[REVIEW] Super Smash Bros. Brawl

SSBB_CoverHet is al weer 10 jaar geleden dat het eerste deel van deze game uitkwam op de Nintendo 64. Net als alle games die op de 64 uitkwamen, was deze game ook een heel spektakel met zijn 3D beelden. Het moest dus wel een groot succes worden. En dat is wel gebleken. Mensen kochten massaal deze game. En na de Gamecube versie, Super Smash Bros Melee, kon het geluk van de gamers niet meer op. Zou deze game ooit nog overtroffen worden? Hierover zijn de meningen flink verdeeld, maar volgens ons is het Nintendo ook dit keer weer gelukt met Super Smash Bros Brawl!

Bij het insteken van de cd in je Wii kom je al snel bij de eerste geweldige verandering van de game. Waar moet je beginnen? Er zijn ontzettend veel mogelijkheden met deze game waardoor het voor de beginner lastig zal zijn om te bepalen waar te beginnen. En met welke controller moet deze game nu gespeeld worden? Je kan namelijk kiezen uit 4 controllers. De gamecube controller, Classic controller, Wii mote of Wii mote met nunchuck. Velen zijn ontzettend blij met de mogelijkheid van de Gamecube controller, maar naar mijn mening speelt dit spel veel lekkerder met de  Wii mote met Nunchuck. Dit is echter een kwestie van smaak, die bij iedereen anders zal zijn.

Na de keuze te hebben gemaakt welke besturing jij graag wilt hebben, kunnen we verder gaan met de rondleiding. Hierbij beginnen met de singleplayer.

Het belangrijkste singeplayer gedeelte van deze game is de Subspace Emissary. Het is gedeeltelijk gebaseerd op het speltype Adventure uit Melee, maar met meer platform gedeeltes en minder vechten. Het verhaal wordt verteld door mooi weergegeven filmpjes. Hierbij leer je de speciale eigenschappen van elk karakter kennen door te vechten of een level te doorlopen. Denk hierbij aan de stages die je van links naar rechts moet doorlopen. Op deze manier leer je elk karakter apart kennen om in andere delen van de game weer te gebruiken. Alhoewel de filmpjes ontzettend leuk zijn om naar te kijken, is het verhaal niet echt diepgaand. Na 5 uur van de totaal 10 uur durende singleplayer gespeeld te hebben, was voor mij niet nog echt duidelijk waar het nu naartoe ging, wat eigenlijk best jammer is, aangezien het wel heel leuk heeft kunnen worden. Toch is de singleplayer een groot pluspunt voor de game, aangezien je tijdens het spelen de meeste stages en personages vrijspeelt.

download

Nintendo reünie in game

En dan waar de hele game om bekend is geworden. Het vechten tussen bekende personages van Nintendo staat ook in dit deel van de serie weer centraal. Hierbij is het mogelijk om alleen te vechten tegen de computer, of samen met vrienden tegen elkaar. Met vrienden is het zelfs mogelijk hele competities te maken, waardoor de speelervaring nog leuker wordt. Maar voor de onbekende onder ons zal ik even uitleggen wat het concept nu eigenlijk inhoud. Als je kiest om te vechten, is het mogelijk om je eigen personage te kiezen. Aan het begin heb je al keuze uit vele bekende personages als Mario, Bowser, Fox, Pikachu, Kirby, Link en nog vele anderen. En daarbij heeft Nintendo het niet gelaten. Tijdens het spelen zijn er nog eens ontzettend veel karakters vrij te spelen, wat kan oplopen tot een totaal van 35. Nadat je eindelijk een keuze hebt gemaakt uit deze enorme collectie, kom je bij de stage keuze. Hierbij valt ook weer een keuze te maken tussen nieuwe stages, maar ook oude bekende uit de vorige delen. En dan kan eindelijk het vechten beginnen.

Super-Smash-Bros.-Brawl

Het eerste wat je opvalt aan de stages is dat het goed is afgewerkt. Alles ziet er mooi uit. Personages, stages en ook de voorwerpen. Tijdens het vechten is het de bedoeling om je tegenstander zoveel mogelijk schade toe te brengen door te slaan, schoppen, duwen, trekken, stoten en wat er ook allemaal mogelijk is. Hierdoor is het makkelijker om je tegenstander de stage uit te slaan. We winnaar is diegene die de meeste vijanden eraf heeft gegooid.

Het verteld echter makkelijker dan het in werkelijkheid is. Je hoeft maar even niet op te letten en je tegenstander staat al weer achter je met een smash ball. Elk personage heeft zijn eigen Final Smash, die bedoeld zijn om je tegenstander zo veel mogelijk schade toe te brengen dat hij gelijk het veld uit vliegt. Daarnaast zijn er ook nog alle special effects die voor alle personages anders zijn. Zo heeft Kirby de mogelijkheid om te vliegen en vijanden op te zuigen, kan Link met pijl en boog schieten, en is Mario in staat om kopstoten te geven. Echt teveel om op te noemen.

Online multiplayer

Nadat je lekker veel geoefend hebt op de offline single en multiplayer, is het dan nu echt tijd om een keer online te gaan. Dit is hetgeen waar veel fans naar uit hebben gekeken, en Nintendo heeft ze niet teleur gesteld. Als je Wii verbinding heeft gemaakt, is het mogelijk om te kiezen uit drie opties. Je kan alleen vechten, je kan in teamverband vechten of je kan meekijken met gevechten van andere gamers. Hierbij kan je muntjes inzetten op degene die jij denkt dat er gaat winnen.

Het vechten online is hetzelfde principe als offline, alleen vele malen leuker, aangezien je tegenstanders een stukje moeilijker zijn om te verslaan. En dan komen we bij het enige minpuntje in het spel. Je tegenstanders is moeilijk te verslaan mede doordat de online multiplayer nogal laggy is. Het is dan ook een punt waar Nintendo niet alleen bij dit spel aan moet werken. Maar dit mag de pret niet drukken. De uitbreiding online is een goed keuze geweest van Nintendo, wat de toch al vele speeluren, nog eens weet te verdubbelen.

wi-fi01_070918b-l

Teveel om op te noemen

Na het hele concept te hebben uitlegt ben ik nog lang niet klaar. Er is nog zo ontzettend veel te doen met de game, wat natuurlijk de speelduur ontzettend lang maakt. Zo moet je alle personages en stages vrijspelen. Daarnaast kan je ook de ontzettend uitgebreide muzieklijst aanvullen, waar ik geen aantal van durf te geven.

De muziek is ingespeeld door een heus orkest. Dit maakt het ook ontzettend leuk om naar alle bekende Nintendo deuntjes te luisteren.

Naast dit alles is het ook mogelijk om stickers te verdienen. Deze stickers verdien je tijdens een gevecht, of met de Coin Launcher. Met dit spelletje is het mogelijk om met de gewonnen muntjes nieuwe stickers te verdienen door ertegenaan te schieten. Elke sticker heeft weer zijn eigen eigenschap, die gebruikt kan worden om je favoriete personage nog sterker te maken, wat je weer een voordeel kan geven in de multiplayer gevechten.

Ook het mogelijk om je vechtvaardigheden te verbeteren in het speciale trainingsprogramma. Leer hierbij de beste trucjes om zo nog meer schade aan te brengen bij je tegenstander. Ook kan je jezelf trainen in de target Smash. Hierbij is het de bedoeling om binnen een bepaalde tijd de 10 targets kapot te maken. Dit is best handig om te leren spelen met personages die niet zo handelbaar zijn.

En zoals we wel gewend zijn bij Nintendo zitten ook in dit spel leuke minigames. Sla bijvoorbeeld een bokszak zo ver mogelijk weg. Bij overschrijden van bepaald afstanden kan je weer nieuwe stickers winnen of een nieuw muziekje. Of versla 100 mannetjes binnen 15 minuten, zonder er zelf afgegooid te worden. Het zijn leuk bedachte, maar toch erg moeilijke minigames, die erg verslavend kunnen werken. Of maak je eigen stage. En ben je dan nog niet uitgekeken op het hele spel, neem dan eens een kijkje bij de retro game demo’s, die je de mogelijkheid geven om de oude klassiekers van Nintendo te spelen. Hiervan moet je niet al te veel verwachten. Meestal heb je maar 1 of 2 minuten de tijd om het spel te verkennen. Leuke toevoeging, zonder enige waarde.

F6F27J7GC4G8KHE.MEDIUM

De opvolger van Super Smash Bros Melee is een groot succes. Nintendo heeft er dit keer weer alles uit weten te slepen. Hoewel je zou denken dat het steeds maar weer gebruiken van de zelfde personages saai begint te worden, is dit niet het geval. Het is ontzettend leuk neergezet. Echter zijn er nog een paar verbeterpuntjes, waardoor deze game geen 10 verdiend. Op grafisch gebied is het niet zo sterk als titels als Super Mario Galaxy. Ook heeft Nintendo wat steekjes laten vallen op het gebied van de online chat. Dit is alleen mogelijk via van te voren, door Nintendo vastgelegde, zinnen. Ook is de besturing van elke personage niet optimaal. Maar dit zijn kleinigheidjes naast hetgeen wat Nintendo ook deze keer weer heeft afgeleverd. Een perfecte game, die echt tot de toppers van de Wii-spellen behoord.

Graphics: 9/10
Geluid: 10/10
Gameplay: 10/10