Wii U Review: Sonic & All Stars racing Transformed

Een van de launch titels voor de Wii U is Sonic & All Stars racing Transformed. Het eerste deel verscheen een aantal jaren terug onder andere op de Wii. In dit nieuwste deel keren Sonic en zijn vrienden/vijanden terug en kunnen ze onder andere transformeren. Hoe pakt de game uit op de Wii U? Lees snel verder voor onze review!
.
Sonic & All Stars racing Transformed is een echte fun-racer die qua gameplay nog best veel op Mario Kart lijkt. Kies een personage en ga vervolgens de baan op om de race te winnen. Tijdens het racen heb je natuurlijk beschikking over tal van power-ups en kun je overal boosts vinden. Tsja, dat klinkt echter erg als Mario Kart. Toch hoeft dat helemaal niet erg te zijn want dat bewijst Sonic & All Stars racing Transformed wel! Na flink wat uurtjes spelen blijkt Sonic & All Stars racing namelijk een erg leuke game te zijn! Bijster origineel is het allemaal natuurlijk niet (het is en blijft een Mario Kart kloon en op het transformeren na is er weinig vernieuwin) maar de pret doet het absoluut niet drukken!
Sonic & All Stars racing Transformed kent flink wat game modi. Wanneer je in je eentje gaat spelen zul je vrnamelijk bezig zijn met of de bekende cups (finisch zo hoog mogelijk over vier verschillende tracks) of met de gloednieuwe career mode. In deze mode is het de bedoeling steeds verder te komen door verschillende races uit te spelen. Het leuke hieraan is dat de races erg divers zijn. De ene keer speel je een normale race, dan weer een VS race of bijvoorbeeld een boost race waarbij je door te boosten tijd moet verdienen. Elke race kun je met een ander character spelen en van te voren kies je op welk niveau je wilt spelen. Dit zorgt voor een goede balans qua moeilijkheidsgraad. Door het uitspelen van de races kom je niet alleen verder op de ‘world map’ maar unlock je ook allerlei extra’s zoals stickers, characters en banen. Leuk te melden is overigens dat de game een Outrun course kent als bonus! Kortom, een erg vernamelijke game modi naast de normale tournament mode met de verschillende cups! Maar ook qua multiplayer doet Sonic & All Stars racing Transformed het goed. Je kunt of met vrienden racen of online en dit verhoogt de levensduur van de game aanzienlijk. Voordeel is dat je ook op de GamePad kan spelen. Wanneer je tegen een vriend wil racen heeft ieder dan alsnog zijn eigen scherm. En uniek aan de Wii U versie is de mogelijkheid om met 5 spelers tegelijk offline te racen!
.
Zoals de naam al doet vermoeden kun je in de game transfomeren. Je begint de races altijd op je kart maar tijdens de races zul je regelmatig veranderen om zodoende te vliegen of op het water te racen. Een leuke extra van de game die zorgt voor wat meer diverse races. Vooral de delen in de lucht zijn erg leuk. Het racen op het water is ook leuk bedacht en doet nog het meeste denken aan Wave Race. Dit alles ziet er werkelijk prachtig uit. De tracks (welke allemaal gebaseerd zijn op SEGA spellen) schijnen en zitten vol met details. Alles is haarscherp en ook de characters zien er prachtig uit. Een enkele keer wil de frame-rate nog wel eens inzakken maar dit gebeurt erg weinig en maakt de game absoluut niet onspeelbaar. Enige minpunt hier is dat wanneer je niet aan het boosten bent, de game soms wat langzaam aan kan voelen.
Zoals ik net al beschreef is de GamePad dus niet alleen een map waarop je kunt zien waar je tegenstanders racen. Het is ook mogelijk over te schakelen van het TV scherm naar het scherm op de GamePad. Dit doe je door je vinger via het touch-screen naar beneden te sliden. Ik moet eerlijk zeggen dat de beeldkwaliteit op de GamePad wel aanzienlijk minder is dan op TV maar alsnog is dit een leuke extra. Verder bestuur je de game met de GamePad. Dit kan met de analoge stick of via de gyroscoop op de GamePad. De eerste besturingsoptie werkt prima maar via de gyroscoop (de Wii U GamePad dus bewegen) werkt een stuk minder. Je hebt hierdoor niet het gevoel de besturing volledig onder controle te hebben. Ik adviseer dan ook gewoon via de normale besturing te spelen met de analoge stick aangezien deze wel heerlijk aanvoelt!

Sonic & All Stars racing Transformed is een erg goede racer geworden. De game zit vol met game modi, velen leuke characters (van Sonic en vrienden tot Ulala en Amigo) en diverse tracks. Hierdoor is de game ook voor SEGA fans van vroeger extra leuk om te spelen! Grafisch gezien ziet alles er oogstrelend uit (het schijnt zelfs dat de Wii U versie net iets mooier is dan de PS3/360 versie!) en qua speelduur ben je wel even zoet met de game. Op het transformeren na brengt de game weinig vernieuwingen mee dus bijster origineel is  Sonic & All Stars racing Transformed absoluut niet. Maar ach, de Wii U kan wel een goede racer gebruiken!

Graphics            8,5

Speelduur         8,5

Gameplay          8

Geluid                   8

TOTAAL              8,2

Let op: mogelijk zit er een glitch in de game na het uitvoeren van de eerste update waardoor checkpoints tijdens de boost races niet geladen worden. Aangezien ik de game nog niet heb kunnen updaten is deze glitch niet in de review meegenomen. Ik weet niet zeker of de glitch ook in de Europese versie zit. In elk geval wel in de Amerikaanse versie. Spoedig zal er een nieuwe update komen die deze glitch dan weer weghaald.