Wii U Review: New Super Mario Bros U

Jaren terug, op de Nintendo DS, maakte de klassieke Super Mario Bros gameplay zijn terugkeer en inmiddels zijn er alweer verschillende New Super Mario Bros spellen verschenen. Kreeg onlangs de Nintendo 3DS nog een nieuw deel, bij de lancering van de Wii U bracht Nintendo de game New Super Mario Bros U uit. Wat vonden wij van deze nieuwe Mario platformer? Lees het hieronder in onze uitgebreide review!

In New Super Mario Bros U speel je opnieuw met Mario in een geweldig 2D avontuur. New Super Mario Bros U kent verschillende werelden welke allemaal weer uit levels en bazen bestaan. Klinkt bekend? Dat zou zomaar kunnen want wie eerdere New Super Mario Bros spellen heeft gespeeld zal het met me eens zijn dat de game helemaal niet zo ‘new’ is. Begrijp me niet verkeerd, de game is alsnog een geweldige platformer die uitstekend in elkaar zit, de vernieuwing is toch wel erg ver te zoeken. Natuurlijk zijn er weer wat nieuwe power-ups aanwezig en kent de game een aantal GamePad mogelijkheden, verder is er weinig nieuws. Op zich maakt dit niet veel uit maar verwacht niets revolutionairs. Een nieuwe power-up in de game is de eikel welke je een stukje laat zweven en Mario kan zich ook aan voorwerpen vastklampen. Daarnaast keren ook veel bekende power-ups weer terug zoals de mini paddenstoel en de ice flower. Daarnaast kunnen we ook weer met Yoshi spelen. Naast de bekende Yoshi is ook baby Yoshi aanwezig welke onder andere licht kan maken, vijandjes op kan eten en in een balon kan veranderen. Dit zorgt uiteraard voor variatie in de gameplay maar eerlijk is eerlijk, daarmee hebben we de vernieuwingen wel zo’n beetje gehad.

New Super Mario Bros U kun je zowel met de GamePad als met de Wii Remote spelen. In je eentje maakt het vrij weinig uit tenzij je wilt overschakelen van de TV naar het scherm op de GamePad. Speel je alleen op de TV in je eentje dan kun je de game net zo goed met de Wii Remote spelen. Wanneer je met twee spelers aan de slag gaat zorgt de GamePad voor een leuke mogelijkheid. Terwijl een speler de game speelt met de Wii Remote, kan de andere speler ‘helpen’ via de GamePad. Zo kun je platformen maken waar Mario op kan springen om items die erg hoog liggen alsnog te bereiken. Daarnaast is het ook mogelijk om met vrienden tegelijk te spelen en deze keer zelfs met 5 man tegelijk. Het gevolg hiervan? Extra veel chaos maar dat is juist ook extra leuk! Heb je in totaal vier controllers, een GamePad en vier mensen om mee te spelen dan is dit zeker een aanrader om te doen.

In je eentje ben je ook wel even zoet met New Super Mario Bros U. Om te beginnen kent de game weer voldoende werelden. Zo is er onder andere een eikel vallei, een zandkastelenwereld en een ijswereld. Regelmatig verschijnen er ook extra missies op de world-map waarbij je een konijntje moet zien te vangen die iets van Toad heeft gestolen. Daarnaast valt ook op dat New Super Mario Bros U net wat moeilijker is dan zijn voorgangers en dat is een positief punt. De game is nooit te makkelijk en de latere werelden vormen een flinke uitdaging. Wordt een bepaald level toch net iets te moeilijk voor je? Wanneer je te vaak af gaat krijg je de optie om een level door de computer uit te laten spelen. Je bent er uiteraard geheel vrij in om hier gebruik van te maken. Aan het aantal levens zal het overigens niet liggen. Ieder leven zit vol met enorm veel muntjes en je zult merken dat je al snel veel levens opbouwt. Daarnaast zijn de bekende Toad huisjes weer aanwezig waarin je een mini game speelt voor extra levens of items. Heb je de story mode uitgespeeld dan kun je nog aan de slag met een aantal extra game modi waaronder een challenge mode en een strijd om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen.

Grafisch gezien ziet New Super Mario Bros U eruit zoals deze er op zijn mooist uitziet: in HD! Alles is haarscherp en enorm kleurrijk. De game is dan ook het best te omschrijven als New Super Mario Bros voor de Wii maar dan in HD. Toch heb ik wel een beetje het gevoel alsof Nintendo er meer uit had kunnen halen. Neem nu een spel als Rayman Legends of Trine, deze laten zien hoe mooi een 2D platformer er ook uit kan zien en vergeleken met die spellen moet Mario het wel afleggen. Qua geluid weinig te klagen. De vrolijke muziek is weer aanwezig en zorgt voor de oude en vertrouwde Mario ervaring.

New Super Mario Bros U is al met al weer een prima platformer geworden die lekker wegspeelt en waar je een flinke tijd zoet mee kunt zijn. Jammer is wel dat er wat weinig vernieuwing in zit en qua graphics had Nintendo toch wel wat meer uit de Wii U kunnen halen. Neemt niet weg dat dit wel degelijk een must-have is voor Nintendo fans!

Graphics        7,5

Gameplay     8

Geluid              8,5