3DS Review: Super Mario 3D Land

Sinds eind deze week ligt de game dan eindelijk in de winkels: Super Mario 3D Land. De eerste Mario platformer voor de Nintendo 3DS met de bekende loodgieter in de hoofdrol. Een compleet nieuw avontuur vol met werelden die je zult moeten uitspelen. Dat kan eigenlijk niet meer mis gaan en we kunnen je alvast verklappen dat de game inderdaad een topper is! Wat er allemaal zo leuk aan de game is lees je hieronder in onze review!

Wanneer je Super Mario 3D Land opstart wordt je meteen al vrolijk van de leuke muziek van de game. Wanneer je start met spelen begint het spel met een kort intro filmpje. Het verhaal is, net als in de meeste Mario spellen, niet bepaald verrassend te noemen. Mario moet Princess Peach weer zien te redden uit de klauwen van Bowser. Een kort filmpje waarna je meteen in de eerste wereld beland! Super Mario 3D Land bevat acht werelden die allemaal uit verschillende levels bestaan. De levels ga je in via een world-map. Telkens ga je naar het volgende level waarna elke wereld eindigt met een eindbaas. De ene keer neem je het op tegen Bowser zelf, de andere keer tegen een van zijn hulpjes. Vooral de eerste werelden zul je, wanneer je enige ervaring hebt, al snel uitspelen. De eerste werelden zijn niet al te moeilijk en bieden soms zelfs net wat te weinig uitdaging. Pas in de latere werelden zul je merken dat alles wat lastiger gaat worden, en daar houden we van!

De levels in Super Mario 3D land zijn divers waardoor ieder level weer leuk is om te spelen. Daarnaast kent de game velen power-ups die je kunt gebruiken om je avontuur goed te doorstaan. Oplettende gamers wisten het waarschijnlijk al, ook het Tanooki pakje is weer terug. Mario kan hiermee niet alleen een flinke zwiep uitdelen, hij kan ook eventjes zweven. En dat laatste heb je soms toch wel even nodig om veilig de overkant te bereiken bijvoorbeeld. In de levels heb je geen doelen om te halen, elk level heeft puur als doel om het eindpunt te bereiken. Het eindpunt kan je soms op verschillende manieren bereiken, vooral door het gebruik van geheime kamers en doorgangen die de game kent. Veel bekende thema’s keren terug waaronder het spookhuis en kubuswerelden. Na een uurtje of 6 heb je de eindbaas toch wel verslagen maar de game is dan nog niet over! Na het bevrijden van Peach is nu Luigi, of Mario als je met zijn broer wilt spelen, door Skelet Bowser gekidnapped en zul je opnieuw acht werelden moeten doorspelen. Erg leuk gedaan en het vergroot de levensduur van de game ook nog eens aanzienlijk! Voor een handheld game is de game dan ook zeer uitgebreid en ben je toch behoorlijk wat uurtjes zoet met de game!

Nintendo heeft zoals we gewend zijn flink wat aandacht besteed aan de audiovisuele presentatie van de game. Super Mario 3D Land ziet er dan ook prachtig uit. Alles is erg kleurrijk en qua grafische prestaties kan de game Super Mario Galaxy zo’n beetje evenaren, een groot compliment natuurlijk. Ook het 3D effect ziet er mooi uit en is ook nog eens erg nuttig. Het geeft een goed gevoel van diepte waardoor je makkelijker in kunt schatten of je een sprong wel of niet kunt maken. Daarnaast is ook het geluid een waar genot om aan te horen. De game kent veel bekende deuntjes die net in een iets ander jasje zijn gestoken. Erg leuk gedaan en allemaal erg vrolijk! Leuk is ook het einde van een level in wereld 2, waarin je ineens terecht komt in een retro level uit de eerste Super Mario Bros waarbij ook het klassieke Mario Bros deuntje hoort. En zo kent de game nog meer van deze nostalgische momenten.

Ondanks dat de game behoorlijk wat content heeft, alles er prachtig uitziet en goed wegspeelt, is er toch wel wat aan te merken op Super Mario 3D Land. Vergis je niet, we hebben hier absoluut met een topper te maken. Toch had er soms wel wat meer uitdaging mogen zijn en zijn levels vaak net wat te makkelijk. Ook hadden wat meer power-ups welkom geweest. De levels zelf zijn ook wat simpeler van opzet dan in Mario Galaxy maar dat past dan wel weer goed bij een handheld game. Kortom, een geweldige game waarop wel wat kleine kritiekpuntjes zijn aan te merken. Laat je hierdoor echter niet weerhouden om de game in huis te halen want Super Mario 3D Land is een game die iedere 3DS bezitter gespeeld moet hebben!

Graphics            9

Gameplay          8,5

Geluid                   9