3DS Review: LEGO Batman 2

Opnieuw ligt er een nieuwe LEGO game voor de Nintendo 3DS (en de meeste andere platformen) in de winkels. Deze keer betreft het LEGO: Batman 2 DC Super Heroes. Dit keer speelt alles zich af in Gotham City en zul je met Batman en andere helden de strijd aan moeten gaan met velen vijanden waaronder natuurlijk de bekende Joker. Hoe pakt LEGO: Batman 2 DC Super Heroes uit op de Nintendo 3DS? Lees snel verder voor onze review!

Wie al eens eerder een LEGO game gespeeld heeft, denk aan LEGO Star Wars, LEGO Indiana Jones of misschien wel de eerste LEGO Batman, weet al een beetje wat je kunt verwachten van de game. De LEGO spellen staan bekend om de wat simpelere maar wel leuke gameplay die vooral bestaat uit vechten en het oplossen van puzzels. Dat allemaal in een vrolijke LEGO stijl. Ook in LEGO: Batman 2 DC Super Heroes is dat weer het geval. In LEGO Batman 2: DC Super Heroes worden Batman en Robin behoorlijk door Joker en Lex Luthor op de proef gesteld en ga je de strijd aan in Gotham City. De gameplay bestaat met name uit veel vechten en het oplossen van puzzels. Regelmatig kom je een eindbaas tegen die je zult moeten verslaan. Een beetje de bekende LEGO gameplay dus. Nieuw in dit deel is echter dat de helden waar je mee speelt speciale uniformen aan kunnen trekken waarmee je speciale krachten krijgt. Zo kan Robin een uniform aan trekken waardoor hij door giftige stoffen heen kan en kun je Batman extra sterk maken met behulp van een speciaal uniform. Dit zijn slechts twee voorbeelden, door de game heen kom je allerlei uniformen tegen. Deze trek je overigens niet voor de show aan, je hebt ze nodig om verder te komen en puzzels op te lossen. Naast Batman en Robin kent de game nog meer superhelden waaronder Superman. De gameplay is in elk leven qua basis hetzelfde maar wordt toch uitdagend gehouden door de nieuwe personages die je ontmoet met hun eigen krachten. In totaal kent de game rond de 15 levels, niet heel veel en gezien de game niet al te moeilijk is kun je hier wel snel doorheen zijn en dat is best jammer!

LEGO Batman 2 is niet alleen op de Nintendo 3DS verschenen maar ook op de Vita en de consoles waaronder de Wii. En juist tussen de console versies en de handheld versies zit een belangrijk verschil: het ontbreken van een open wereld in de 3DS en Vita versie. Een behoorlijk gebrek gezien de open wereld juist zo vernieuwend en leuk is in de console versies. Waarom de 3DS en Vita geen open wereld heeft is niet geheel duidelijk zeker gezien de Wii dit toch ook heeft. Pluspuntje is dan wel weer dat de game er op de 3DS erg goed uitziet en zich prima kan meten met bijvoorbeeld de Wii versie van de game. Toch hadden we ook heel graag een open wereld gezien in de 3DS versie van LEGO Batman 2.

Ook nieuw in LEGO Batman 2 is dat de LEGO figuurtjes voor het eerst praten. Dit gebeurt tijdens de filmpjes in het spel. Waren deze komische filmpjes in de eerdere LEGO spellen al erg leuk, de erg goed ingesproken stemmen in de game maken dit nog leuker om naar te kijken. Een leuke vernieuwing in de LEGO serie die zich hopelijk voort gaat zetten in de toekomstige LEGO spellen. Zoals gezegd ziet de game er grafisch prima uit en dit geldt verder ook voor het geluid in de game. Naast de goede voice-acting is ook de muziek in de game weer prima in orde. Naast het vechten en het oplossen van puzzels in de game kun je ook weer de nodige muntjes verzamelen en hiermee kun je een True hero worden. Daarnaast kent de game ook speciale Justice-Leaque missies. Deze zijn alleen op de handhelds beschikbaar en hiermee wil men ongetwijfeld het gebrek van een open wereld wat compenseren. Maar om het nu volwaardige missies te noemen is toch een tikkeltje overdreven. Het komt er in deze mode op neer dat je een door de game bepaald personage bent die een golf vijanden moet verslaan. Leuk als je de story mode hebt uitgespeeld maar verwacht er niet al te lang mee zoet te zijn.

LEGO Batman 2 is bovenal een erg leuke game om te spelen en ongetwijfeld zul je jezelf goed vermaken tijdens het spelen. Jammer is wel dat de game vrij snel voorbij is en dat de open wereld in de handheld versies volledig is weggelaten. Wel ziet de game er dan weer prima uit op de 3DS en speelt het spel erg lekker weg. Ook de bekende LEGO humor is weer aanwezig in de game en al met al is LEGO Batman 2 toch een erg aardige game die alleen wat beter had kunnen zijn…

Graphics            8

Geluid                  8

Gameplay          7,5