 levels en voor een singleplayer avontuur is dat wel wat aan de korte kant. Zoals eerder vermeld kun je de game echter ook met een andere speler gaan spelen en is het mogelijk jouw scores online te zetten. Wanneer je de game hebt uitgespeeld en je ervan houdt je eigen scores te verbeteren, ben je dus nog wel een tijdje zoet met de game!

Nano Assault Neo is een prachtige game geworden maar let er wel op of je tegen een pittige uitdaging kan. Nano Assault Neo is moeilijk en eigenlijk alleen voor doorzetters. Maar hier geldt wel, wie doorzet wordt beloond!

Gameplay        8

Speelduur        7

Graptics             9