Wii Review: New Super Mario Bros Wii

1004004007167282New Super Mario Bros is er nu eindelijk ook voor de Wii. Traditionele Mario gameplay in 2D, wat wil je nog meer? In onze preview was Thomas al erg enthousiast over New Super Mario Bros voor de Wii. Nu hebben wij, als een van de eerste in Nederland, de review van deze Wii game voor je! Is de game werkelijk zo goed als waar iedereen op hoopt? Lees snel verder voor onze review!

11922

Alhoelwel Nintendo met verschillende 3D Mario’s (denk aan Mario 64 en Mario Galaxy) ook enkele prachtige games heeft afgeleverd, misten veel gamers toch dat oude vertrouwde Mario gevoel in 2D. Enkele jaren terug speelde Nintendo hier al handig op in door New Super Mario Bros op de Nintendo DS uit te brengen. De game was een vernieuwde Mario Bros game, opnieuw in 2D. In de game moest je weer allerlei levels uitspelen waarna je telkens in een kasteel kwam, om het uiteindelijk op te nemen tegen Bowser en zijn maatjes. Nu ligt New Super Mario Bros dan ook voor de Wii in de winkels. En ook deze keer moet je het opnemen tegen Bowser, die Princess Peach weer heeft ontvoerd. En hoewel ze het ondertussen wel gewend zal zijn, wordt ze dit keer toch anders verrast op haar verjaardag dan gehoopt! Een grote taart wordt het kasteel binnen gebracht, maar in plaats van een groot feest, springt niemand minder dan Bowser jr. en handlangers uit de taart. Peach wordt onder luid geschreeuw meegenomen. En natuurlijk staat Mario ook dit keer gelijk klaar, en rent samen met Luigi en 2 Toads het kasteel uit om haar te redden.

New Super Mario Bros Wii is een compleet nieuwe game en geen port van de DS versie. De game brengt zoals eerder beschreven de klassieke 2D gameplay terug uit het 8 en 16-bit tijdperk. Gamers die de oude Mario Bros spellen hebben gespeeld herkennen wellicht dingen uit onder andere Super Mario World, Super Mario Bros 3 en de orginele Super Mario Bros. Net als de DS versie introduceert de Wii versie een aantal nieuwe dingen die vroeger gewoonweg niet mogelijk waren. Denk aan mist in levels, delen met enorm veel vijandjes en eindbazen die zo groot zijn dat ze bijna het hele scherm bedekken. Daarnaast zijn er nieuwe power-ups in de game aanwezig zoals een ijsbloem waarmee je vijanden kunt bevriezen en een pinguin pakje waarmee je beter op ijs kunt lopen. Dit klinkt dus duidelijk als Mario Bros, maar dan op zijn best!

TFz8ntLsyN-NCG72d95Yc5PybOzZ_HNi

Zoals de meeste Mario spellen van vroeger kent ook New Super Mario Bros op de Wii weer allerlei werelden. Deze werelden zijn verdeeld in allerlei levels en kastelen die je kunt bereiken via de world map. Daarnaast zijn er allerlei bazen die je moet verslaan om verder te komen. In totaal kent de game 9 verschillende werelden die steeds wat moeilijker worden. De game is niet extreem moeilijk maar biedt zeker een goede uitdaging en is duidelijk moeilijker dan de DS versie. Als je 8 keer af gaat in een level zal de game automatisch door het level gaan en kun je op ieder moment zelf weer ingrijpen. Een goede optie voor de minder ervaren gamers. Zeker de latere levels zul je soms opnieuw moeten doen en ook de eindbaas is absoluut geen makkie. Maar ook in de eerste werelden zul je al redelijk pittige levels tegenkomen.  Als je de game in je eentje hebt uitgespeeld biedt de game overigens ook nog genoeg multiplayer plezier. New Super Mario Bros Wii is namelijk de eerste Mario Bros game die je met maximaal 4 spelers kunt spelen! Met een stel vrienden kun je alle levels dus nogmaals doorlopen. Munten en blokjes die voorheen niet te bereiken zijn, kunnen door de samenwerking van 4 spelers makkelijk gepakt worden. Ook bazen en minigames kunnen allemaal gespeeld worden met 4 spelers. Een leuke toevoeging die de levensduur van de game behoorlijk verlengd. Het spelen met meerdere spelers tegelijk kan soms behoorlijk chaotisch zijn, maar juist dat is leuk. En omdat je door kunt spelen als een iemand af gaat, zorgt dit verder niet voor irritatie. De game is overigens niet online te spelen, en dat is wel jammer. Juist deze game had naar mijn mening geweldig geweest om online te spelen. Toch een klein minpuntje dus!

New Super Mario Bros is op verschillende manieren te spelen. Je kan de Nunchuck gebruiken om te lopen maar het leukste is toch om de Wii Remote horizontaal te houden. Deze besturing geeft je echt weer dat gevoel van vroeger en bestuurt net als de vroegere games. Overigens is de besturing dik in orde en reageren de personages allemaal goed op jouw commando. Naast Mario zien we ook Luigi, Toads en Yoshi terug in de game. Erg leuk om alle bekende characters uit de vroegere Mario Bros spellen nu terug te zien in deze game! Ook keren veel oude bekende vijandjes terug zoals de Hammer Bross mannetjes, de Goomba’s en natuurlijk de Koopa’s. In combinatie met die klassieke en bekende deuntjes zorgt dit dus echt voor een ouderwets goed Mario Bros gevoel! De soundtrack is uiteraard wel vernieuwd en is een perfecte combinatie van oude en nieuwe muziek.

images

Hoe zit het met de graphics? We kunnen hier kort over zijn. De graphics halen niet het maximale uit de Wii. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet bij deze game. Alles ziet er kleurrijk uit en de characters zijn mooi ontworpen, en de achtergronden zijn 2D. Doordat de Wii natuurlijk een stuk krachtiger is dan vroegere consoles van Nintendo zien we wel duidelijk dat de game effecten heeft die vroeger niet mogelijk waren. Zo kent de game enkele mooie lichteffecten en ook de mist effecten in sommige levels zijn mooi gedaan. Daarnaast zijn ook de bazan mooi en groot in beeld gebracht. Ondanks dat de graphics dus simpel lijken is hier wel veel aandacht aan besteed, en zijn deze dik in orde.

Al met al is New Super Mario Bros voor de Wii, zoals verwacht, een erg leuke game geworden. De game speelt lekker weg, is verslavend en biedt een geweldig nostalgisch gevoel van vroeger. Het ontbreken van een online mode is jammer maar het multiplayer gedeelte zorgt er zeker voor dat je de game lang blijft spelen. Mario en Nintendo fans zullen genieten van deze game, maar ook fans van platform spellen zullen zich zeker gaan vermaken: dit is platform gaming op zijn best!

Graphics: 8,5

Gameplay: 9

Geluid: 9