Wii Review: Donkey Kong Country Returns

We gaan terug naar de jaren negentig. In deze tijd was de Super Nintendo razend populair en maakte ontwikkelaar Rare nog gewoon spellen voor Nintendo. Een van de spellen die Rare uitbracht was Donkey Kong Country, een succesvolle platfomer die nog twee delen kreeg op dezelfde console.

Nu, jaren later, ligt er eindelijk weer een nieuwe Donkey Kong Country in de winkels. We hebben het natuurlijk over Donkey Kong Country Returns. Een ware topper?

Donkey Kong Country Returns voor de Wii voelt meteen vertrouwd aan wanneer je de game gaat spelen. Het spel is dan ook nog steeds een 2D platformer die sterk lijkt op de eerdere delen uit de serie. En dat is een goed teken want de vroegere Donkey Kong Country spellen waren een genot om te spelen. Je speelt in de game weer met Donkey Kong en ook Diddy Kong. Constant zul je lastige levels moeten doorspelen, velen hindernissen zien te doorstaan en lastige vijanden weten te verslaan. Donkey Kong is sterk en kan alles stuk slaan. Diddy kan echter zweven en zorgt ervoor dat je gebieden kunt bereiken die je alleen met Donkey Kong niet kan bereiken. Samen vormen ze het ideale duo waarmee je de game moet zien uit te spelen. De levels zijn, net als de eerdere delen in de serie, briljant ontworpen. Simpel van A naar B rennen is lang niet altijd een optie. Regelmatig zul je door middel van puzzels in andere stukken van een level moeten komen. Daarnaast kun je tijdens het spelen van een level veel dingen verzamelen. Zo zijn de leters KONG verstopt in ieder level en kun je op zoek naar puzzelstukjes. Probeer ze telkens maar eens allemaal te vinden, dat is een enorme uitdaging! Gelukkig zit het met de besturing dik in orde en zal het hier absoluut niet aan liggen!

Donkey Kong Country Returns is dus een diepgaande platformer die bovendien knap lastig kan zijn. Later in de game is het soms al lastig om een level uit te spelen, helemaal om alles in een level te verzamelen. De hoge moeilijkheidsgraad in de game is echter een groot pluspunt. Vroeger al stonden de DK Country spellen hier bekend om en dat moet gewoon zo blijven. De game is dan ook een perfecte uitdaging voor hardcore gamers die op zoek zijn naar een goede platformer. Voor de wat minder ervaren gamers is er echter ook geen nood. Ga je te vaak af, dan biedt de game je de mogelijkheid om het level voor je uit te spelen. Zo hoef je dus nooit voor eeuwig vast te komen zitten in een level. Door deze optie en de hoge moeilijkheidsgraad samen vormt de game een perfecte balans tussen nieuwkomers en ervaren gamers.

Donkey Kong Country Returns mag dan wel door Retro Studio’s zijn ontwikkeld, en niet door Rare, de game voelt wel degelijk aan als een waardig gevolg. Toch kent Donkey Kong Country Returns ook voldoende vernieuweingen en verbeteringen om mee te kunnen gaan met de tijd. Neem bijvoorbeeld vijanden in de game. Vroeger kwam je vijanden tegen die eigenlijk niets met een bepaald level te maken hadden. In Donkey Kong Country Returns is dit niet meer het geval. Vijanden passen goed bij de levels en komen nu overal vandaan. Daarnaast zijn ook de graphics stevig onder handen genomen. De graphics lijken wellicht wat meer ‘kiddy’ dan vroeger, toch pakt dit een stuk beter uit. Personages en omgevingen passen hierdoor namelijk een stuk beter bij elkaar. Bovendien mag de game dan wel 2D zijn, het ziet er allemaal prachtig uit. Vooral de vele effecten die zich op de achtergrond afspelen maken de game enorm levendig en indrukwekkend om te zien. De achtergronden zijn nu lang niet meer zo statisch als vroeger. Tel daarbij op dat het geluid dik in orde is en ook oude bekende deuntjes terugkeren, en je hebt een audo-visueel perfecte game!

Qua speelduur kun je je met Donkey Kong Country Returns een behoorlijke tijd vermaken. Niet alleen de lastige levels (vooral later in de game) zorgen hiervoor, er is ook genoeg te verzamelen in de levels. Wil je écht alles verzamelen in de game? Neem dan maar wat weekenden vrij!  Leuk is ook dat je met een vriend of vriendin aan de slag kunt want Donkey Kong Country Returns kent een multiplayer mode waarmee je samen door de levels kunt gaan. Een speler als Donkey, de ander als Diddy. In het origineel moesten we altijd om de beurt spelen, maar nu lopen beide tegelijkertijd rond in de levels. Dit maakt de multiplayer niet alleen leuker, ook hektischer en dat geef het spel net dat kleine beetje meer.

Het mag duidelijk zijn: Donkey Kong Country Returns is een geweldige platformer. Geniale gameplay, perfecte besturing en mooie graphics. Wat wil je nog meer? De game is dan ook een waardig vervolg op de serie. Een minpuntje wat wij konden vinden waren de eindbazen in de game. Die ontbreken nogal aan originaliteit. Maar ach, moeten we daar nu moeilijk over gaan doen?

Graphics         8,5

Gameplay       9

Geluid                9