3DS Review: James Noir’s Hollywood Crimes

James Noir’s Hollywoord Crimes werd al voor de launch van de Nintendo 3DS aangekondigd en nu ligt de game dan eindelijk in de winkels. Ubisoft heeft dus tijd zat gehad om aan de game te werken, is dat ook te merken en hebben we hier te maken met een topper?Een game waarin je al puzzelend verschillende moorden moet gaan oplossen. Lees verder voor ons oordeel.

James Noir’s Hollywoord Crimes is een puzzel game maar wel een erg originele game. Jij als speler doet mee aan een puzzel quiz waarbij je zoveel mogelijk punten moet halen door puzzels op te lossen. Tijdens de show neem je het op tegen een tegenstander en zul je dus zoveel mogelijk punten moeten behalen. Na de eerste aflevering van de quiz begint het verhaal achter de game. De FBI vraagt jouw hulp. Een moordenaar laat namelijk bij al zijn slachtoffers puzzels achter. Omdat jij zo goed bent in het oplossen van puzzels vraagt de FBI om te helpen met het oplossen van de puzzels. Meer over het verhaal zullen we niet vertellen zodat je deze zelf kunt ontdekken!

De story mode van de game bestaat dan ook uit een reeks puzzel shows waaraan je deelneemt, afgewisseld met puzzels die je moet oplossen tijdens het verhaal om erachter te komen wie nu eigenlijk de moordenaar is. De puzzels in de game zijn over het algemeen leuk om te doen. Helaas maakt lang niet elke puzzel optimaal gebruik van de 3DS mogelijkheden maar ze zijn over het algemeen toch zeker vermakelijk. De game past de moeilijkheidsgraad van de puzzels aan op basis van hoe jij de game speelt. De puzzels tijdens het verhaal waarbij je op zoek gaat naar de moordenaar zul je allemaal moeten oplossen en spelen zich vaak af op plaatsen waar een moord heeft plaats gevonden. Tijdens de quiz show zelf kun je telkens uit een aantal puzzels kiezen. Is een bepaalde puzzel dan te moeilijk voor je, dan kun je deze overslaan. In totaal kent de game 140 puzzels maar tijdens de story mode zul je slechts een beperkt aantal van de puzzels spelen. Van de 140 puzzels vallen sommige in herhaling en dat is best jammer.

Het verhaal van James Noir’s Hollywoord Crimes klinkt wellicht wat vreemd, een moordenaar die puzzels achter laat is toch niet iets vanzelfsprekends. Toch wist het verhaal mij wel te boeien. De zoektocht naar de moordenaar is best spannend, zeker wanneer blijkt dat de moordenaar ook een oogje op jouw heeft. Het verhaal kent een aantal leuke wendingen die het op deze manier verfrissend houden. Een groot nadeel is echter de korte duur van de story mode. Met een uur of 4-5 kun je het verhaal hebben uitgespeeld. Wat dan overblijft zijn wat losse puzzels die je kunt oplossen maar dan heb je het ook wel gehad. Voor een game die bijna 40 euro kost had Ubisoft best wat meer in de game mogen stoppen!

Opvallend aan de game is de visuele stijl. Tussen de puzzels door wordt het verhaal verteld aan de hand van filmpjes. Uniek hieraan is dat er gekozen is voor video beelden van echte acteurs. Personages in de game lijken rechtstreeks uit een film gehaald wat er apart uit ziet. Bovenstaande screen laat zien hoe dit uitpakt. Het is absoluut niet de mooiste 3DS game verkrijgbaar, deze keuze van Ubisoft pakt in elk geval niet verkeerd uit. Het is als het ware een interactieve film waarin jij speelt. Alles moet zich afspelen in de jaren zestig in Hollywood. De algehele visuele stijl van de game is dan ook in orde al voegt het 3D effect weinig toe. De meeste puzzels hebben geen 3D effect nodig om te kunnen spelen en soms kun je het 3D zelfs beter uitzetten. De filmpjes in de game kennen wel een aantal leuke 3D elementen maar vooral het gevoel van diepte komt hier goed naar voren. Ubisoft heeft dus gekozen voor een aparte grafische stijl die er vooral grappig/apart uitziet in plaats van enorm mooi.

James Noir’s Hollywoord Crimes is zeker leuk voor zolang het duurt. Het feit dat je de story mode met 4 tot 5 uur hebt uitgespeeld is echter een groot minpunt, zeker omdat er daarna op wat puzzels na weinig te doen is in de game. Jammer is ook dat de meeste puzzels maar matig gebruik maken van de 3DS mogelijkheden. Had de game wat meer inhoud gehad dan was dit een absolute aanrader. Nu hebben we een leuke game waar je helaas wat snel doorheen bent. Toch is het principe van een interactieve film absoluut leuk bedacht en zeker geslaagd.

Graphics                7

Geluid                      7

Gameplay              8