3DS Review: Tekken 3D Prime Edition

We hebben nog niet vaak een Tekken game op een Nintendo platform gezien. De GBA kreeg destijds een Tekken game maar daar bleef het tot nu toe bij. Nu ligt ook Tekken 3D Prime Edition voor de Nintendo 3DS in de winkels. De Tekken serie staat bekend om de kwalitatief hoogwaardige vecht spellen. Weet de Nintendo 3DS dit niveau in stand te houden? Lees het in onze uitgebreide review!

Tekken 3D: Prime Edition is niet de eerste vecht game voor de 3DS. Street Fighter IV 3D en Dead or Alive: Dimensions gingen Tekken al voor en wisten de lat al aardig hoog te leggen. Wanneer je Tekken op de 3DS start kan de game zich qua graphics direct al meten met de eerder verschenen vecht spellen. Meteen wanneer je begint te spelen zal opvallen dat de game er bijzonder mooi uit ziet. Met prachtige character models, mooie omgevingen en een indrukwekkende 60 frames per seconde behoort de game tot de mooiere 3DS games tot nu toe verschenen. Het 3D effect oogt mooi en toont aanzienlijk meer diepte in de omgevingen. Een kanttekening moet gemaakt worden want wanneer je online gaat spelen zal het 3D effect automatisch worden uitgeschakeld. Hiermee wilde de ontwikkelaar ‘lag’ (vertraging tijdens het gamen) voorkomen en dat is prima gelukt. Ook tijdens het online spelen blijft de game erg soepel lopen en is het ontbreken van het 3D effect amper een gemis.

De game kent een indrukwekkend aantal characters waarmee je een potje kunt gaan vechten. In totaal kun je kiezen uit 41 characters waarbij we veel bekende personages terug zien keren maar ook een aantal nieuwe characters te zien krijgen. Niet alle 41 characters zijn direct beschikbaar, naarmate je verder komt in de game zul je steeds meer personages ontdekken. Maar op dit punt ontdekken we wel meteen een minpuntje van de game. Het verder komen in de game doe je namelijk niet via een soort story mode. Dit ontbreekt geheel in de game. In plaats daarvan speel je in je eentje vooral de quick-battle mode. In deze mode kies je een character en wordt je in een best-of-three wedstrijd gegooid. Naarmate je deze mode met meer characters uitspeelt zul je ook nieuwe personages unlocken. In je eentje kun je daarnaast ook trainen of aan de slag met de survival mode, toch missen we iets en dat je een soort story mode.

Gelukkig kent de game wel een uitgebreide online mode waarmee je flink wat uren zoet kan zijn. De online mode werkt prima en zoals eerder vermeld loopt alles erg soepel, mede doordat het 3D effect op dat moment wordt uitgeschakeld. Ook offline kun je aan de slag met de multiplayer mode maar helaas ontbreekt een download play optie. Om met een vriend lokaal te spelen moeten beide personen dus een kopie van de game hebben. Jammer want onder andere Street Fighter IV liet zien dat het samen spelen met een game card ook prima mogelijk is.

Een leuke extra die de game kent is een volledige versie van de film Tekken: Blood Vengeance, uiteraard geheel in 3D. Hiermee is Tekken 3D: Prime Edition de eerste game die een volledige film in 3D op het schijfje heeft staan. De kwaliteit van de film is prima, jammer is wel dat je de game in een keer moet kijken. Er is geen functie die onthoud waar je bent en op dat punt weer begint wanneer je de film weer gaat kijken.  Ondanks dat de kwaliteit van de film zelf prima in orde is moet gezegd worden dat het 3D effect in veel scenes amper opvalt. Een leuke extra dus die qua uitvoering beter had gekund.

Tekken 3D: Prime Edition is al met al een zeer goed ogende vecht game die prima weg speelt. De online mode zorgt voor een aantal uur speelplezier maar het ontbreken van een soort story mode die ervoor zorgt dat je telkens weer terug komt om te spelen is een gemis. De 41 characters en de nog niet eerder op de 3DS vertoonde 60 frames per seconde in een vecht titel zijn echter behoorlijk indrukwekkend.

Graphics              8,5

Speelduur           7

Gameplay            8